Fjärrkontrollerad agility-belöning??

Lena Furberg

Trådstartare
Min fantastiska svärmor i England har, sedan hon blev änka vid 70 +, börjat träna och tävla agility med sina hundar; hon hade en pudelmix redan då, men har nu utökat med en Bordercollie och en NZ Huntaway (svärmor kommer ursprungligen från NZ) och hon kör så det ryker, vinner priser och hennes liv har fått världens lyft. (Hon har jakthästar också, men rider inte jakt längre eftersom hon inte hinner...).

Hur som helst. Nu önskar hon sig en julklapp som tydligen är slutsåld överallt i England. Det är en fjärrkontrollerad manick som används vid belöning på avstånd vid agilityträning. Nån här som vet vad det är? Och var jag kan hitta en sån?

En treat & train?
(Man får ju inte länka till försäljare, men googlar du kommer du att hitta lätt.)

Edit: Om de används vid just agility vet jag dock inte...

Min fantastiska svärmor i England som, sedan hon blev änka vid 70 +, börjat träna agility med sina hundar; hon hade en pudelmix redan då, men har nu utökat med en Bordercollie och en NZ Huntaway (svärmor kommer ursprungligen från NZ) och hon kör så det ryker, vinner priser och hennes liv har fått världens lyft. (Hon har jakthästar också, men rider inte jakt längre eftersom hon inte hinner...).

Hur som helst. Nu önskar hon sig en julklapp som tydligen är slutsåld överallt i England. Det är en fjärrkontrollerad manick som används vid belöning på avstånd vid agilityträning. Nån här som vet vad det är? Och var jag kan hitta en sån?

Manners minder/ TreatNTrain heter den :). Finns på många webshops i Sverige iaf :up:

Trixie har också en variant som heter Memory Trainer. Samma sak men annan tillverkare (och billigare misstänker jag).

Edit: den verkar kosta en tredjedel av priset på treat and train men trots det ha 10 meter längre räckvidd. Kanske ska önska mig i julklapp :angel:

[
Trixie har också en variant som heter Memory Trainer. Samma sak men annan tillverkare (och billigare misstänker jag).

Edit: den verkar kosta en tredjedel av priset på treat and train men trots det ha 10 meter längre räckvidd. Kanske ska önska mig i julklapp :angel:
Jag tycker de som har köpt den har problem hela tiden. Oftast med att mata ut belöningen. Sen tycker jag personligen att deras fjärrkontroll är klumpig.

En sån har jag! :D

Den är lite rappligare än Treat & Train tycker jag, och det verkar som att det är ojämnare utdelning. (Jag har dock bara provat T&T en gång, så ta jämförelser med en nypa salt.)

Jag köpte min för att använda just som en T&T (så jag har knappen), men de gör ju reklam för den som en leksak för hundar - de lär sig trycka på knappen, och sen sätter man knapp och godisburk allt längre ifrån varandra och så får hunden kämpa lite mot sina impulser + att man kan göra det lite klurig väg. Jag tänkte att det där kan ju omöjligt vara roligt! Men jag provade med Monster, och jäklar vad kul han har med den! Främsta nackdelen är dock att det är ett greppvänligt handtag överst på godisburken, så om man gör för stort avstånd emellan så går han bara och hämtar burken och parkerar den bredvid knappen! :rage: :laugh:
(Knappen är designad så hundarna inte ska kunna plocka upp den, den har även ett jordspjut, men burken tänkte de aldrig på!)

Här är en filmsnutt från - trooooor jag - dagen den anlände:
https://www.instagram.com/p/BCIgWtPCCh3/

Och just det ja, den är genomskinlig upptill också, så den ser ut som den smakar gott! :rofl:

En sån har jag! :D

Den är lite rappligare än Treat & Train tycker jag, och det verkar som att det är ojämnare utdelning. (Jag har dock bara provat T&T en gång, så ta jämförelser med en nypa salt.)

Jag köpte min för att använda just som en T&T (så jag har knappen), men de gör ju reklam för den som en leksak för hundar - de lär sig trycka på knappen, och sen sätter man knapp och godisburk allt längre ifrån varandra och så får hunden kämpa lite mot sina impulser + att man kan göra det lite klurig väg. Jag tänkte att det där kan ju omöjligt vara roligt! Men jag provade med Monster, och jäklar vad kul han har med den! Främsta nackdelen är dock att det är ett greppvänligt handtag överst på godisburken, så om man gör för stort avstånd emellan så går han bara och hämtar burken och parkerar den bredvid knappen! :rage: :laugh:
(Knappen är designad så hundarna inte ska kunna plocka upp den, den har även ett jordspjut, men burken tänkte de aldrig på!)

Här är en filmsnutt från - trooooor jag - dagen den anlände:
https://www.instagram.com/p/BCIgWtPCCh3/

Och just det ja, den är genomskinlig upptill också, så den ser ut som den smakar gott! :rofl:

Vad roligt!
Jag har en tanke om att använda den som extern belöning i till exempel lydnaden. Så slipper man springa dit och öppna en burk hela tiden :p bättre att trycka på en knapp så hunden fixar biffen själv ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka