Fleecetäcken. Hur använder ni dem? Med eller utan maggjordar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare afsana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 6 631
A

afsana

Undrar över fleecetäcken.
Hur använder ni dem? Som stalltäcke? Under annat täcke tex regntäcke? Som transporttäcke?
Vad gillar ni bäst? Med eller utan maggjordar och varför?

Sv: Fleecetäcken. Hur använder ni dem? Med eller utan maggjordar?

använder fleece som innetäcke när hästen är varm efter träning vintertid eller när hästen under vår/höst blivit svettig och svampas av..

är det svinkallt i stallet kan det användas som nattäcke..
i transport använder man det som behövs, är det skitkallt så är det vintertäcke, är hästen svettig efter träning är det fleece, annars inget..

alltid med kryssgjordar och bensnören, precis som vilket annat täcke som helst..
lämnar inte hästen utan tillsyn med täcke som enbart har gummimaggjord och svanssnöre, dom halar lätt på sniskan och svanssnöret glider av om hästen rullar..

Andvänder nästan inget annat fleectäcke är mitt Back on track. Slängs på innan ridning, medan jag skrittar fram och efteråt om inte hästen är svettig (då slänger jag på ett vanligt fleec). BoT:et har kryssgjordar och svansrem

Vanliga fleectäcken slänger andvänder jag mkt sällan och göra jag det är för att slänga på hästen före och efter ridning. Då har det bara svansrem och inga maggjordar.

Tycker det är så jobbigt med fleec när dom rullar sig, precis allt fastnar ju.

Har det under vintertäcket efter jag ridit eller inne i stallet efter ridning. Har gjordar på mina, förutom ett som han har under vintertäcket när han åker transport efter träning.
Använder det sällan nuförtiden. I stallet har han ett fleecetäcke med polyester på utsidan så det blir "glatt" och då fastnar inget.

Använder ex. om hästen behöver torka sitt täcke efter en regning dag ute, torka upp hästen, efter spolning osv.
Kyla tillfällen i transport använder jag hellre ett thermotäcke.
aldrig gjord

lägger alltid på ett fleece täcke efter ridningen. dels för att det är ett kallstall och hon eftersvettar alltid så då lägegr jag på det i ca. en timma sedan åker ytetrtäcket på istället.
använder täcket vid transportering med.

hon har med kryssgjordar och bensnören.

Använder dem endast som svettäcke under uppsikt och brukar ha ett med hals under ett anat täcke vid transport

Som täcke under ett annat eller om hästen är blöt samt till transport, om täcket har x gjordar behövs ju ingen gjord...

Jag använder fleece som transporttäcke ibland, när det är för varmt för tjocka ylletäcket bl.a. Kan hända att det åker på om hästen är svettig också (annars ylletäcket..).
Har både med kryssgjordar och utan, lite beroende på vad det används till så väljer jag vilket av dom jag ska ta..

Fleecetäcken är underbara! :love:
Jag använder mig av dem när hästarna kommer in på kvällen och är blöta efter oväder, när de är svettiga, när det ska bli extra kallt på natten, när de ska åka transport eller om någon av dem måste gå i sjukhage av någon anledning. (min sjukhage är under tak, så då behövs inget regnskydd utan endast lite extra värme.)

Har i övrigt alla mina hästar utan täcken och låter dem sätta vinterpäls.

Glömde: Jag har både med och utan gjordar. Tycker bäst om de med kryssgjordar, men inte alltid det finns att tillgå i en vettig prisklass.

Hur använder ni dem?
Helst inte alls... Möjligen kortare stunder om hästen är våt.

Som stalltäcke?
Nej, aldrig. De samlar på sig spån och smuts, blir statiska och de är oftast inte tillräckligt formstabila för att ligga på längre stunder utan att glida och strama.

Under annat täcke tex regntäcke?
Nej, då brukar de absolut inte ligga bra.

Som transporttäcke?
Ja, kan funka.

De kortare stunder jag använder fleecetäcke spelar det inte så stor roll, men generellt så föredrar jag kryssgjordar. Lösa gjordar kommer bara bort...:o

Använder mycket hellre ulltäcken, för övrigt! Som stalltäcke duger bara termotäcken.

Jag använder fleecetäcken om hästen kommer in svettig, innan jag byter till stalltäcke för att torka upp.
Även i boxen när det inte är så kallt.
Transport under vår/höst...
Även under regntäcken ibland, har de bra passform glider de inte.

Det gäller att hitta fleecetäcken med bra passform somsagt så de ligger still och inte töjer sig/glider.
Använder både med kryssgjordar och utan, om utan har jag täckesgjord såklart.

hm typ aldrig egt... :p jag använder dom vår/höst efter träning. som undertäcke nån gång ibland men dom har en förmåga att glida väldigt mkt oavsett passform så undviker det helst...

Lånar din uppdelning pinky :o :D

Hur använder ni dem?
Vid transport eftersom jag endast vill ha täcken som andas bra dvs ull o fleece i lämpliga lager. De duger aldrig till rörelse/stallvistelse.

Som stalltäcke?
Nej, de ligger bara o drar o ruggar pälsen. Dessutom blir de ju toksmutsiga även av halm o går inte att få så rena som jag vill ha mina täcken. Men huduvorsaken är definitivt att de ligger illa!

Nej, de ligger alldeles för dåligt för rörelse. De tappar dessutom passformen grovt då. Värdelöst.

Som transporttäcke?
Jopp, använder som sagt enbart fleece och ull i transporten.

Utan helt klart. Maggjordar sitter bara bra på stadiga täcken som termo o utetäcken. Ingen gjord använder jag heller. Utom när jag badat, då sätter jag på två för att täcket ska torka magen :D

Har fö råkat samla på mig 3 vanliga och ett med hals, ett ulltäcke och en golden stripe filt. Jag som bara täckar vid transport :o

Jag använder det för att transportera bort fukt och då utan maggjort.
Dock de fåtal gånger jag använt dem under regntäcke har jag satt på en lösgjord och jag tycker det fungerat okej, trots att hästen rullar sig rejält.

Främst som svetttäcke och transporttäcke men även som stalltäcke och under regntäcket ibland. Har inget direkt emot täckesgjord men jag har alltid kryssgjordar & svanssnöre. Det är stooooor kvalitetsskillnad på fleecetäckena! Det finns "sladdriga" och sådana där fukten inte går igenom = våt häst! Det är inte bara en prisfråga - det finns dyra täcken som är ofunktionella!

Hur använder ni dem?
Främst som svettäcke och under transportering.

Som stalltäcke?
Nej, eller ibland om jag kommer tillbaka sent från träning och hästen fortfarande är fuktig kan hon få sova i fleecetäcket istället för stalltäcket.

Nej

Som transporttäcke?
Ja

Favoriten har halvhals, kryssgjordar och svansrem!

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 412
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 396
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
872
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring