Fjordingar; Lule 133!!!

Agaton_Sax

Trådstartare
Hej alla bukefantaster!
Hur jag än googlar och letar kan jag inte hitta någonting om min fjordings pappa Lule 133. Är det ingen som har bilder och information om honom? Lever han än? Är han fortfarande i avel?
Snälla ge mig hjälp och tips!

/Charlotte

Sv: Fjordingar; Lule 133!!!

Är det ingen som har bilder och information om honom? Lever han än? Är han fortfarande i avel?

Vad för information vill du ha? Lättare att svara om man vet. :laugh:

Lule är född 15 maj 1980, så visst finns det en teoretisk möjlighet att ha lever, men han används inte längre i avel. Hans sista säsong i avel verkar vara 1995, då han har 3 avkommor födda 1996. Enligt Blå Basen (som jag inte litar helt på) har han dessutom fått ett sto född 2000, Evelina. Är väldigt tveksam till detta dock, då Lule och Evelinas mamma fått ett stoföl född 1986 som också heter Evelina.

Tack!
Hur vet du detta?
Han finns inte med på någon hemsida eller dylikt? känns som att alla vet vem han är, men han finns inte så mkt omskriven:)
Hade gärna sett bedömningsresultat etc. Finns ingen hemsida med många äldre hingstar någonstans?
Tack igen

Jag har digitaliserat alla fjordstamböcker i en databas, så därför vet jag det. :laugh:

Bedömningsresultat för Lule samt en hel del av hans avkommor hittar du på SH:s hemsida. Välj bara Blå Basen och sök på Lule så dyker han upp. Det enda jag har är när han B-premierades:

1984
Premierad B. Omdöme: Utmärkt sida, bra halsansättning, stark överlinje, djup bål, korrekta inskeningar, något veka kotor, mycket goda och vägvinnande rörelser.

Hittade denna gamla tråd genom google... Måste bara fråga om du fick veta om han levde/lever, och vart han är?
Har nämligen själv försökt hitta information om honom i åratal, utan att lyckas...
Även jag hade en avkomma (gick bort i september förra året) efter honom, skulle vart kul att veta något om honom.. :)

Nej, Lule lever inte mera! Jag har haft ett grått sto efter honom, Furubäcks Sindra 2870, som vi sålde som promenadhäst eftersom hon var så svår att få dräktig. Nu har vi ett inlånat sto i avel som han är morfar till Nuxi, hon är 18 år och väntar sitt första föl till sommaren. Nuxi är en riktigt trevlig fjordhäst som både vunnit SM i dressyr och tävlat i Nordiska och Europeiska Mästerskap för fjordingar, samt har placeringar i hoppning bland stora hästar! Sindra var en jättetrevlig dressyrhäst, men tyckte inte att hoppning var så roligt att hålla på med.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
788
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka