Fladdrande stigbyglar

söderböna

Trådstartare
Hej
första gången jag skriver något själv här, men har läst bra länge!
Mitt stora problem är i nedsittning med stigbyglar. Började rida igen efter ett drygt 20 årigt uppehåll för 2 år sedan. Vad jag snabbt märkte var att jag studsade som en liten boll när jag försökte sitta ned i traven och även i galoppen.

För att råda bot på det och få en bättre balans har jag lagt upp stigbyglarna och det har hjälpt mig massor. Men, nu kan jag inte rida med stigbyglar!!! Så fort jag släpper ned dom börjar jag spänna mig och knäna dras upp och jag tappar stigbyglarna. Hur sjutton ska jag lära mig rida med?????

/Marie

Sv: Fladdrande stigbyglar

Vanligaste felet man gör när ditt problem uppstår är att man trampar ner för mycket i stigbygeln, varvid man "trycker upp" sig själv ur sadeln istället för att släppa ner sig. Försök lätta lite på foten i stygbygeln, böj knäet lite så din underskänkel kommer längre bakåt och du inte kan trampa ner lika mycket, det brukar fungera för de flesta.

Prova också gärna på det gamla hederliga knäslutet - lägger du knäna intill blir du mera avslappnad i underskänkeln och kan inte trycka upp dig själv ur sadeln på samma sätt.

Försök aldrig tvinga dig själv till stillhet genom spänning utan låt kroppen följa med i hästens rörelser, annars blir det bara ännu flaxigare.

Nu måste jag som gammal "studsare" måste jag nog protestera lite grann mot förslaget om knäslut.

Enligt min erfarenhet gör detta att man studsar mer, liksom om man tar stöd i stigbyglarna. Målet är ju att komma ner på sittbenen och slapna av i hela skänkeln, inte bara underskänkeln. För många hästar är det även obehagligt om man klämmer sig fast med knä/lår om de inte är vana vid detta och de kan spänna ryggen och gå sämre i form.

Försök ha lagom långa stigbyglar så att du kan rida lätt, men att det även känns bekvämt att sitta ner. Ha stigbygeln på fotbladet och inte långt fram på tån, då man tappar den lättare (naturligtvis inte ända inne i hålfoten).

Det kan ibland även bero på sadeln. Vissa hopp- och allroudsadlar är väldigt svåra att sitta ner i lodrät sits med bibehållna stigbyglar för att stigbyglarna fäster fel för det Då får man även skavsår på låren. Om du har möjlighet så öva först upp tekniken i en bra dressyrsadel på en inte alltför skumpig häst. (Vet att detta inte är en möjlighet för alla, var det i alla fall inte för mig... men som ett tips.)

Hoppas detta har varit till någon hjälp. Jag är på inget sätt en expert.

Kan du inte träna på att slappna av? Lägg upp stigbyglarna framför sadeln och gunga med (så stilla så möjligt) på hästryggen. Slappna av, och sitt så korrekt du kan.
Efter ett tag känns det mer som att man hänger med och nedsittning i traven blir bekväm.
Om du inte har möjlighet att prova det tycker jag att du ska träna på att slappna av med stigbyglar, utan att sjunka ihop till hösäck, men känn hur du följer med hästens rörelser utan att klämma med knän, pressa med skänklar eller ta stöd av tygeln.
Känn hur alla de här kroppsdelarna slappnar av och börja jobba med hästen istället för mot hästen.

Försök känna takten och bry dej inte om att det till en början kankse inte alls funkar, utan fortsätt spänn av i kroppen och till slut så brukar det funka.

Lycka till!!

söderböna skrev:
Hmm

men om jag lättar lite på foten, glider inte foten ur stigbygeln då?

Dra tillbaka underskänkeln genom att böja knäet en aning. Då följer stigbygeln med och du kan inte trampa ner för mycket.

Ha så långa stigbyglar som möjligt i början, bara lätt stöd i dom, som om du red utan stigbyglar.
Höj dem eferhand och ta mer stöd i dem med föterna och försök behåll avslappningen.
mvhR

Lägga upp stigbyglarna är ju det som funkar för mig. Problemet är när jag ska sitta ned med stigbyglar. Antingen åker hela foten in eller så tappar jag dem, och då börjar jag spänna mig. Blir fullkomligt omöjligt att koncentrera sig på det man egentligen ska göra.

Men det är nog så att jag helt enkelt får lära om och sluta upp med att lägga upp stigbyglarna. I värsta fall får man väll ta till klister :angel:

Har ni fler råd så kläm gärna fram dem. Allt som kan hjälpa tas tacksamt emot.

/Marie

Långa stigläder tror jag inte på - tvärt om, korta dem lite.
Jag var likadan när jag började rida - drog upp benen och vinklade upp hälarna när jag ökade tempot. Skump-e-dump med fladdrande stigbyglar var resultatet ...
Lite kortare stigläder gör det ju svårare att "krypa ihop" så att man tapppar stigbyglarna.

Från den utgångspunkten försökte jag (och försöker fortfarande, fast nu gäller det inte stigbygeltapp utan avslappning i stort)= känna hur jag tappade ner hela min tyngd i sadeln. Sally Swift beskriver det ungefär som att man har sin tyngd koncentrerad som en boll i sitt inre. Den bollen släpper man sedan ner i dyn med ett splatt. (Blås ut ett ljus samtidigt, så känner du faktiskt hur du sjunker ner ett par centimeter i sadeln :) )
Fötterna i sin tur är tuuunga och hänger lååång ner mot marken.
Då kommer de att sitta som gjutna i stigbyglarna, precis som din rumpa i sadeln!

Sedan är det som med allt annat - man måste öva. I början är det rätt svårt att vara som en tuuuung gelékluimp, smtidigt som man faktiskt har spänst i kroppen så att man håller upp sig korrekt.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
4 264
Senast: mily
·
Utrustning Jag har problem med knän och fotleder, får en malande smärta runt knäskålen, och i bland även fotknölen. Har relativt långa stigläder...
Svar
15
· Visningar
1 861
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama