Fler frågor...

J

Juvelflickan

Nu har jag fått hem blankett och kuvertet som höet skall skickas i.
Så här kommer massa frågor:angel:

Det är hö som min häst får.

Vad rekommenderas att göra analysen på? Räcker det med enbart Protein och energi, Kalcium, fosfor, magnesium och kalium och vattenaktivitet? Eller är det även bra att ta med mögel och bakterier?

Hur mycket kostar allt som allt?

Jag är inte säker på min hästs vikt... Hon vägdes för 2½ år sedan när hon var helt perfekt med hull och muskler, vägde då 315 kg. Kan tänka mig att hon väger ca 350 nu, vad tror ni? Det är ett islandssto på knappt 130 cm.

Sedan undrar jag även om jag ska kryssa för den träning hon kommer tränas i eller där hon är just nu? Hon kom precis hem från vila och skall börja tränas ordentligt, till hårt arbete förhoppningsvis.

Hon lägger lätt på sig, alltså är hon lättutfodrad?

Nuvarande foderstat är endast hö, då jag ej vet vad hon behöver.

Övriga uppgifter, vad skulle det kunna vara?

Jag är såååååå tacksam för svar!

Sv: Fler frågor...

Jag gjorde en analys för ngt år sedan och gjorde inte på mögel och bakterier. Det viktigaste med analysen tycker jag är att få veta proteinhalten som oftast är för låg.
Analysen kostade då 500:-
Numera köper jag bara hö/hösilage om det redan finns en analys, man vill ju veta vad man betalar för ;)

Sv: Fler frågor...

Analysera: Mj, Smb.rp + mineralerna. Du kommer ångra dig sen när du inte har en aning om vad grovfodret har för mineralvärde. Villket analysföretag har du beställt embalage från då det står vattenaktivitet ???

Ang hygieniska analysen så är det jättebra att få reda på detta, men då blir det dyrt. Jag har aldrig analyserat detta, och det har endast berott på pengar = dyrt.

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 255
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö finns säkert tusen liknande trådar men hittade ingen som liknade mitt problem helt. har fått hem analysen på höet idag. ser ut...
Svar
6
· Visningar
1 535
Senast: Madick
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 976
Senast: Allegra
·
A
Foder & Strö Ett rop från en totalt okunnig person, vad gäller att räkna foderstater. Skall inom kort flytta till ett kollektivstall där höet har...
Svar
5
· Visningar
794
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter