Fler än jag som blivit "knäpp" ?

Hressa

Trådstartare
Hej alla islandsvänner :rofl:
En liten fråga bara. Har ridit ponny och stor häst tills för fyra år sedan då jag skaffade min första islandshäst Stein. Pga fibromylogi gick det inte att rida stor häst längre, fler som bytt pga det? Har nu ännu en islandshäst till. ( de har en förmåga att föröka sig). Nu till min fråga: är det fler som blivit "knäppa" när ni bytte till islandshäst? Tänker mest på t ex dekaler på bilen, guldislandshäst runt halsen, salig när man möter ngn som har en islandshäst, suger åt sig allt som har med dessa underbara djur att göra? Och nu det knäppaste, jag har köpt julgranskulor med islandshästar :D
Berätta nu, jag är jättenyfiken, för det måste finnas fler "knäppisar" här ute :d
Kram Suss :love:
P.s jag är 39 år :angel:

Sv: Fler än jag som blivit "knäpp" ?

...jag sitter just nu i en hästbajsbrun (färgen definierad av 3-årige sonen) soffa och ser på två favoritfällar (tillvaratagna då gamla trotjänare slaktats) och massor med islandshästtavlor på väggen... Snart ska Lítla-Skjónas bjällerkrans och fler hästtavlor (stora foton 50 x 70) upp :cool: :cool:

Sambon som står för borrandet och inredningsansvaret tyckte lite försynt att det var visst häst-tema i rummet :angel:

Och jag som tycker det är diskret nu när hela rosettväggen ligger nedpackad i kartonger istället och väggarna inte dessutom är fulla med viktiga lappar om fölningsdatum och annat :o

Var hittar man det där julgranskulorna? Jag MÅSTE ha :bump:

Jag är nog knäpp i största allmänhet, min mugg med islandhäst på som jag hade på jobb gick sönder :(, mina strumpor med islandshästar är utslitna :cry: . Alla upptänkliga saker med små töltande hästar fångar min uppmärksamhet. Fast jag var nog inte bättre innnan :o

Jag vill oxå ha de där julgranskulorna!!!!! :banana: :banana:
VAR FINNS DE???? *jaga, jaga, jaga....*

Snusmumrik :banana:
(som är ganska knasig med, ja :D )

Va!har du rosetterna hemma?jag har dom i stallet.. :)
Mitt stall är "hästigt", hemma ligger bara några täcken å schabrak som jag inte orkar ta med till stallet.
Annars är det faktiskt mest elgitarrer å basar upphängda över hela vardagsrummet.
Antar att jag inte har så mkt häst saker hemma..om man inte räknar med höet förståss, fastnar överallt till å med bh:n :o :)
Försökt hitta julgranskulor!Visste inte att det fanns med isisar på, var kan man hitta dom??!
Fast det är väl så hård konkurrens nu att de är slut :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

snusmumrik skrev:
Jag vill oxå ha de där julgranskulorna!!!!! :banana: :banana:
VAR FINNS DE???? *jaga, jaga, jaga....*

Snusmumrik :banana:
(som är ganska knasig med, ja :D )

Ähhhh... Jag med blev sugen på töltare i julgranen! Jag tror islandshästen lockar fram barnasinnet! Åtminstone har jag mina islandshästar för att njuta kravlöst, dvs jag vill jobba med dem så de går rätt, har riktiga gångarter och blir rätt musklade så de håller och mår bra men sedan vill jag ut och njuta och ha kul med min häst ensam eler med kompisar. Jag är inte så intresserad av att ha krav på mig att visa och träna. Nej hästen är min kompis och man känner sig som om man är liten blivit med ponny igen. Det är en familjemedlem, en kompis i första hand och inte en tävlingsmaskin som en del tycks betrakta den som. Och visst är det skönt att få vara barn och falla för häftiga islandshästprylar i en annars väldigt kravfylld värld. Mitt jobb är strikt som ingenjör på en teknisk utvecklingsavdelning med mycket möten, strikta kläder och ansvar. Det är förbaskat skönt att komma hem och släppa lös livsglädjen bland pållarna och vara sig själv o finna det sorglösa barnet inom sig.

Anette

Hej igen!

Skönt att inte vara ensam :banana: Julgranskulorna kommer i från Kefly. Fråga i en ridsportsaffär om de kan ta hem, det ligger sex kulor i en förpackning och två är med islandshäst. :)
Det här med att komma ner på ponnynivå, så känner jag med :rofl: Det är så "kravlöst" (missförstå mig rätt) att rida islandshäst :bow: Har aldrig kännt en sån glädje på " vanlig häst" som jag gör när jag rider min Stein. Han gör mig lycklig var dag, och ändå så töltar han inte så bra, en bra dag passtöltar han, men ger så mycket kärlek så det gör inget :love: Mitt sto Hressa blir fem nästa år och är lite riden men vilar nu helt och bara är häst :p Hon har ingen pass vad jag kan se, skönt :p

Hallå!
oh ja visst é man lite knäpp som isisägare. Jag tror att jag är fruktansvärt stolt över mina pållar och älskar dom mer än nån annan.. :angel: så man måste ju vissa för alla andra att man är stolt isis ägare genom att ha isisdekaler på båda bakrutorna på kombibilen och stora på transporten,och inte är det tillräckligt även skall man ha en VM streamer på bil och gul/blå SIF dekal på transporten..så alla är försäkrade att man verkligen håller på med islandshästar och älskar dom.. :angel: :D
Har även gjort fina namnskyltar där deras föräldrar/far/mor föräldrar står med. Pluss att på jackan och kepsen står hästnamnen broderat så fint.. :smirk: :love:

Jobbar på ridsportaffär och blir alllldeleeees tokig när det kommer in islandsprylar och måste gå igenom dom noga!Blir också alldeles förtjust i kunder som islandshäst..

Måste säga att sådan här va ja inte när ja höll på med ponny för många år sen..

//ultrabeat

Hej
Jobbar också i en butik med hästsaker. Blir också lyrisk när det kommer in en kund som har islandshäst :rofl:
Måste bara berätta en rolig grej:
Familjen var och campade i Ullared, och på kvällen skulle vi handla i ICA butiken. Och som sagt var så har vi också lite islandshäst dekaler på bilen. När vi kom ut och öppnade bilen, så slogs dörren upp i bilen vid sidan om, ut flög en dam. - Har ni islandshästar? Ja det hade vi ju, sen var pratet igång. Har aldrig varit med om detta fenomen bland storhäst. -Har du halvblod?(hihi). Den frågan har jag aldrig hört :p Så lite galna är vi nog :angel: Sen en annan grej. Vet inte om jag haft tur, men har inte mött ngn otrevlig islandshästägare, snarare tvärtom, bara trevligt folk som liksom jag kan prata om våra hästar utan avundsjuka mm. Ryttare på högre nivå som kan komma med tips och råd till mig, som är på skogsmullenivå. Hur kan det komma sig?

sambaengi skrev:
Ähhhh... Jag med blev sugen på töltare i julgranen! Jag tror islandshästen lockar fram barnasinnet! Åtminstone har jag mina islandshästar för att njuta kravlöst, dvs jag vill jobba med dem så de går rätt, har riktiga gångarter och blir rätt musklade så de håller och mår bra men sedan vill jag ut och njuta och ha kul med min häst ensam eler med kompisar. Jag är inte så intresserad av att ha krav på mig att visa och träna. Nej hästen är min kompis och man känner sig som om man är liten blivit med ponny igen. Det är en familjemedlem, en kompis i första hand och inte en tävlingsmaskin som en del tycks betrakta den som. Och visst är det skönt att få vara barn och falla för häftiga islandshästprylar i en annars väldigt kravfylld värld. Mitt jobb är strikt som ingenjör på en teknisk utvecklingsavdelning med mycket möten, strikta kläder och ansvar. Det är förbaskat skönt att komma hem och släppa lös livsglädjen bland pållarna och vara sig själv o finna det sorglösa barnet inom sig.

Anette

känner precis lika dant, känslan att bra ta ut sin häst på en härlig tur men ibland måste man ta ett dressyr pass o det är verkligen inte lika kul.
Det där med grejer så finns det mycket med isisar men har ännu bara dekaler (som jag inte får sätta på bilen suck!)

Hressa skrev:
Hej
Jobbar också i en butik med hästsaker. Blir också lyrisk när det kommer in en kund som har islandshäst :rofl:
Måste bara berätta en rolig grej:
Familjen var och campade i Ullared, och på kvällen skulle vi handla i ICA butiken. Och som sagt var så har vi också lite islandshäst dekaler på bilen. När vi kom ut och öppnade bilen, så slogs dörren upp i bilen vid sidan om, ut flög en dam. - Har ni islandshästar? Ja det hade vi ju, sen var pratet igång. Har aldrig varit med om detta fenomen bland storhäst. -Har du halvblod?(hihi). Den frågan har jag aldrig hört :p Så lite galna är vi nog :angel: Sen en annan grej. Vet inte om jag haft tur, men har inte mött ngn otrevlig islandshästägare, snarare tvärtom, bara trevligt folk som liksom jag kan prata om våra hästar utan avundsjuka mm. Ryttare på högre nivå som kan komma med tips och råd till mig, som är på skogsmullenivå. Hur kan det komma sig?

Jag måste hålla med dig om att sammanhållningen på något vis är större bland islandshästryttare och jag tror mycket beror på att det i första hand är en fritidshäst att njuta av. Den platsar i vårt sökande efter frihet, ursprung och behov av att återvända till naturen. Den är liksom oförstörd och bevarad under 1000 år och det känns som om många vill försvinna ett tag till de mer vilda tiderna och fly från vårt inrutade tekniksamhälle. Islandshästen är en symbol för att trotsa tävlingshetsen i samhället och att njuta av livskvalité istället. Sedan skulle jag kunna tänka mig tävla en och annan gång men jag gillar inte att stressa kring och fara hit och dit. Trivs bäst hemma. Fast om tävlingarna är mer som en plats att träffas på och utbyta erfarenheter samt shoppa islandsprylardå kan det vara kul. Och då skall ni veta att jag inte är någon shoppingmänniska egentligen!

Anette

chrysler skrev:
Va!har du rosetterna hemma?jag har dom i stallet.. :)
:

I mitt stall (eller nu i lägenheten) finns ingen "hästfri" tillräckligt stor vägg - mesta utrymmet går åt till pållarnas lösdrifter och rosetter är nog inte så bra för magen :p

Ifjol före jul klippte jag ut islandshästar i styvt papper och sprejade dem med silverfärg. Gjorde hål o hängde upp i granen!! Lätt fixat! Har man vanliga röda julgranskulor, klipp ut, sätt fast på kulan och spreja så blir det en islandshäst. Lite julpyssel! Mall av islandshästar finns i stort överallt om man nu inte är duktig att rita själv.

Jag bytte till islandshäst pga min rygg. Har aldrig trivts med häst utan försökt hänga kvar vid ponny. Min näst sista var en travare och den sista en New Forest :love: Fick mycket pikar för att jag hade en ponny när jag var över 18. I det stall jag hade honom i kallade de alla hästar vid namn, men min vackra, smäckra pojke gick under benämningen "ponnyn". Tydligen finns det ingen anledning att ha häst om man inte tävlar hoppning eller dressyr.... Vilket man inte kan göra på en ponny om man är över 18 år.

Pga ryggproblem hade jag min valack på foder ett år. Där trivdes han så bra att han blev såld dit. En bekant till mig nämnde islandshästar som ett sätt att kunna fortsätta med ridningen. Hästhålningen runt islandshästar passade bra med mina egna teorier och efter att ha töltat för första gången var det kört! :banana:

Köpte ett sto och lyckades övertyga sambon om att en kompis behövdes. Köpte ett dräktigt sto. Nu är flocken uppe i 5 individer och två på väg. :angel: Ännu roligare är det att ha en granne som är likadan (=5 st till).

Fick senare mer problem med kroppen och långt, långt senare diagnosen fibromyalgi. Nu är hästarna med på läkarintyget som rehabilitering och sjukgymnasten tjatar om att jag ska rida varje dag ("du ser ju att du blir sämre när de har vintervila!"), vilket jag inte alltid orkar.

Utan hästarna hade jag antagligen varit mycket sämre. Bara att komma iväg på kurser tillsammans med likasinnande är otroligt uppiggande och de instruktörer jag ridit för har varit väldigt förstående inför min sjukdom.

Hej
Skönt att höra att du klarar av alla dina hästar. Jag har aldrig undanhållit för min läkare att jag har islandshäst. Tvärtom tycker han det är bra så man inte bara sitter hemma och tycker synd om sig själv.Är nu halvpensionär på heltid och jobbar halvtid på Granngården i Ängelholm, det funkar jättebra, jag har lönebidrag till 50%. Har även en underbart snäll man som ofta tar det tunga arbetet i stallet. Ock eftersom han följde med mig så mycket tyckte han att det var lika bra att vi köpte en islandshäst till :banana: Så nu har vi varsin. Hressa är hans och Stein min, fast ärligt talat så är de bådas ;)

Eila skrev:
Jag bytte till islandshäst pga min rygg. Har aldrig trivts med häst utan försökt hänga kvar vid ponny. Min näst sista var en travare och den sista en New Forest :love: Fick mycket pikar för att jag hade en ponny när jag var över 18. I det stall jag hade honom i kallade de alla hästar vid namn, men min vackra, smäckra pojke gick under benämningen "ponnyn". Tydligen finns det ingen anledning att ha häst om man inte tävlar hoppning eller dressyr.... Vilket man inte kan göra på en ponny om man är över 18 år.

Pga ryggproblem hade jag min valack på foder ett år. Där trivdes han så bra att han blev såld dit. En bekant till mig nämnde islandshästar som ett sätt att kunna fortsätta med ridningen. Hästhålningen runt islandshästar passade bra med mina egna teorier och efter att ha töltat för första gången var det kört! :banana:

Köpte ett sto och lyckades övertyga sambon om att en kompis behövdes. Köpte ett dräktigt sto. Nu är flocken uppe i 5 individer och två på väg. :angel: Ännu roligare är det att ha en granne som är likadan (=5 st till).

Fick senare mer problem med kroppen och långt, långt senare diagnosen fibromyalgi. Nu är hästarna med på läkarintyget som rehabilitering och sjukgymnasten tjatar om att jag ska rida varje dag ("du ser ju att du blir sämre när de har vintervila!"), vilket jag inte alltid orkar.

Utan hästarna hade jag antagligen varit mycket sämre. Bara att komma iväg på kurser tillsammans med likasinnande är otroligt uppiggande och de instruktörer jag ridit för har varit väldigt förstående inför min sjukdom.

jag skaffade oxå häst pga av sjukdom, jag har diabetes då behöver jag mycket motion, o jag har nu sänkt insulin halten väldigt mycket.
Mina läkare säger att det är det bästa jag kunde ha gjort o sen att det blev isisar beror på en gammal dröm att jag alltid velat ha islandshäst sen jag var liten.
Men sen att jag bara har två beror på att jag har en väldigt svår övertalad man, men hade jag fått bestämt så vet ni ju hur det hade gått :)

Har ingen islandshäst själv men haft turridningar ett tag så jag har träffat på många islandsfolk och ja, ni är knäppa :p

Och hur sjutton förökar sig pållarna från två till 15 över en natt :eek: :D :D

Fast jag känern på mej att jag snart blir likadan nu nrä jag köpt min första norsdsvensk.

Fast ni som har dekaler på bilen, ska ni inta ha en islandspålle på kärran också ;)

Japp finns i planeringen :) har bara inte kommit dit ännu :D

Skönt att höra att vi är "knäppa", det verkar vara fullt normalt i islandshästvärlden :angel: Tänker aldrig gå tillbaka till "vanlig" hästvärld igen :D Har aldrig trivts så bra som jag gör nu :bump:

2 isisar skrev:
Japp finns i planeringen :) har bara inte kommit dit ännu :D

:rofl: ja du måste ju ha så man inte missar att det är just islandshästar du gillar ;) PM:a om du vill ha länk till en sida som säljer... :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 364
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
653
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 809
Senast: Rifer
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 234
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar