Flåsig häst?

ylvalill

Trådstartare
Har vid ett par tillfällen märkt att min häst blir väldigt anfådd och flåsig utan egentlig anledning. Det kan vara om man skrittar ute på lång tygel så kan han plötsligt kännas seg och börja flämta. Han har också vid ett par tillfällen haft hosta och då blivit undersökt på klinik med endoskopi för det. Veterinären har dock aldrig hittat nåt fel utan bara gett en dos slemlösande medicin och sagt att det nog bara är nåt tillfälligt och inget att oroa sig över. Hur som helst så oroar jag mig alltig för allting och alltså även för detta... :smirk:

Kan hästar få astma eller vad tror ni att det kan vara?

Sv: Flåsig häst?

Kraftig hosta första tiden, hösten -00.
Bra till våren och sommaren, till och från med hostan -01, -02.

Tung andad och flåsig svårt att få igång henne, ifjol början på juni reagerade hon kraftigt på pollen, gick på ventupulmin och slemlösande i omgångar för att sedan få en kortisonkur i augusti. In till ATG i sept. och gick ner i halsen där det syndes att hon hade mycket slem i halsen och var irriterad i slemhinnorna. Vet. där konstaterade att hon hande astma, kronisk bronkit. Ny kraftig kortisonkur och slemlösande sen kom hösten och vi köpte hösilage + torv i boxen. Hon blev bättre men det gick aldrig att rida hårt, jag prommenerade mest med henne. Vissa dagar var hon pigg och het, men vi hade problem att spänna sadelgjorden för hon tyckte inte om när det spände runt lungorna.

Började med rödalger "Carrageen" tidigt i våras och i mitten på juni fick hon Ventipulmin och Bisolvon för hon var mer tungandad än vanligt, förmodligen allergi mot något i gräset. I juli fick hon en till kur med Ventupulmin och bisolvon. I början på augusti när det blev fuktigt och sedan kom värmen som slog ut henne totalt, hon kunde inte andas trots medicinerna och den 11 aug. tog vi bort vår lilla ponny, vi hade kämpat ett helt år och hon skulle inte behöva lida mer. Det var fruktansvärt att se henne så dålig. Tror nästan att hon reagerade på något i gräset samt att det blev så varmt.

Vet inte vad jag kan råda dig att göra, ni hade ju kollat i halsen. Jag är övertygad att rödalger hjälper, samt hösilage, "dammfritt" stall, mycket ute. Ju tidigare man kommer på kronisk bronkit ju lättare är det att bromsa så att det inte utvecklas mer. Vår ponny hade nog väldigt många förstörda luftblåsor i lungorna och var helt enkelt för dålig när vi började behanlingarna.

Gör så mycket som möjligt med stallmiljön (utebox är bäst) samt prova gärna rödalger, i deras bok så finns det med olika fall av exemhästar och hästar med luftrörsproblem som blivit symtomfria.

Hoppas det löser sig.

tycker du skall kontakta veterinär igen han kan jo ha missat nåt första gången.lycka till.

Tack så jättemycket för ditt svar! Tråkigt att höra att ni var tvugna att ta bort er ponny.

Min häst är inte på långa vägar så dålig som er ponny verkade vara men jag känner igen många av symptomen så det känns som om jag måste får veterinären att kolla upp honom en gång till. Det är ju inte omöjligt att de kan ha missat någonting. Och precis som du säger så är det ju viktigt att man startar behandlingen innan det har hunnit gå för långt. Om inte veterinären hittar någonting denna gången heller så är det kanske värt att testa rödalger...

Liknande trådar

Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 030
Senast: Habina
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Häromveckan var jag med om nåt som skakade om mig rätt ordentligt. Brukar ta in mina hästar en stund på dagen för att gå igenom dom, ge...
2
Svar
21
· Visningar
4 427
Senast: Piraja
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 469
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka