Z
Zeena
Vid mindre ansträngning igår så andades min häst häftigare än normalt. Det var ju varmare igår så jag tänkte att det var orsaken. Skrittade en stund och påbörjade sedan framridningen inför hopplektionen. Märkte att andningen fortfarande var häftigare än normalt, men han var otroligt framåt och pigg så det var så tvetydigt. Efter att ha hoppat några skutt och han andades så jag gungade avbröt jag lektionen. Han blir normalt sällan svettig men var lite svettig på halsen. Dock varmare igår än på någon vecka som sagt...
För 2 veckor sedan bytte vi hösilage till ett mkt blötare, min häst blir lätt lös i magen och kinkig men det funkade bra tills jag avmaskade honom. Dagen efter avmaskning ville han inte äta, andades häftigt men hade inga andra koliksymptom. Magen var igång, lös i magen blev han. Vi tog det lungt ett par dagar sedan funkade ridningen och magen bra igen. Men så igår helt spak... Såg i morse att han lagt endel lösa högar. Ingen feber.
Är det normalt att en häst som vid foderbyte får ont i magen andas häftigt? Vad kan jag göra för att hjälpa honom att bli bättre i magen? Något medel jag kan ge?
Och hur mycket skall jag rida?
För 2 veckor sedan bytte vi hösilage till ett mkt blötare, min häst blir lätt lös i magen och kinkig men det funkade bra tills jag avmaskade honom. Dagen efter avmaskning ville han inte äta, andades häftigt men hade inga andra koliksymptom. Magen var igång, lös i magen blev han. Vi tog det lungt ett par dagar sedan funkade ridningen och magen bra igen. Men så igår helt spak... Såg i morse att han lagt endel lösa högar. Ingen feber.
Är det normalt att en häst som vid foderbyte får ont i magen andas häftigt? Vad kan jag göra för att hjälpa honom att bli bättre i magen? Något medel jag kan ge?
Och hur mycket skall jag rida?
Senast ändrad av en moderator: