Fjording som har svårt att hålla galoppen.

C

Cascade

Hej! Jag hyr en fjording på en ridskola. Hon är född 1991 men har bara gått som ridskolehäst i ett år, innan dess så var hon privathäst. Hon har därför en massa krut kvar att ge.

Problemet är att när vi ska galoppera så måste vi göra det på rakt spår då hon varken kan fatta galoppen i en volt eller rida in i en volt i galopp utan att hon bryter av till trav.

Men när vi ska galoppera på rakt spår så går fattningen bra, hon fattar rätt galopp och så. Men hon kan inte ens hålla den en långsida innan hon bryter av. Jag har försökt att skänkla på så mycket jag kan för att hjälpa henne hålla den. Även försökt med spö men det resulterar till att hon bara sparkar bakut och vägrar gå, så det hjälper inte.

Så behöver eran hjälp! Många kommer väl skriva att jag ska fråga ridläraren. Men jag rider inte lektion där och kan inte ta med henne dit jag rider lektion då hon inte kan åka transport, då hon blir livrädd. Det är dyrt nog att hyra henne så har inte råd att ta extra lektioner med henne...

Men i hoppning går galoppen bättre iallafall mot hinderna så det är mest i dressyren... Ni kanske har någon idé hur jag kan göra det roligt för henne? Men hon brukar följa spåret och fatta galoppen själv på andra långsidan efter hon har brutit av galoppen så hon verkar tycka det är kul.. Men jag är inte säker.

Men vet ni hur jag kan göra så får ni gärna skriva ;)

Tacksam för alla råd jag kan få!
 
Sv: Fjording som har svårt att hålla galoppen.

Basic-tipset är att fokusera i första hand på fattningar, det är dom som stärker. Fattning, 1-3 språng galopp, bryt av, fattning på nytt inom kort innan man tappat energin/galopptänket osv.
En grundtanke är att hästen ska känna att den klarar av att hålla ihop sig de språng den tar, enstaka gånger kan man såklart rulla på lite längre så det blir lite mer positivt och mindre krävande. Låter kanske som en lång väg, men bra mycket mer effektiv än att bara galoppera på!
Sen beror det såklart på helheten också. Har man inte kommit till att kunna rida hästen balanserad, lätt i fram och hyfsat rakriktad, då blir såklart förutsättningarna inte lika bra som om grunderna är bättre. Så det gäller att jobba med helheten. :)
 
Sv: Fjording som har svårt att hålla galoppen.

Okej, tack för tipset ska prova det nästa gång jag rider ;) Tack!
 
Sv: Fjording som har svårt att hålla galoppen.

Instinktivt är mitt svar att ta ut den på gärdena och galoppera. Motivation, inga staket eller väggar som sätter stopp utan fritt fram och ha kul! massor med beröm!
 
Sv: Fjording som har svårt att hålla galoppen.

Min fjordvalack hade när jag köpte honom en liten låsning i bäckenet/höften, vilket hindrade honom från att trampa in ordentligt under sig med höger bak. Det gjorde att det var ett mindre helsike att få honom att ta höger galopp, och omöjligt att få honom att hålla den - han orkade helt enkelt inte. Låsningen släppte med en behandling av E.T. (som kollat till den ett par månader efter behandlingen - det är ordnat).
Galoppen är hans sämsta gångart. Vi jobbar på med att stärka den. Vi började med att bara jobba med fattningarna, för att få dem smidiga. Fattade galopp, galopperade ungefär avståndet mellan två bokstäver på ridbanan, bröt av, fattade ny galopp. Ganska kravlöst: inga tankar på form eller samling.
Nu har vi tagit upp arbetet med just galoppen igen, och har höjt kraven lite. Nu samlar jag ihop honom mer, leker med tempo och steglängd (tempoväxlingar). Återigen mycket galoppfattningar, både från skritt och trav, men med mindre intervaller än tidigare (fattning - några galoppsprång - två, tre travsteg - ny fattning...). Jag är noga med att inte jobba för långa pass när vi jobbar fokuserat på just galoppen. Då blir han trött, orkar inte, och vi tvingas sluta när det bara är jobbigt för oss båda.

För att få honom att fatta höger galopp, och släppa den mentala spärren när vi fått loss låsningen, drog vi ut och galopperade. Uppför backar och bra sträckor där han kunde få dra på lite. Det stärker inte galoppen speciellt rent fysiskt, det är fattningarna till för, men det är bra motivation för både mig och hästen - lite bus.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp