Flera med mej som har....

skogersson

Trådstartare
ett sto som brunstar så att hon blir skinnflådd i rumpan.Har nu en valack i hagen och då blir hon extra "kelig".
Svullnar även upp i sina bakben.Det tvättas och linementas för fullt.
Flera som har skvättfior???

Sv: Flera med mej som har....

Oh ja. Våran travare som äslakr att vara mamma har i år ej blivit betäckt, och hon brunstar och trycker sig på min stackars vallack som försöker gå ifrån henne så mycket som möjligt. :p Men nu har vi delat på dem så hon bara går med stona och då funkar det lite bättre, men det är till att tvätta! :crazy:

skogersson skrev:
ett sto som brunstar så att hon blir skinnflådd i rumpan.Har nu en valack i hagen och då blir hon extra "kelig".
Svullnar även upp i sina bakben.Det tvättas och linementas för fullt.
Flera som har skvättfior???

Asså när min märr här hemma hade sin fölbrunst fick hon massa kladd kring svans på rumpan och på benen och det var bara att tvätta med vatten så blev hon aldrig skinnflådd, vilket hon skulle blivit om vi inte tävttar bort det, för det bord eju bli som en frätande effekt i solen om man låter det sitta kvar i pälsen. Tvättade typ...morron å kväll..

Senast ändrad av en moderator:

Jag tvättar mitt sto morgon & kväll, men det är en viss frätande effekt ändå. Menar du att hon ska stå i duschen 24h/dygn? :crazy:

OH ja!:)
mitt sto jag hade var en riiiiiktig kladdfia, jösses vad hon skvätte!
Alltid och överallt!
Fick tvätta stup ikvarten , men det blev ändå lite skinflått tyvärr.....men man får försöka hålla undan så gott det går....

Jag tvättar min häst varje dag, men hon blev ändå skinnflådd.
Vad smörjer ni med.Hästsalvan.Den som luktar "röktjära"?
Tänkte på att det håller flugorna på avstånd.Eller Helosan salva?

Jag smorde min med idomin....det funkade bra. Det gjorde jag på kvällarna, så det inte skulle bli värre med solen som stekte.

Jag tvättar med enbart vatten och lägger inte på nåt men hon blir inte skinnflådd.

Jadå.. Syster ysters Olliana blir som tokig. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
381
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 037
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
993
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 153
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II