Fjällvandring med (liten) hund

Ainon

Trådstartare
Jag sitter i stunden och planerar 1v fjällvandring till sommaren. Tänkte gå vid sidan om kungsleden då det är ok att ha med hunden som givetvis ska med men samtidigt vill jag inte gå i någon stadstrafik som det är på själva leden :cool:

Hunden som är en liten sak på 2kg vet jag utan problem knatar på långpromenader i 4h i skogen. Är dock inte helt 100% säker på att han orkar knata i 6-7 dagar och hela dagarna.

Tänkta därför söka efter någon sorts transportlösning man kan dra/knäppa/haka fast på ryggsäcken där hunden kan ligga och vila då och då.
Någon som har någon idé? Får inte väga så mkt.

Sedan tänkte jag på myggmedel till hunden. Vad finns det för lämpliga medel som funkar bra, speciellt öronen lär bli utsatta.

När vi talar om maten, brukar ni ha med något extra energirikt förutom det vanliga fodret? Kan ister månne hålla sig 1v utan frys? Han äter redan högenergifoder med ister tillsatt, känns dummt att behöva plocka bort energi när han behöver mer energi :crazy:

Tips tack.
Jag har en känsla av att packningen kommer att bli tung :crazy: Hundmat, transportlösning till hunden och troligen stundvis klumpen också på ryggen förutom vanliga packningen...
 
Sv: Fjällvandring med (liten) hund

Alltså, klarar DU av att vandra så långt och länge borde hunden faktiskt göra det. Det viktiga är ju att träna innan, att ge sig ut på en veckovandring utan någon som helst erfarenhet kan jag nästan garantera att det inte blir roligt. Ta några tvådagars (helgturer) innan så märker du vad både du och hunden klarar och du lär dig dessutom att packa rätt.
Angående maten så vet jag inte hur du ska göra med istern men jag brukar räkna på 1½ dagsranson när jag vandrar, alltså 50% mer mat än en vanlig dag.
Jag använder beckolja som myggmedel på både mig och hunden när jag vandrar och tycker det är mycket effektivare än många andra medel.
Hade du tänkt gå hela leden? Många etapper innehåller ju båtfärder, då får ju både hund och du en chans att vila fötterna lite. Tänk dock på att tassarna brukar ta rejält med stryk på vandring, träna mycket på grusvägar innan och ta gärna med ordentliga skor till hunden.
 
Sv: Fjällvandring med (liten) hund

Jag har varit ut och vandrat tidigare så att jag orkar vet jag ;) Hunden har dock inte varit med någon gång så det är han jag tänker på. Allt förutom hans huvud går trotts allt att skymma bakom ett A4...

Har planerat in två veckosluts vandringar här i Danmark, men det blir ju då planmark och betydligt mer lättframkomligt. Enda höjdskillnaden blir när vi ska upp på danmarks högsta topp, hela 171m öh :rofl:

Jag har tänkt gå hela vägen så gått det går, blir kanske 1 båtfärd beroende på hur jag lägger sträckan... Ska tälta så är oberoende av stugorna.

Skor till hunden tänkte jag inte på. Bra idé, ska inskaffas redan nu så han vänjer sig.
 
Sv: Fjällvandring med (liten) hund

Det finns ju som "bärselar" för hund. annars tror jag nog att du får sätta en hundryggsäck utanpå din vanliga ryggsäck. Eller på magen?
 
Sv: Fjällvandring med (liten) hund

Hundmat, egen packning och själva hunden!

Vem är du släkt med Xena krigarprinsessan?

Beckolja är bäst, men kan vara svårt att få tag i. En kompis till mig hade hundvalpen på magen i en sån där sarong eller vad det heter, ett sånt där stort tygstycke.
Lätt att stuva i packningen när den inte används, fast en riktig bärsele/ryggsäck kanske blir bekvämare att bära. Finns i alla fall på vilken hundkiosk som helst.
 
Sv: Fjällvandring med (liten) hund

Brukar kunna hålla min packning inkluderat tælt och mat på under 10kg så det ska nog gå med 2,5-3kg till. Tur att maten minskar alltefter dagarna går och man blir trøttare :angel:

Beckolja, ær det något som man brukar kunna køpa i djuraffæren eller vilken sorts handel ska man kolla i?

Har aldrig sett någon bærsele før hundar, måste hålla utkik i butikerna, ser bara framfør mig hur det ser ut :rofl: Har en transportvæska men den går knappast att fæsta på vandringsryggsæcken tyværr.

Tack før tipsen!
 
Sv: Fjällvandring med (liten) hund

Beckolja brukar finnas i friluftsbutiker. Getout har haft beckolja i alla fall... Bärsele för hundar finns på bamses bollar men jag kan inte tänka mig att det är bekvämt för varken dig eller hunden. Skulle isf rösta för sjal-alternativet eller möjligen en magväska eller liknande.
 
Sv: Fjällvandring med (liten) hund

jag har en hemmsydd sidoväska till Gizmo, väger absolut ingenting och han kan ligga i den och samtidigt titta ut. Han är ju större än Uno så det borde kanske funka?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp