• Träning
  • Trådstartare Trådstartare fotot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 905
F

fotot

hej jag har nyligen börjat träna mitt fjording sto saga 15 år i Nh men jag har bara tränat henne i vanlig grima men hon har lärt sig att hon ska stå still om jag säger ett wow och hon flyttar backdelen om jag går i mot den vad ska jag göra nu??
jag håller på att köra in henne och jag har tömkört henne men så är det så att hon är super rädd om sina haser så jag tror inte det kommer gå att spänna för henne när skaklorna kommer i mot finns det nåt sätt att träna bort det ?? tack sam för svar =)

Sv: fjording

Testa dra saker runt hasorna på henne. Men hoppa inte på dem direkt, utan börja längre upp på kroppen. Ta tex en lina eller presenning eller liknande, låt det ta tid! Kör med linor innan du ens funderar på skaklar, och testa sedan att någon går jämte och släpar pinnar vid hennes sidor som om de vore skaklar. Vad som än händer, få inte panik. Har du kört in hästar förut?
Och vad gäller NH-träningen, flytta framdelen, flytta i sidled, få henne att röra sig runt dig utan att du driver, gå över, under, igenom presenningar, testa styra med svansen.. Bara fantasin sätter gränser!

hur får jag henne att flytta på framdelen ?? Jag och min stora sysster har tömkört henne och det har gått bra !! hon var väldirg het när vi köpte henne och hennes mor som är in körd (27 år nu )

Precis, som sthu säger, det finns massar med saker. Löslongering är kul för både dig och hästen (förhoppningsvis :smirk: ) Lycka till !

Lägg tryck på framdelen helt enkelt, precis som på bakdelen. I början lätt tryck och öka till hästen flyttar och ge efter direkt. "Skvätt vatten" med fingrarna mot framdelen.
Jag hade stora problem med just framdelen i början, men man nytta av det. När hästen väl kan, kan man börja sätta ihop fram- och bakdel till en sidvärtsrörelse. Det kan underlätta för hästen att vända, och i vissa fall svänga, med vagn/fasta skaklar. Att träna NH är bättre än man tror när man har en körhäst. Man hör oftast bara om hur bra det är med ridningen, men körningen blir ockås mycket bättre. Bara man vet vad man sysslar med.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 186
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 083
Senast: NOC14
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 013
Senast: Fiorano
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 452
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka