• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tooveee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 461
Sv: Flätor..

varför har då folk lösa pannband med remsor på, som en "förlängd pannlugg" på sina hästar då för???? Om inte för att det ska vifta bort flugor?

Vad tror du hästarna har sin pannlugg till? Att vara snygga? Dom föds ju inte med nått som bara,,, sitter där!

Det är deremot helt rätt att dom kan fastna än här och än där, men oftast brukar det vara tistlar som fastnar med i flätorna,,, och det går ju faktiskt att ta bort. MITT I SOMMAREN flätar jag inte, men på höst och vinter är det ju praktiskt.

Så klart ska du ha hästen flätad när du känner för det. Jag har min hästs svans flätad nästan jämt. Det sliter inte så mycket på den då och så är det fint. Pannluggen kan jag tyvärr inte fläta då det är minimalt med tagel där så hon ser bara fånig ut då, hade jag en häst med lång lugg skulle jag säkert fläta den med ibland. Sen ska man såklart se till väder, vind och insekter och så men har du säkert redan kunskap om.
Så mitt råd är fläta, pyssla och ha det gott med hästen!

haha! Vad tramsig kommentar att man inte får ha en fläta på sin häst i hagen! :D

Säger som de andra, fläta på du.

Jag kom hem en dag och upptäckte shettisen med äckliga rinnande ögon och luggen kladdig av gegg. Gult gegg på benen också. Jag flätade luggen för att få bort den från ögat och fick rådet av veterinär att lugg är bra på sommaren men på hösten när det inte är så mycket flygfän så är den mest i vägen. Sen dess har hon fläta som är vikt bakåt med med mane och andra ponnyn är klippt. Idag så såg jag att hon fått en massa skorv/mjäll under manen och jag känner att det är för att den är så tjock och tät att det blir för varmt och fuktigt, så nu har hon fläta där med. Så det är inte bara fördel med att ha löst. Får se hur jag gör i fortsättningen. Vill ju ha mycket man på en shettis..

Men HERREGUD! säg att det finns VIKTIGARE saker att haka upp sig på än huruvida nån annans häst är FLÄTAD eller ej!!!

SJÄLVKLART KAN DU HA DIN HÄST FLÄTAD PRECIS NÄR SOM HELST OCH PRECIS NÄR DET PASSAR DIG!!! Jag flätar ofta mina hästar, särskilt vintertid om det är geggigt o så, så det inte slits för mycket av allt borstande... då har dom flätorna kvar så länge som dom ser ok ut, sen borstar jag ut o gör nya!

SKIT I vad folk tycker om dina flätor! Det är väll DIN häst!!!
Se efter en vinter vad fin man din häst kommer få! Jag har testat MÅNGA år, så jag vet!
Mja men nu var det ju inte min häst det handlade om,

Nej jag hade flätor i några dagar sist och tog ut dem sedan och hon hade superfin man :love:

Mm. Men själv anser jag att flätor är underbara att ha på en dag lr två någon gång sådär för att få en snygg man. :)

Det handlar nog om det att det skyddar mot flugor. på sommaren är det bra om hästen får ha sin lugg hängade om man ej har en veiler eller liknande, annars kan de få stora sår, ögoninfektioner och rinnande ögon. Fläta gärna men ta bort dem innan de går ut till hagen.

Hur ställer du dig till att folk klipper/rycker sina hästar? Och hästar som i stort sett inte har nån pannlugg eller hårväxt av naturen? Får de också stora sår och ögoninfektioner?

Jo men precis det blir så himla fint :love: Haha jag glömde bort att ajg flätat manen xD men när jag väl sätller mig å flätar manen så är det för skoj skull oftast för att träna mig själv med henne jobbiga man men nu har jag ryckt och klippt till den så nu är den jättefin man :)

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
1 981
Senast: Mint
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 275
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka