Fläta manen på tävling?

Elanor

Trådstartare
Hej alla! Jag har nyss köpt ett sto som har GALET lång och tjock man! Hur vill domare ha det på tävling, utsläppt eller flätad? Om flätad; Hur? Jag kommer nog mestadels att rida Ranch Trail, Reining och Working cowhorse så småningom. Inte så mkt pleasuer och liknande.

Tacksam för svar! :)

Sv: Fläta manen på tävling?

Hej! I reining och trailen kan du ha utsläppt om du vill (är inte så insatt i koklasserna) tror även att det är vanligast. Den domaren jag har pratat med tyckte inte om att ha "vanliga" flätor het ner men gillade däremot att man flätade ner till halva längden och hade ca 10 cm hängande i en tofs. Har du en quarter och ska starta i högre klasser ska tydigen manen vara ryckt. (Den här domaren håller dock mest på med pleasure och western riding men även lite trail.) Det får inte vara rosetter eller fjädrar i manen eller svansen.
Hoppas att du förstår mig. :)

Menar du att om man ska tävla högre klasser, måste manen vara kort? Eller vad menar du med ryckt? :crazy: hehe

Om du har en Qarter så brukar vissa som tävlar pleasure mm, rycka manen så att den är kort!
Men det gör man som man vill, det är inget som man måste göra, som är ett krav..
Jag själv tycker att det är snyggt med långa manar..
Och eftersom du ska tävla de klasser som du ska göra, så tycker jag att du ska ha manen utsläppt och inte rycka den...
men du gör helt och hållet det DU tycker är snyggast...

//Carro

Har fått veta att om man tävlar quarter i högre klasser bör manen vara ryckt (kort). Tycker själv att det är snyggare med lång man. :)

Har fått veta att om man tävlar quarter i högre klasser bör manen vara ryckt (kort). Tycker själv att det är snyggare med lång man. :)

Pratar du quarter högre klasser I PLEASURE o HALTER klasser så JA annars spelar det ingen roll. Tror inte våra duktiga reiners skulle vilja rida en quarter med ryckt och bandad man..;)

Om det är den domaren som jag tror det är så sysslar denne med just pleasure m.m.

Men som sagt VÄLJ SJÄLV.
/E:D

Flätat en bit som någon redan beskrivit, kan vara bra rent praktiskt också. Hår värmer, ingen tvekan om det. Flätar du en bit så kommer luften åt även den sidan av halsen, och det blir en gnutta svalare. Kan vara förjävligt varmt på sommaren, och de klasser du tänkt dig kan vara rätt ansträngande.

/Ida

Kan nån ge mig ett tips på hur man flätarmanen?Ska på dressyr/hoppning imorgon och vill ha lite tips om hur hästen blir snygg! Kan vara rykttips med!

Om hästen har väldigt lång man är det överlägset snyggast med inbakad "ardennerfläta" oavsett gren :idea:.

Ställ dig på en pall när du skall fläta så att du inte flätar underifrån. Flätan skall vara stadig, men du får inte fläta för hårt för då stramar den när hästen sträcker på halsen.

1. Börja uppe i nacken. Tag en tofs och dela upp den i tre lagom stora delar.
2. Börja fläta precis som vanlig i två tag.
3. Tag en ny tofs och dela den i tre delar och lägg in den i flätan, fläta ihop dem i två tag.
Fortsätt att fläta så ända ned till manken. Fäst flätan med en kraftig gummisnodd och låt manen som blivit över hänga i en toffs eller fläta.

Lusitano.jpg

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·
Western Hej, Tänkte fråga lite då jag aldrig tävlat western. Tävlat i hoppning och dressyr i några år men aldrig western. Har lite frågor jag...
Svar
2
· Visningar
1 309
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Lider av en STOR gnutta beslutsångest angående hur jag ska göra kring min häst, hade varit underbart att få bolla lite med alla kloka...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: ancan
·
T
Dressyr Hej alla på buke, är i desperat behov av hjälp! D: Det är så att jag har väldigt långt, väldigt tjockt hår, och jag vet inte vad jag ska...
Svar
9
· Visningar
2 139
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka