Fjordingen hotar

S

Smul

I morse när jag skulle ta ut hästarna i hagen smet fjordingen ut i hagen bredvid innan jag hann stänga. När jag skulle hämta honom anföll han mig genom att stegra sig och hugga mot ansiktet. Missade som tur var men jag fick en jäkla smäll i bröstet och det känns vill jag lova. Vi fick ta spön (vi slog inte) och mota in han med i hagen.

Jag köpte honom för sju år sedan och då hade han ingen respekt för människor. förra ägaren var rädd för honom. det tog nästan 1 1/2 år att få bukt med honom. Vi fick faktiskt lov att slå honom med nävarna (förjävligt men det var det enda som fick han och lugna ner sig) och nu har han varit bra fram tills för ett par månader sen. Det började med att han anföll mig i hagen och högg mig i låret så jag knappt kunde gå på en vecka. Förra veckan bet han min medryttare i armen så hom blev blå. och nu det här...

Han börjar ta över kommandot precis som när jag köpte honom, fast värre...
Vad ska jag göra????

Sv: Fjordingen hotar

Ja ! det är nått som inte stämmer eftersom han var varit bra under ett bra tag o sedan blir likadan igen.
Jag skulle tro att han inte mår bra utav nån anledning kanske är han sjuk eller vantrivs med nånting.

Har ni ändrat på några rutiner? eller har fått nya häst kompisar? har han bytt stall? hur mår han förövrigt? några tecken på att han är sjuk eller har ont?

Jag skulle be en vet. titta igenom honom kanske en equieterpuet om han skulle vara frisk utan spänningar i rygg eller bogen osv så skulle jag ta hjälp av en NH tränare.

Du måste tänka på säkerheten!

Det där låter riktigt farligt!! Jag skulle aldrig våga gå i närheten av en sådan häst...!
Håller med 2 isisar: kolla igenom honom, för något står verkligen inte rätt till...!

Han har inte bytt rutiner eller miljö. Har det lugnt och skönt där vi bor med hage på gården mot skogen. Har en shettiskompis som är väldens snällaste.

Jag tror inte att han är sjuk eller har ont nånstans. Det bara passade inte att jag kom och skulle ta honom när han hade smitit. Det är en herre med bestämda åsikter och han försökte nog bara sätta mig på plats. Och när jag inte brydde mig i det första hotet så hoppade han på mig.

Oj! ja det är inte lätt med såna hästar, man bör respektera en sådan häst för att kunna få respekt tillbaks jag tycker fortfarande att du ska kolla igenom honom.
För att utesluta vissa frågor bara en vet eller equieterpeut kan fastställa om han har nått problem i form värk eller sjukdom, såna här hästar visar inte sånt i första taget.

Sedan är det verkligen o rekomendera ledarskaps övningar eller ännu bättre att ta hjälp av en NH tränare.

Jag hoppas du tänker på säkerheten ! i första hand, jag skulle nog inte försöka att hantera honom själv, utan det är bra om du kan få hjälp som kan se vart det brister.

Gör du några ledarskaps övningar med honom? hur hanterar du honom?

Jag NH-tränar min shettis och hon är helt underbar att handskas med. Fjordingen tränar jag också, men det beror mycket på hans inställning för dagen. Jag tävlar med honom i bruksridning och körning och tycker nog att jag har skaplig pli på honom.

Men ibland kommer hornen ut och då är han i princip omöjlig att få kontakt med. T ex när han kommer på att han inte vill gå in i transporten när vi ska iväg nånstans. Då finns ingen NH träning kvar i hans sinne och han bara drar iväg arg som ett bi, men han brukar inte anfalla.............
Har aldrig varit med om en häst som kan sura som han.
Nästa dag kan han vara helt underbar och göra allt man ber om.

Senast ändrad av en moderator:

Jodå ! jag kan nämna en mitt sto jag trodde precis samma sak om henne, hon är likadan det är vad hon får för sig för stunden en riktig själv upptagen donna.
Jag trodde hon bara var tuff o domenant och allmänt dum men innerst inne så är hon liten o rädd o vet liksom inte hur hon ska uppföra sig, detta är ju självklart olika varför hästar gör så men det är oftast av en anledning.

Frågan är vad som gör hans utbrott? det måste ju vara nånting som utlöser det!

Men då betyder det att du inte har fått han uppmärksamhet o respekt hur ofta gör du övningarna? när? o hur?

En häst som man har ledarskapet i handen på den skulle alldrig våga skada sin ledare, så det betyder att han inte har förstått det.

Jag personligen skulle inte behålla en häst som uppför sig så! Skulle inte ta den risken när det finns mer pålitliga hästar!
Men det är bara min åsikt....

Håller med faktiskt

Till trådskaparen...
Visst det går nog att få en trevlig häst av honom men jag skulle inte utsätta mig för det. Det finns ingen anledning tycker jag. Ingen häst är perfekt men det finns gränser.

låter som din häst försöker "klättra på rangskalan" tycker jag. arbeta honom dagligen, ledarskapsövningar osv.
och varför inte låta en vet. se honom, för att utesluta ev problem.

Det som är underligt är att han varit bra i sju år... Tänk på din och andras säkerhet först!
Det jag bara tänkte lägga in är att en del hästar kan få en hjärntumör, som oftast orsakar beteendeförändringar. Så har det här kommit utan någon "utlösande faktor" så kan det ju alltid vara värt att kolla.... Vet inte hur vanligt det är egentligen, men ändå... Jag känner iaf en häst som fått det och blev jättekonstig, hon kunde de operera och hon blev bra.
Annars tror jag du fått bra råd, kolla upp honom för säkerhets skull, fundera över om det verkligen inte finns något som är gemensamt för de här situationerna, och träna med honom.

När jag läste det du skrivit var det första jag tänkte på precis som Ardnas säger en hjärn tumör...
En häst på ridskolan där jag red när jag var mindre fick en sådan och hon blev hemsk... Hon började bete sig ungefär som din häst... Hon gick inte att rädda... Kolla med en veterinär, det kan ju inte göra det värre iaf...

I går kom grannen, som är veterinär och kollade på honom. Hon kunde inte hitta nåt fel.
Hon tyckte att jag ska dra ner eller sluta med kraftfodret, kunde bero på överskottsenergi blandat med att han försöker ta över ledarrollen.

Kanske är en bra idé att åka och röntga skallen på han också, man vet ju aldrig. Tack för tipset!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 301
Hästmänniskan Jag har haft mitt isländsto i snart 8 år. 4 somrar har jag kunnat rida henne och 4 har hon varit sjuk/skadad. Hon är en riktig liten...
Svar
6
· Visningar
1 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka