Flask Föl !

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare zina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 319
Z

zina

Nu är det så att vi har blivit med flaskföl då hennes mamma blev akut sjuk & var tvungen att avlivas.

Någon som har några bra erfarenheter ang matning?

Tänkte då främst på intervallerna. Idag är hon 4 dygn & får mat i stort sett så fort hon vill ha. Men så kan man ju inte hålla på i sex månader. Någon som vet när man kan börja ha några timmar mellan målen?

Hon har fått en fostermamma men tyvärr har hon ingen mjölk att ge henne. Men hon får en bra uppfostring samt någon som tar hand om henne i hagen osv.

Vi håller tummarna att våran lilla tjej ska bli stor å stark :love:

Sv: Flask Föl !

Min erfarenhet från tre stycken är att det är bra att ge dem så ofta som möjligt i början. Vet inte vilken typ av mjölk du använder men på Kraffts står rekommendationer på när man kan dra ner på antalet och vilka mängder som fölet ska ha.
Jag har försökt att följa mängden men ge det i intevaller som passar fölet. Vilket i börja har medfört att det blivit oftare än rek. och med tiden har stämt väldigt bra. D v s att fölet ätit upp hela portionen vid varje tillfälle. Plus att jag fortsatt med mjölk fram tills att fölet varit ca sex månader för att få det så likt en vanlig avvänjning som möjligt.

Jag använder krafft milk & precis som du säger så står det på säcken men jag tyckte att 8 mål/dygn lät lite för lite för ett nyfött föl :confused:
Därför bestämde vi oss för att ge omkring ett mål/tim första veckan och sen försöka börja följa Kraffts rekommendation.

Tack för ditt svar !

Jag tycker det låter väldigt bra, kanske att du håller på lite längre än en vecka. Rekommendationerna på påsen ska ses som minsta möjliga. Jag har märkt att det ofta blir så att fölet inte orkar med hela målet. Blir det över går det att spara i kylen och värma till nästa gång. Var noga med tempraturen för fölen är känsliga för om det är för varmt och helt låta bli att dricka då.
Ett annat råd är att så fort som möjligt gå över till skål, kastrull eller spann istället för flaska. Ganska snart kommer inte flaskan att räcka till hela målet som fölet ska ha. Mina har aldrig fått flaska utan fått börja dricka direkt från en skål, på inrådan av veterinär.

Min erfarenhet är att det oftast inte gör så mkt om maten blir lite för kall...
Har ju också en lite prinsessa som äter ur hink nu, 6 dagar gammal. TIll henne placerar jag nattens mjölkportioner i en hink i en transportkrubba på lagom höjd (som reservmamma inte kommer åt), så äter hon det mesta direkt och slickar i sig det sista lite senare...

Man kan ju titta på hur stor den rekommenderade dygnsdosen är och sen kolla hur stora portioner fölet äter och anpassa antalet utfodringar efter det.
Jag har annars ungefär samma erfarenhet som Masse, sen tidigare, att det kanske krävs oftare matning i början, men sen äter de större protioner mer sällan.
Börja sen ge mjölkpellets (INTE krafft Groov, som det står på Krafft Milk-påsen!!) när fölet är några veckor gammalt. Groov är alldeles för svårsmält för små fölmagar! Krafft har tyvärr inga mjölkpellets, utan där får man leta bland andra tillverkare. Första gången gav jag Salvanas fölpellets, andra gången Dodson o Horrels. Det finns säkert fler sorter också, jag vet inte...

Senast ändrad:

Jag har funderat lite på det här med flaskföl och så.

Kalvarna brukar man ju ha en spann och sedan en liten napp som man stoppar i munnen på dem :D

Jag har även sett spannar med en låtsas spena som hänger ut från botten på spannen så att säga. Det måste väl vara det bästa?

Jag håller med om att kall mjölk fungerat bättre än för varm. I takt med att mina föl har vuxit och de gått på bete med flocken så har ju också transportsträckan med mjölk ökat. Så ju äldre de blivit så har aäkert också temperaturen på mjölken sjunkigt utan att det haft någon inverkan på aptiten. Det enda jag märkt är att om man gör den för varm eller för kall så blir det skillnad på konsistensen. För kallt tillagad mjölk får mer oupplöst pulver kvar i botten. För varmt verkar få en annan konsistens, misstänker att vissa av ämnen i pulvret kanske inte klarar för höga temperaturer.

Jag har även sett spannar med en låtsas spena som hänger ut från botten på spannen så att säga. Det måste väl vara det bästa?

Finns en del problem med en sådan spann. Fölet dricker inte som en kalv och inte under lika begränsad tid heller. Utan fölet får mjölk flera månader längre än kalven. Det gör att ett föl till en stor häst i slutet helt enkelt måste ha mjölken i spann. Sedan är det inte heller samma konsistens på kalv- och fölmjölk. Det gör att det blir mycket svårt att få en bra hygien med en sådan spann till ett föl. Plus att fölet ska ha inblandning av kraftfoder i sin mjölk ett tag innan man helt slutar med den. Så då är det lika bra att börja med vanlig spann med en gång.
Den typen av spann med napp är gjord för att utfodra med kall mjölk till kalvar i kalvgömmor alternativt att värmen hålls med en doppvärmare.Kalven får på det sättet mer eller mindre fri tillgång. Fölen ska ju helst bo ihop med en äldre häst och gärna även gå ute i flock precis som föl med riktig mamma. Då blir det inte så praktiskt att springa runt med en sådan spann.

Däremot till lamm har jag användt lammbar. För lamm går också att ge fri tillgång på kall mjölk.

Får jag göra ett litet inlägg som inte har med maten att göra? min erferenhet av flaskföl,(som iof inte är jättstor) är att de blir rätt "odrägliga" då de präglas mkt på mäniskor..
Jag tycker att man kan tänka på att inte vara "för snäll" mot "det stackars lilla moderslösa fölet". Att vara så lik mamma som möjligt o verkligen säga till vid behov, även då fölis är liten..
Fast det kanske är självklart för alla här..
Lycka till med fölis!

Jag håller med om att kall mjölk fungerat bättre än för varm. I takt med att mina föl har vuxit och de gått på bete med flocken så har ju också transportsträckan med mjölk ökat. Så ju äldre de blivit så har aäkert också temperaturen på mjölken sjunkigt utan att det haft någon inverkan på aptiten. Det enda jag märkt är att om man gör den för varm eller för kall så blir det skillnad på konsistensen. För kallt tillagad mjölk får mer oupplöst pulver kvar i botten. För varmt verkar få en annan konsistens, misstänker att vissa av ämnen i pulvret kanske inte klarar för höga temperaturer.
Man kan ju tillaga mjölken vid rekommenderad temperatur, jag menade mest att det inte gör så mkt om den hinner svalna lite sen...

Får jag göra ett litet inlägg som inte har med maten att göra? min erferenhet av flaskföl,(som iof inte är jättstor) är att de blir rätt "odrägliga" då de präglas mkt på mäniskor..
Jag tycker att man kan tänka på att inte vara "för snäll" mot "det stackars lilla moderslösa fölet". Att vara så lik mamma som möjligt o verkligen säga till vid behov, även då fölis är liten..
Fast det kanske är självklart för alla här..
Lycka till med fölis!
ABSOLUT!
Fölet måste fostras av HÄSTAR så att det lär sig vara just HÄST.

Man kan ju tillaga mjölken vid rekommenderad temperatur, jag menade mest att det inte gör så mkt om den hinner svalna lite sen...
.

Förstod det ;) kom bara på vilka erfarenheter jag själv gjort vid spisen under tillagningen + vid utfodringen. Kan lätt bli att man inte gör allt riktigt rätt mitt i natten eller tidigt på morgonen när man är trött och kanske stressad.
Kommer ihåg husses reaktion när Ammi helt krasst satte hoven i spannen och välte den för den var för varm. Sött och gulligt visst men så himla billig är inte mjölken att man kan hälla flera liter hur som helst. Tror vi var uppe i fem liters portion när det hände och dessutom på väg till jobbet på morgonen.

Jo det blir nog betydligt fler mål än dom 8 som krafft rekommederar nu. Men förhoppningsvis kan man på några dagar ha lite längre mellanrum på natten och ge oftare på dagen.

Temperaturen är oxå nå jag funderade på första dagen men insåg att nattetid spelade det henne ingen roll vad det igentligen var hon åt (glupsk fölis) :smirk:

Ska oxå så småningom börja med hink men än så länge så äter hon bara ca 5 dl /tim så då räcker våran 1 liters flaska gott å väl.

Ang uppfostrning så är vi fullt på det klara med att inte "förmänskliga" den lilla. Tack å lov har hon en super morsa som verkligen tar väl hand om henne trots att det inte är hennes egen :)

Har nu sovit i stallet i fyra dgr, inleder den 5:e natten nu. Tänkte hålla ut några till för att sedan som sagt försöka ha lite längre intervall nattetid.

Tack ingen för alla tips och kom ihåg saker !

Bild på våran pärla finns här om ni är nyfiken :)
http://www.pixbox.se/pic_show_id11555347.html

Jag har en teori om att föl som hunnit dia på mamman ett tag behöver ha mindre portioner fler gånger om dagen, än vad som står på säcken, att det tar dem längre tid att nå de portionsstorlekar som är rekommenderade. Sen är det garanterat inget fel att ge fler mål/dygn. Fölet mår säkert bra av det - frågan är bara hur DU mår? FÅR du sova något?

Vad vi har gjort för att klara nätterna är att vi delat upp det på hela familjen. Vilket innebär att vi som är mellan två och tre personer hemma kan sova fler timmar i sträck. Så när man kommer till 4 timmars intervall kan man sova 8 timmar om man delar på två personer.
Min upptäckt när det gäller portionerna verkar inte vara så mycket om de fått dia eller inte. Utan mer att var gång man ändrar till nytt så blir e mätta innan de ätit upp hela porttioner. Precis som just innan ändringen så slukar de allt på ett nix. Min gissning är att de rekommenderade intervallerna är baserade på ett medeltal som passar bäst mitt i perioden. Alltså lite mycket börja och lite lite i slutet.

Med mig är det lungt. Har så otroligt duktiga stall tjejer som hjälper till. Vi har varit allt från 2 till 4 pers varje natt.
Så visst har det blivit lite sömn :)

Nu idag blir första natten då jag ska ta det själv. Men då tänkte jag ge henne med 1,5-2 tim mellanrum. Så hinner jag vila lite emellan. Bor i stallet så jag behöver ju bara ge henne å sen krypa ner under täcket igen.

Hon får äta så mkt hon vill varje mål. Måste vara bättre att det blir för mkt än för lite...Hon har då börjat få en så söt liten kula på magen:D

Jag har läst i flera böcker att fölet brukar dia var 15e min första veckan o sen öka intervallen.

Dag 6 idag och den lilla fortsätter äta som en häst & busa som en galning :) Inatt fick hon bara varannan timma & det gick bra de me...

Men idag är hon väldigt lös i magen. Någon som har något bra tips på vad man kan ge dom vid diarée ?
Filmjölk var det någon som sa stämmer det :confused:

Morotspuré som man köper på burk till småbarn ska vara effektivt enlig "mina" uppfödare". :idea:

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund ligger inlagd sen drygt 3 dygn med akut pankreratit. Vi vet inte om den är primär eller sekundär. Totalt kollaps av magen... 2
Svar
25
· Visningar
7 585
Senast: WildWilma
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 710
Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 097
Senast: cello
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 078
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka