H

heane

Funderar på att ta över en gammal fjording. Hur gammal kan i regel en fjording bli. Har hört att dom kan bli väldigt gamla

Sv: Fjording

Hur gammal är fjordingen? Gammal är ju rätt så relativt. Islandshästar kan bli mellan 30-35. Så en isis på 15 räknas ju inte som gammal men skulle det vara ett fullblod så är det ju en rätt så hög ålder.

Har fått för mej att fjordingar är ett segt släkte som kan bli rätt så gammla.
Någon som vet?

min är 19 och är pigg och kry men beter sig som om hon vore 5 ibland.
vet dock dom som är betydligt äldre

Får den vara frisk och oskadd blir de lätt uppåt 30 år :)
Det är en tålig ras utan rasrelaterade sjukdomar.

Min gammelman var pigg och kry och i full gång tills nåt år innan han skulle fyllt 30. När han väl blev gammal gick det fort. En dag blev han bara 'knackig' och sen släcktes gnistan på något vis i hans ögon och då var det dags för honom. :cry:

Men de enda problem han hade var att han fick hovbölder några gånger och kolik en gång. Inte så mycket på de 15 år vi hade tillsammans.

Min första häst (som jag fortfarande har kvar) är i år 27 år gammal fjonting!
Hon är hur pigg som helst, vissa dagar kan man tro att hon missat sin höga ålder och är ty 2,7 istället.:angel:
Hon leker i hagen och tycker livet i allmähet är helt underbart, särskillt nu när hon börjar få vårkänslor i kroppen.
Så en Fjording kan bli gammal...bara de får ha hälsan så.

Det är en tålig ras utan rasrelaterade sjukdomar.

Det är absolut en tålig ras, men den har sina rasrelaterade sjukdomar precis som alla andra hästraser. Även om hästfolk är dåliga på att prata högt om det.

Inom fjordrasen har vi främst problem med fång och eksem, ibland en del mugg/rasp och även en hel del kolik.

Ojojoj, då kanske man skulle ta hand om den. Den kanske ska avlivas annars

har haft väldigt många fjordingar och har haft ett kolikfall, några muggfall och två fånganfall, även en hovböld. men detta är inte mycket tycker jag eftersom vi har haft 7 fjordingar under 16 år ^^ aldrig vart med om eksem på en fjording.

Jag tog över min fjording när hon va 25 år. jag hade henne i 5 år innan hennes spatt blev för svår:cry: hon blev 30 den sommaren:love:

fjordingar är härliga hästar!:love:

Nädu, så länge hon är pigg och kry så kommer hon inte tas bort!
Hon är den bästa häst som finns. Har haft henne i 24 år och hon är världens bästa häst. Skulle aldrig sälja henne eller lämna bort henne.

Vår krutgubbe blev 30 här i januari, har gått på Skansen i sina yngre dagar och är fortfarande full rulle kanelbulle när han själv får bestämma takten. Rids mer eller mindre fullt ut i samtliga gångarter och lektion en gång i veckan, körs då och då och tömkörs däremellan.

Han är inte gammal på något vis förutom att han är lite svankig och stel i bakbenen. :D

Zakir! (Zacke)
fs_486812709_67595_1300652231.jpg

Jag tycker inte heller det ser riktigt klokt ut.
Den måste nog bli bra lång för att verkligen ligga ner. Fast för mig är det ingen fjording utan ståndmanen. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Bison
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
1 002
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18