Fler lipizzaner i tavlingssammanhang?

Soppan

Trådstartare
Nu har jag varit och tittat pa Spanska Ridskolans uppvisning, vilka otroligt fina hingstar! :love:
Med tanke pa hur latt de utforde olika moment som piaff, piruett, ombyten etc sa kom jag att tanka pa att man sallan ser lipizzanerhastar tavla i internationella sammanhang (grand prix odyl nivaer), hur kommer det sig?

Sv: Fler lipizzaner i tavlingssammanhang?

Kan försöka svara, men jag vet inte om detta är hela sanningen:confused:
För det första är en lipp inte den lättaste hästen att rida och/eller skola. De är både intelligenta och väldigt tuffa och kräver en mycket erfaren ryttare. Det du ser på Spanska ridskolan är resultatet av en lång konskvent träning av proffesionella beridare (alltså inget som kommit till med "lätthet").
Långt ifrån alla Lipizzanerhingstar som kommer till Spanska ridskolan blir skolhingstar, utan det sållas rätt hårt (iaf förr) och långt ifrån alla skolhingstar får lära sig skolsprången. De skolhingstar som får lära sig skolsprång är bara de allra mest begåvade. De måste ha ett extremt bra psyke eftersom skolsprången är farliga om de lärs in på en hingst som inte är absolut stabil.
Vidare har inte lippen det steg eller den extriör som tilltalar domaren i "vanliga" tävlingar (eller vad jag ska kalla dem)...:confused:
Dock finns det några lippar som gått bra som "Young rider"-hästar (bl.a min f.d lipp) och som ponny (om de håller måttet). I dessa tävlingar kanske man har lite mer överseende med olika typer av hästar.
Om detta är sanningen eller ej vet jag inte men det är vad jag TROR.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·
J
Ridning Det jag tänker skriva nu är en väldigt färsk tanke hos mig så ni får ha överseende med om jag uttrycker mig klumpigt emellanåt. :crazy...
Svar
12
· Visningar
1 839
Senast: Jessica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka