Fjordkunniga se hit!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare allround
  • Startdatum Startdatum
A

allround

Hej.

Provade att fråga i fjortråden som fanns här sen tidiagre men fick inga svar så jag provar att skapa en ny tråd. Egentligen är det här två frågor i en men jag hoppas att den ligger rätt.

Är nybliven fjordägare. Har tidigare bara ägnat mig åt hbl. Fjordingen i fråga är ett sto född 95 e. Hugo u. Kaka. Har mig veterligen haft två föl sedan tidigare. Har vid utställning fått betyg typ: 9 huvud,hals o bål: 9 extremiteter: 7 skritt: 9 trav: 8. Vi vill gärna betäcka henne nästa år, tar tacksamt emot tips på hingst då jag är dåligt insatt i fjordavel.

Hon är trevlig på alla sätt. Lättriden och snäll att köra. Hon är 143 cm och jag skulle gärna vilja få upp storleken lite på en eventuell avkomma som främst ska användas till ridning. Så gärna en hingst med bra ridbarhet.

Jag har förstått så mycket att det finns SM för fjordingar men jag undrar hur det är med andra evenemang och tävlingar. Ordnas det mycket för just bara fjordingar? Tacksam för all info och tipps jag kan få!

Sv: Fjordkunniga se hit!

Puttar upp.

Någon? Fjordtråden om betäckningar hade ju så många bra svar och engagerade personer. Någon av er kan väl ge mig lite tips och info?

Fredrik skovå tycker jag verkar himla fin... stor är han oxå! Han är 147 i manken. Toppen körhäst o fin ridhäst vad jag förstått. Hade jag haft kvar fjordingar hade jag valt att betäcka med honom...

Tack! Är han AB-premierad? Sökte lite på nätet och såg något om att han skulle finnas i Norge nu? Någon som har tagit föl efter honom som kan berätta lite?

Fredrik Skovå 252 bild finns http://www.fjordhasten.se/ o så klickar du dig fram till honom...

född 1999

Färg: Ljbrbl Mått: 148-190-21 ( 7 år )
Tecken: Prem: B-06; 997109=44p ( B till 2010 ) AB(ext.)
Galopp 10 Temp 9 Vet UA

Genomförde bruksprov i Vetlanda 2006: 8-10-9-9-9=45p Bästa bruksprov

Fredrik Skovå har lämnat både rödblack, musblack och vitblack avkomma

Tack! Jag hittade honom. Men jag förstår inte riktigt hur länge/om han är vara utlånad till Norge?

Tack! Jag hittade honom. Men jag förstår inte riktigt hur länge/om han är vara utlånad till Norge?

Hur länge han ska va där vet inte jag heller men de brukar ju låna ut hingstar en betäckningssesong så nästa år står han säkert hemma i Sverige igen...

Fast han har inte anlag för att lämna vitblack, utan stoet måste ha det anlaget. Hade han haft anlag för vitblack hade han själv varit vitblack.

Detta är citerat rakt från fjordhästföreningens hemsida så de lär väl veta. Han kanske har färggener bakåt som inte syns o sen om han får olikfärgade ston de färgerna slår igenom. Jag vet inte men så stod det där i alla fall.

Hej.

Provade att fråga i fjortråden som fanns här sen tidiagre men fick inga svar så jag provar att skapa en ny tråd. Egentligen är det här två frågor i en men jag hoppas att den ligger rätt.

Är nybliven fjordägare. Har tidigare bara ägnat mig åt hbl. Fjordingen i fråga är ett sto född 95 e. Hugo u. Kaka. Har mig veterligen haft två föl sedan tidigare. Har vid utställning fått betyg typ: 9 huvud,hals o bål: 9 extremiteter: 7 skritt: 9 trav: 8. Vi vill gärna betäcka henne nästa år, tar tacksamt emot tips på hingst då jag är dåligt insatt i fjordavel.

Hon är trevlig på alla sätt. Lättriden och snäll att köra. Hon är 143 cm och jag skulle gärna vilja få upp storleken lite på en eventuell avkomma som främst ska användas till ridning. Så gärna en hingst med bra ridbarhet.

Jag har förstått så mycket att det finns SM för fjordingar men jag undrar hur det är med andra evenemang och tävlingar. Ordnas det mycket för just bara fjordingar? Tacksam för all info och tipps jag kan få!

Det finns egentligen inte så mycket mer aktiviteter som ordnas av Svenska Fjordhästföreningen, i princip är det endast fjordhäst SM samt riksutställningen med hingstpremiering som är i sept. Båda arrangemangen måste du kvala till. Till SM genom antingen uttagningstävlingar i din lokalförening elller via tävlingsresultat som du skaffat vid andra tävlingstillfällen. För att få åka till riksuställningen skall ditt sto varit lägst klass 1 häst på någon utställning eller premiering samma år!
Andra aktiviteter ordnas av den lokalförening som du väljer att bli medlem i, se till att du hamnar i en som är aktiv!!
Eftersom jag själv är hingsthållare så får du inga hingsttips av mig, visserligen har jag sett ditt sto (och gillade det jag såg!), och du verkar ju även veta vad du vill ha ut av en ev avkomma, vilket är väldigt positivt! Du har ju även bedömning på ditt sto och kan utifrån det hitta saker som du ev vill förbättra eller förstärka, sätt dig med hingstkatalogen i vår och leta!!!
Ett gott råd är att åka till Vetlanda på hingstutställningen och kika på hingstarna live, dock skall du komma ihåg att de unga hingstar som visas ingalunda kan mäta sig i muskelstyrka eller hingstkaraktär med de äldre som finns på plats, kika gärna litegrann på stammar och annat, du har ju en gedigen märr med goda förutsättninger för att ge ett bra föl, varför inte satsa på en hingst med lite udda härstamning, så får du en användbar avkomma oavsett om det blir en hingst eller ett sto. Frederik Skovå är endast EN av många bra hingstar i svensk avel, och vi har ännu inte sett avkomma i Sverige efter honom, även om de avkommor som finns i Norge verkar vara till belåtenhet!
Som Habina dessutom tillade så räcker det inte med att hingsten har avvikande färganlag, det behövs stöd och hjälp från stoet också för att få en fölunge med udda färg.

Hej och tack för info! I ärlighetens namn spelar färgen ingen roll för mig. Jag vill ha en trevlig och användbar fjording helt enkelt den dagen jag väljer att betäcka. När det gäller lokalförening ligger ju Sthlm-Uppsala närmast till hands. Jag får väl ta och titta om det verkar vara mkt aktivitet där. Hingstkatalog säger du, finns det alltså en separat hingstkatalog för fjordingar? Och nu till en dum fråga (men som sagt, jag är ny på det här med fjordingar) finns det ett övre mått på mankhöjden de inte får överskrida för att vara godkända (rastypiskt)?

Cheen Femtio 207 tycker jag är superfin, kanske inte riktigt så stor som du vill, annars en toppenhäst :) Honom skulle jag ta om jag hade en liten fjordflicka:p

Jag tänker att han är i minsta laget. Något annat som jag funderar över är om många hingstar har egna prestationer i körning/dressyr/hoppning? Används de flitigt att tävla med? Och var kan man hitta det redovisat?

Detta är citerat rakt från fjordhästföreningens hemsida så de lär väl veta. Han kanske har färggener bakåt som inte syns o sen om han får olikfärgade ston de färgerna slår igenom. Jag vet inte men så stod det där i alla fall.

Det som står på hemsidan är att han LÄMNAT vitblack. Det betyder inte att han har ANLAGET för vitblack, utan det kan lika gärna betyda att stoet hade anlaget. I detta fallet är det så, eftersom en brunblack som har anlaget för vitblack (gulanlaget = ccr) också blir vitblack. Precis som en fux med gulanlaget alltid är isabell.

Fredriks genotyp är Aa Ee, ingenting annat. Det är dock tråkigt att SFF förvirrar med färganlagen. :crazy:

Det som står på hemsidan är att han LÄMNAT vitblack. Det betyder inte att han har ANLAGET för vitblack, utan det kan lika gärna betyda att stoet hade anlaget. I detta fallet är det så, eftersom en brunblack som har anlaget för vitblack (gulanlaget = ccr) också blir vitblack. Precis som en fux med gulanlaget alltid är isabell.

Fredriks genotyp är Aa Ee, ingenting annat. Det är dock tråkigt att SFF förvirrar med färganlagen. :crazy:

Ja, LÄMNAT! Jag har väl inget annat sagt?! *mutter*

Ja, LÄMNAT! Jag har väl inget annat sagt?! *mutter*

Jo, du skrev sedan:

Han kanske har färggener bakåt som inte syns o sen om han får olikfärgade ston de färgerna slår igenom.

