Fläkskador?

S

sophiiia

Jag undrar vad fläkskador är och vad det innebär?
Har läst så mycket när det talas om broddar att "hellre broddskada än fläkskada" men fattar inte riktigt vad det är..
Jättetacksam om någon kan förklara!

Sv: Fläkskador?

När de går utan brodd och det är halt ute kan de halka, och fläka sig.
Allså benen åker åt var sitt håll och de kan åka ner i "spagat".
Det medför ofatst stora skador och man måste många gånger ta bort dom.

tack för svaret!
okej, så det blir nån sträckning då, eller fraktur? eller vad blir det för skador???

Oftast ger fläkskador rejäla muskelsträckningar/bristningar som kan vara mkt svårläkta eller kanske inte ens går att läka..

Det är inte helt ovanligt med frakturer, skador på senor och ligament eller som redan skrivits skadade muskler. En kompis var med om en fläkskada, det ledde till en bäckefraktur och hästen avlivades på plats i hagen.

Har också varit med om fläkskada i hagen. Resulterade i öppen fraktur av skankbenet (förmodligen mycket mer också...). Hästen fick avlivas direkt på plats.

Min förra häst fläkte sig i juli/augusti 2009, vidrigt. Han halkade på grus. Alla benen rakt ut. Klarade sig med rätt äckliga sår (båda framknäna, framkotorna, bakkotorna, haserna, bakknäna) och lite stelhet, fanns sen inga skador på vare sig bäcken, bakben eller något. Blev dock några turer med laser och nålar för att få bort stelheten. Men han klarade sig verkligen otippat bra!
Gick igenom en vet.koll i november och en i januari/februari och sen en vet. besiktning för försäljning i maj.
Jag har hellre broddar och skydd upp över öronen vintertid. Min häst är både lindad r.o. och har boots r.o. nu.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej:) Jag undra hur man gör en bra halvhalt. Har inte riktigt fattat hur man gör. Tack på förhand:bow:
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Hoarfrost
·
Kultur Digibook verkar vara ett riktigt ekonomiskt alternativ om man vill ha ut sin bok enbart som e-bok. Jag har inte läst på något om...
Svar
0
· Visningar
94
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V