Kul att jag inte är ensam här om att rida western

Hur tycker du att det funkar att kombinera dressyr/körning med western? Jag la ju ner allt annat när jag bestämde mig för att börja med westernridningen.
Kul att jag inte är ensam här om att rida western

Hur tycker du att det funkar att kombinera dressyr/körning med western? Jag la ju ner allt annat när jag bestämde mig för att börja med westernridningen.
Ingen aning faktiskt...
Det vill säga, jag tävlade en hel del western tidigare men har inte varit ute sedan 4-5 år tillbaka. Orsaken var dels att min tävlingshäst behövde avlivas (sviterna efter fång som hon haft långt innan jag tog över henne), och den andra tävlingshästen som gick B-nivå behövde mer bakdel för att stå sig och i samråd med westerntränare lade jag in den på dressyrträning (en kallblodstravare kan inte styrketränas bak i för lång form och för lösa tyglar utan måste upp i formen och samlas den vägen).
Dessutom testade jag Jenta som 4-åring, och hon var i och för sig rätt duktig men behövde miljötränas och det är så långa avstånd till westerntävlingarna så det fick bli dressyr. Hon visade sig ju vara ganska lydig och duglig inom dressyren - så länge vi inte inbillar oss att vi kan få höga procent förstås och så började jag samla prestationsmedaljer.
Sedan körning som jag började med för knappt två år sedan...
Jag tänker nog i grund att det inte är så stor skillnad. Det man vill ha i alla discipliner är ju en lydig och gymnasticerad häst. Western är ju rätt fritt med önskad form så jag tror inte att det ska bli särskilt svårt att kombinera.
Jag tänkte anmäla mig till några klasser på D-nivå till att börja med, har ingen aning om hur utbildningsnivån på ekipagen är på de olika nivåerna nu för tiden så det är lagom att börja försiktigt.
Tror väl egentligen att det är C-nivå jag passar bäst på, förutom att jag är osäker på om fjordingarna är tillräckligt rädda om fötterna för att inte dra på sig för mycket straff i trail, och bytena krävs ju för C-nivå och där är Jenta skaplig och de andra inte egentligen påbörjade.
Jenta är väl möjligen klar att börja jobba med stång och enhandsridning, och att jag tränar på större noggrannhet i bytena. Har dock diskuterat lite med westerntränare - som också provat ut en stång till Jenta - om när det är dags att träna på att betsla upp. Egentligen är vi nog eniga om att hästen helst ska fixa bytena på träns innan man går över till stången, om man nu tänker sig att rida de klasser som kräver byten dvs WR och Re egentligen. WH kan ju i och för sig också innehålla byten i språnget.
Detta blev kanske lite långt och svamligt?