- Svar: 12
- Visningar: 1 500
Det var i onsdags som vargarna attackerade en flock med betande hästar vid en statligt ägd gård i Montelibretti, norr om Rom i Italien. Detta berättar flera medier.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var i onsdags som vargarna attackerade en flock med betande hästar vid en statligt ägd gård i Montelibretti, norr om Rom i Italien. Detta berättar flera medier.
Inte om man frågar alla vargentusiasterDet är bara en tidsfråga innan det händer i Sverige. Vargarna har ju dödat ett par ponnyer.
I princip håller jag med!Finns det varg i området ser man till att ha vargsäkra stängsel, vad är svårt att förstå?
För egen del är jag inte orolig. Jag kan bygga hagar säkra mot rovdjur och kan ha djur som skyddar andra djur mot rovdjur.Inte om man frågar alla vargentusiaster
Har varit bekräftade vargattacker på häst i både Tyskland och Danmark.
Visst är det ett stort projekt men folk verkar lite ovilliga att ens börja trots att de går och oroar sig. Det finns ändå hjälp och råd att få, både ekonomiskt och praktiskt i flera län.I princip håller jag med!
Men med tanke på kvaliteten på många befintliga häststängsel, så är det både en kunskapsmässigt (hur bygga stängsel), och ekonomisk (det är dyrt med kvalitativa stängsel) uppförsbacke innan de flesta/alla häststängsel har uppgraderats till rovdjursavvisande.
Nu har vi vargrevir nästan överallt i hela landet, utom i renbetesområdet, så mycket stängsel är det...
Nej, man kan inte få bidrag till rovdjursavvisande stängsel för häst.Visst är det ett stort projekt men folk verkar lite ovilliga att ens börja trots att de går och oroar sig. Det finns ändå hjälp och råd att få, både ekonomiskt och praktiskt i flera län.
Ah, sådärja, det visste jag inte! Tack för info. Jag antar att de anser risken för anfall vara för liten.Nej, man kan inte få bidrag till rovdjursavvisande stängsel för häst.
Det är endast för får och get, som det i dagsläget går att söka bidrag, alltså inte heller för nöt.
Hjälp i form av rådgivning finns tillgängligt, via både Länsstyrelserna och Viltskadecenter.
Jag hade flera föl i utkanten av Rialareviret när det fanns varg där. Tog in dem på nätterna och var inte orolig.Visst kan det hända i Sverige men det föds massor av föl i vargrevir och hittills har det väl inte varit några problem. Nej jag var inte rädd för vargen när jag hade föl trots vargrevir.