Och jag vill inte riskera att någon som faktiskt bryr sig om färgen läser och tror att man kan få vitblack med Fredrik med ett vanligt ljusbrunblackt sto. Även om inte du bryr dig om färgen. :)

Jaha, det är så du menar. Men vi som pysslar med avel vet ju att detta med färger är hemskt svårt. Bara för att hingsten eller stoet har en färg behöver det ju inte betyda att avkomman blir som man tänk sig. Här i hagen går ett sådan exempel iofs inte fjord men ändå. Mamman fux med vit man o svans, pappan musblack o hon blev mörkbrun... inte rödblack som tanken var med den färgkombinationen på föräldrarna...

Hej,

Ja det är klart att om man avlar med en viss tanke av färg så vill man inte känna sig lurad. Själv bryr jag mig som sagt inte om färgen bara det blir en bra häst. Men, förklara gärna skillnaden för mig mellan de tre olika typer av black som nämnts? Finns det fler godkända färger än de ovan nämnda för fjording? Återkommer även till frågan om maxmått i mankhöjd för fjording, finns det en sådan?

Jaha, det är så du menar. Men vi som pysslar med avel vet ju att detta med färger är hemskt svårt. Bara för att hingsten eller stoet har en färg behöver det ju inte betyda att avkomman blir som man tänk sig. Här i hagen går ett sådan exempel iofs inte fjord men ändå. Mamman fux med vit man o svans, pappan musblack o hon blev mörkbrun... inte rödblack som tanken var med den färgkombinationen på föräldrarna...

Nej, detta med färger är oerhört lätt egentligen. :) Det handlar om enkel matematik och enkla korsningsscheman. Det som är svårt, är att i verkligheten få den hästfärg man i teorin vill ha. :angel:

I ditt exempel är mamman fux (A- ee) och pappan musblack (aa E- Dndn). Detta innebär att för att få rödblack måste pappan också ha ett litet e, annars blir det aldrig fux. Kanske denna hingst faktiskt har aa EE och då kan man betäcka med hur många fuxar som helst, det blir inte fux.

Liknande med blackanlaget, pappan har ETT anlag för black, vilket ger 50 % teoretisk chans för black. Det finns alltså inga garantier för att fölet blir blackt. Denna fölunge har gentoyp Aa Ee (stort A från mamman, litet från pappan, stort E från pappan, litet från mamman).

Fjordhästar är så gott som alltid DnDn, det vill säga de lämnar alltid black avkomma (homozygota).

Klarnade lite? :)

Men, förklara gärna skillnaden för mig mellan de tre olika typer av black som nämnts? Finns det fler godkända färger än de ovan nämnda för fjording?

Det finns fem godkända färger för fjordhäst. Rödblack, musblack, brunblack, vitblack och isabellblack. Vi tar en i taget. :)

Rödblack är en fux med blackanlag. Genotyp -- ee DnDn om det är en fjordhäst. Exempel på hingstar verksamma i aveln med färgen är Ringo 184, Tamlin Grönkulla 226, Roar 245.

Musblack är en svart med blackanlag. Genotyp aa E- DnDn. Exempel på hingstar verksamma i aveln med färgen är Hauk Thun 222 och Ritus Titus 217.

Brunblack är en brun med blackanlag. Genotyp A- E- DnDn. Detta är den vanligaste fjordhästfärgen och oftast är fjordhästarna ljusbrunblacka, det vill säga lite ljusare i färgen. Exempel på ljusbrunblack är Hugo 179.

Vitblack är brunblack med gulanlag. Alltså egentligen en gulbrun häst med blackanlag. Vitblack har genotyp A- E- Cccr DnDn och en hingst som står till avel och är vitblack är Cirkus 251.

Isabellblack är rödblack med gulanlag. Det här är en svår färg att känna igen, och den har genotyp -- ee Cccr DnDn. Det finns, vad man vet, ingen godkänd hingst med den färgen.

Sedan kan även musblack ha gulanlaget, men där syns det ännu sämre än på isabellblack och man har inget speciellt namn för färgen. Egentligen borde den heta gulsvartblack, då det är det korrekta namnet, men musblack är så inarbetat att svartblack blir konstigt. Kanske gulmusblack? :idea:

Vill man veta vilka färger ens fjordhäst kan lämna, eller vilka chanser det finns för en viss färg på fölet, hjälper jag gärna till. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka