Sv: Flåsande häst?
Låt det inte gå längre utan beställ tid för endoskopi. Man kan aldrig vara för noga, jag blir själv helt tokig när jag hör folk rida på sina hästar som låter onaturligt mycket nu för tiden.
Min ponny började lite då och då att låta lite när man red han i galoppen, lät som ansträgningsastma, tänkte inte mer på det utan fortsatte träningen under hösten.
Han fick även allergimedicin och lät ntg. mindre.
Men så sakta så kände jag att han började låta mer och snabbare, han visade också tecken på att snabt gå in i väggen vid ridingen och blev svett bara efter en kvart. Då slutade jag och beställde omgående tid för endoskopi och mer prover.
Å det var inte nådigt va de hittade på de FÅ symtom han ändå hade, vi som trott att det bara var en lättare sommarallergi ( tidiga symtom flåsade lätt och senare höstsymtom fick mjölksyra snabbt.)
Han hade en KRAFTIG slemmig luftrörskattar med ärrbildning som han gått med länge som i sin tur givit honom en inkapslad varböld under ena lugnblåsan som i sin tur gjort honom till struppipare.
Nu är han frisk, har nog lite slem kvar bara men struppipningen sitter fortfarande kvar om den är permanent eller om förlamningen släpper nu när struphuvudet är fritt får tiden utvisa. Släpper det inte så blir det operation till hösten.
Så lite onaturlig flåsning kan vara väldigt allvarligt. Kan vara ännu värre som ex. hjärtfel, så man väntar inte att kolla upp detta.