Flegmatisk, för att inte säga slö...

I

ingelac

Finns det någon som har tips på bra tillskott till en häst (7-årig valack) som är väldigt seg under sommarhalvåret. Nu är han dessutom släppt på sommarbetet och det blir han ju inte piggare av precis...
Höet han får är analyserat och jag har beräknat foderstat efter konstens alla regler. Den här "slöheten" inträffar varje år med start i april nångång när det börjar bli varmt. Han är undersökt av veterinär vid olika tillfällen men det verkar inte finnas nåt fysiskt fel. Kanske nån kan tipsa om örter eller homeopatmedel som kan hjälpa?

Sv: Flegmatisk, för att inte säga slö...

En vän till mig hade en häst som blev så, han hade nåt fel på ämnesomsättningen och hon åtgärdade det genom homeopati men jag vet inte vilket medel och om hon gick på astma, allergi, hormoner eller vad det var.
Men eftersom det verkar vara säsongsbetonat skulle jag tippa på hormoner eller allergi. ( även om det är en valack)

gå in på hippok9 och kolla, hon har ju en del fallbeskrivningar där ( örter)

Prova vetegroddolja med E-vitamin! Det brukar pigga upp och sätta igång hästen, samt en hel del andra fördelar såsom finare päls, bättre immunförsvar (skippa vitlöken!!!) etc etc.

Precis sådär blir min häst från April. Han var slö året om men från April - Okt så var det onaturlig trötthet med rinnande näsa och under ansträngning så hörde man att han hade det jobbigt med andningen.

Han går sedan några veckor tillbaks på homeopatpiller mot astma och mår bättre än nån tidigare sommar. Vid för han rätt dos är han helt symtomfri idag och pigg och glad med massor av ork, drar jag ner så återkommer tyvärr symtomen.

Mitt sto var så förra sommaren, gick nästan inte att rida för hon var så slö/trött. Min gissning är att hon blir stressad av mygg/knott/bromsar så att hon inte får någon ordentlig vila. I år ska jag låta henne ha flugtäcke, jag hoppas att det är lösningen.

Det måste ju finnas en bakomliggande orsak? Bättre att hitta den och åtgärda.

T ex har han väldigt tjock päls så han blir för varm? Lösning: klipp.

Har han fel på ämnesomsättningen (ingen aning om hur vanligt det är på häst)? - Lösning: utred hos veterinär.

Vilar han för dåligt ute? - Lösning: stalla in på natten även under sommaren.

Försök lista ut vad som ändras när han blir slö (miljön/klimat/utegång/foder/päls) och vad man kan göra åt det. Om du inte hittar något konkret kanske en veterinärundersökning är en bra idé.

/Maria

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka