Fixodia Zx

makarontanten

Trådstartare
Rubrikens namn är namnet på ett giftfritt fästingmedel (i pulverform),som ges i maten varje dag.

Såg reklamen för pulvret i en jakttidning,blev intresserad och frågade efter det i min hundbutik. Ta i trä,så hade de det där. Jag frågade efter användares reaktioner: Kanonbra,svarade biträdet i kassan,och anledningen till att vi har det hemma igen är att kunder som innan använt det har bett oss att ta hem det igen.(Jag trodde det var nytt,men så var fallet inte,utan att det bara hade blivit en succe i år och fått massor av reklam).

Då jag har en allergihund och inte kunnat använda vanliga "halsband"/droppar,så köpte jag naturligtvis till vovven här hemma för att testa. Inte en fästing har hon haft sen dess,men det ska dock sägas att hon knappt har några i vanliga fall heller.

Detta var ett tips till er som inte vill använda giftiga saker på era hundar,men jag är också nyfiken på om någon annan använt det, och vilket resultat ni fått i sådana fall?

Sv: Fixodia Zx

Rubrikens namn är namnet på ett giftfritt fästingmedel (i pulverform),som ges i maten varje dag.

Såg reklamen för pulvret i en jakttidning,blev intresserad och frågade efter det i min hundbutik. Ta i trä,så hade de det där. Jag frågade efter användares reaktioner: Kanonbra,svarade biträdet i kassan,och anledningen till att vi har det hemma igen är att kunder som innan använt det har bett oss att ta hem det igen.(Jag trodde det var nytt,men så var fallet inte,utan att det bara hade blivit en succe i år och fått massor av reklam).

Då jag har en allergihund och inte kunnat använda vanliga "halsband"/droppar,så köpte jag naturligtvis till vovven här hemma för att testa. Inte en fästing har hon haft sen dess,men det ska dock sägas att hon knappt har några i vanliga fall heller.

Detta var ett tips till er som inte vill använda giftiga saker på era hundar,men jag är också nyfiken på om någon annan använt det, och vilket resultat ni fått i sådana fall?

Jag köpte det till min hund och han har nu fått det i ungefär en månads tid. Förra året plockade jag fästing/fästingar nästan varenda dag på honom. Iår har jag plockat en krypande i ansiktet, annars har han varit fri.
Vet inte om det är för att jag ger honom Fixodida eller om det helt enkelt är lite fästingar här och nu.

Vad innehåller det? Är alltid skeptisk till "giftfria" saker, misstänker alltid att det är "naturligt gift" i som kan påverka hunden ganska illa... Men jag är ändå nyfiken såklart! Är innehållsförteckningen tydlig och trovärdig?

Vad innehåller det? Är alltid skeptisk till "giftfria" saker, misstänker alltid att det är "naturligt gift" i som kan påverka hunden ganska illa... Men jag är ändå nyfiken såklart! Är innehållsförteckningen tydlig och trovärdig?

Jag är mycket skeptisk då min hund bajsade snor-grönt när jag gav henne detta för något år sedan :eek:

Däremot detta påstående är ju rent löjligt..

:cool:

Det förvånar mig inte ett dugg. Innan detta medel blev jättepoppis så köpte jag det i en djuraffär och fick med mig en broschyr hem. I den stod det att pulvret förändrade cellernas laddning vilket avskräckte fästingar. Stod massa dravel om hur det förändrade cellernas resistens mot fästingar o.s.v.

Verkligen. ;)

Tillägg: hittade det!
Fixodida ZX laddar cellerna med energi!

Din hund eller katt mår mycket bra av denna energin, men en fästing upplever däremot obehag när den kommer i kontakt med huden.

Fästingarna kan därför landa i ditt djurs päls, men stannar sällan kvar länge nog för att inleda sitt blodsugande.

Senast ändrad:

:rofl: :rofl: :rofl:

:idea: räddningen för de jägare som har kassa jakthundar: Köp Fixodia Zx och hunden blir en stjärna i skogen..

B vitaminer som i öljäst är billigare, o har dokumenterad effekt som fästingrepellent, torv lär inte hjälpa.

Menar du att det skulle räcka som fästinmedel att enbart ge b-vitamin i tex tablettform?

Funderar vidare på varför de flesta då köper giftiga halsband/droppar istället,eller är b-vitamin(eller pulvret) sämre än halsband/droppar på att "få bort" fästingarna?

Jag,med en allergihund har ju inget alternativ när det gäller om halsbanden är bättre eller sämre,men visst vore det väl helt onödigt att använda gifter om man inte behöver det,även för andra hundägare...

Använder du själv b-vitamin till din/dina hundar i detta syfte, eller har du andra erfarenheter vad det gäller just pulvret alternativt halsband/droppar ?:)

Jag har använt Fixodida ZX ett par somrar på min hund men jag tycker att jag fått plocka fästingar hela tiden. Förra året var droppen då jag fick plocka i snitt 5 fästingar/vecka. Då bestämde jag mig för att ha fästinghalsband i år och hittills har hon inte reagerat på bandet *pepparpeppar...

Jag tror att olika medel fungerar olika bra på olika hundar. Jag tyckte pulvret funkade för att jag inte hade nåt annat att jämföra med, men vetefan om det var nån skillnad. Hon drabbades av löss en sommar så jag fick ge droppbehnadling för det och det tar ju fästingar oxå, jäklar vilken skillnad det blev jämfört med pulvret...

Jag använder ExSpot till mina hundar o så har jag hängslen oxå, dvs jag ger öljäst, enbart B vitaminer räcker inte långt när man bor i fästingland.

Om det fanns ett giftfritt alternativ som fungerade så skulle ingen använda gifter.

*delvis kl*

Vad heter just den där som man kan ha i halsbandet? Någon som har testat? Effektivt?

Du menar den med ett "oljud" som ska påverka fästingarna? Jag vet inte vad den heter, men det fanns nån tråd här på buke där jag läste att det bara var skräp...

Jag har testat två olika ljuddosor, både den som de gör reklam för nu som heter Scudo och en annan för något år sedan. Ingen av dem funkade på mina jyckar iallafall.

KL

Förra året hade jag Standardt päls som sägs avskräcka fästingar pga den höga mängden B-vitamin. Jag vet inte om det var pga medlet men de fick knappt några fästingar, tog någon enstaka och hittade flera som kröp men jag tycker inte de fick fler utan heller trots skogspromenader.

Just Fixodida har jag inte testat

Varför skulle du inte kunna använda fästingmedel på din hund med allergi? Eller är hunden allergisk mot just fästingmedlet?
Min hund har både foderallergi och atopi och han har Scalibor som fungerar utmärkt, utan biverkningar.

*kl*

Jag tror det är ovanligt lite fästingar hittills. Har två hundar och två utekatter, alla ännu obehandlade, och hittills plockat två fästingar totalt.

Om det är sant eller inte vet jag inte,men pga att hon lätt får lite bulor och andra hudproblem så avrådde vetrinären att använda just fästingmedel för att giftet lättare kan gå in i småsår/utslag och kan orsaka problem den vägen. Jag har inte "vågat" testa halsbanden efter detta och inte kollat upp vidare heller.

Kanske trivs inte fästingar på henne,för hon har aldrig haft speciellt många. Än har det gått bra utan några medel,men jag blev väldigt glad att jag ändå kan säkra henne lite till, genom att använda pulvret på henne nu. Ska bli spännande att se efter helgen nu om det blir skillnad,då vi ska tillbringa den på landet i fästingrik mark:)

Du menar den med ett "oljud" som ska påverka fästingarna? Jag vet inte vad den heter, men det fanns nån tråd här på buke där jag läste att det bara var skräp...

Är det ljud? :crazy: Har för mig att det ska vara laddat med något "ämne" som gör att fästingen inte vill sätte sig men kan ju ha uppfattat det fel. Hittade en fästing på våran hund häromdagen och hon är inte behandlad med nånting. Förra året hade vi sånt man hade mellan skulderbladen men tyckte det var så mycket gegg och framförallt dyrt för så lite medel.

Är det ljud? :crazy: Har för mig att det ska vara laddat med något "ämne" som gör att fästingen inte vill sätte sig men kan ju ha uppfattat det fel. Hittade en fästing på våran hund häromdagen och hon är inte behandlad med nånting. Förra året hade vi sånt man hade mellan skulderbladen men tyckte det var så mycket gegg och framförallt dyrt för så lite medel.

Tänker du på bärnsten?
barnstenshalsbandozzie.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka