Flatback vs vanlig

carambawinnie

Trådstartare
Vad ser ni för fördelar resp. nackdelar med en flatback eller en "vanlig", har själv aldrig haft en flatback så vill ha lite råd vad jag skall välja, tanken är att jag skall börja tävla fälttävlan, just nu tävlar jag bara hoppning.

Sv: Flatback vs vanlig

Det är ju lite svårt att svara på för det kan ju skilja ganska mycket mellan två sadlar även om båda tex är flatback.

Min erfarenhet är att det är lättare att komma ner mer i en vanlig sadel och därför kan jag påverka hästen lite bättre med säte och skänkel.
En flatback är trevlig att ha lätta sitsar i och det är inget bakvalv som slår en i rumpan om man får ett stort språng :D
Detta är grova generaliseringar så givetvis får man ju provrida och inte stirra sig helt blind på varken det ena eller det andra.
Nu när jag provade ut min nya sadel så tänkte jag mig inte en flatback men det var just det jag kom hem med och jag trivs alldeles ypperligt i den.

med en flatback kommer du närmare hästen och har mer rörlighet i sadeln som ryttare. du måste ha mer balans när du har en flatback.. en vanlig allroundsadel gör att du inte får lika mkt rörlighet själv och du har mer stöd i en sån sadel ( högre bakvalv. större klossar).. men sen finns ju speciella flatbacksadlar för fälttävlan som har större klossar och ger mer stöd. men du är fortf mkt närmare hästen.. hoppas det hjälpte lite grann, mvh

Om du funderar på fälttävlan så köp en sadel du kan korta upp lädren ordentligt i och ändå stå stadigt. Har du normalkorta hoppläder så bör du kunna korta åtm 2 hål till.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 017
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Äpplet.
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat