Fladdrande skänklar...

A

Amanty

När jag rider lätt i trav så "tar jag i" med fötterna för att häva mig upp och det resulterar i att skänklarna inte ligger still utan "gungar fram och tillbaka"... Hur skall jag kunna komma tillrätta med det här problemet?
Vad gör jag för fel, dvs varför blir det så här? :(

Tacksam för svar :bow:

Sv: Fladdrande skänklar...

låter som att du slappnar av för mycket när du sätter dig ner, ha alltid ett litet stöd i stigbygeln :)

håller med föregående talare, men seda vill jag även säga att man ska ju inte ha hela tyngden i stigbygeln, prova att rida lätt utan stigbyglar några ggr.

Låt sig 'studsa' upp och ner i lättridningen av kraften från hästen i sadeln. Så att du bara mjukt reser och sätter dig ner, inte aktivt skjuter upp dig med benen.

Håller med föregående inlägg, mer tramp i stigbygeln även vid sittandet och låt hästen studsa upp dig ur sadeln.
En del hästar studsar mer, då blir man mer stående också, en del hästar är väldigt mjuktravade och då blir det en nästan osynlig lättridning.

vi har fått rida lätt barbacka/utan stigbyglar, och det känns i magmusklerna efter ett tag (och låren), så du kanske ska använda dem med också? fast jag vet inte riktigt, det kan ju vara att jag är lite otränad :angel:

Kontrollera sadeln först.
Dina besvär kan bero på felläge av sadeln, då kvittar det hut mkt du tränar, går inte få bort ändå.

Försöka hålla om lite mer med underskänkeln (smalbenet alltså). Och tänk i din lättridning att du ska resa dig lite mer framåt, mot framvalvet, snarare än rakt uppåt.

Kan hålla med ginnies, är sadeln i obalans så kan du träna på vad du vill.

Annars brukar jag rekommendera en "Sally Swift- bild" Tänk dig att du har en fjädrande sprial, som du fäster i ditt bälte framtill. Tänk sedan att spiralen fortsätter uppåt frammåt och passerar mellan hästens öron. Det är den kraften/den tänkta sprialen som ska dra dig ur sadeln.

Kommer du ur balans brukar det vara huvudet som går ut först, det ska liksom vara bältesspännet först.

Hoppas du förstår bilden.

Har samma problem! För att sluta fladdra för min del så kan jag knipa med knäna, men det ska man inte heller göra ju! Har inte riktigt räknat ut hur jag ska göra än. Har försökt att rida lätt barbacka/utan stigbyglar också, är asdålig på det, för då kniper jag med knäna!
Ingen fel på sadeln kan jag säga på en gång till er som tror det, har samma problem oavsett vilken häst jag rider!

förlåt, såg att tråden var gammal nu.

vi har fått rida lätt barbacka/utan stigbyglar, och det känns i magmusklerna efter ett tag (och låren), så du kanske ska använda dem med också? fast jag vet inte riktigt, det kan ju vara att jag är lite otränad :angel:

HUR rider man lätt barbacka utan att åka av?!

Undrar om jag ens vågar rida barbacka med min häst :rofl:

Fast lite stod med knana ska man ha, om knana pekar utat sa har du inget stod och da fladdrar benen.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 426
Senast: valy
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!