Lejonelle

Trådstartare
Min man och jag har båda fyllt jämnt och vi duckade hela festgrejen och for utomlands. Men i sommar skulle jag vilja bjuda trevliga människor vi känner att komma och bidra till något av våra husprojekt. Typ "kom och lägg tak på vår lada, du bjuder på tiden och vi bjuder på maten". Kanske man kan ha några olika datum så verktyg och stegar räcker till och man hinner prata med dem som kommer, jobba några timmar tillsammans och sen grilla och ha det mysigt. Jag känner att det skulle vara ett perfekt sätt att träffa sina nära och kära under lite avslappnade former, och det blir ett synligt resultat som man blir glad åt varje dag. Men maken är lite skeptisk och undrar om det verkligen kommer att fungera. Det ska ju blir bra också.

Vad tror ni? Är det en tokig ide? Någon som prövat? Hur kan man lägga upp det så att det fungerar?

Sv: Fixarfest

Om inbjudan har rubriken "Fixarfest!" så låter det rätt lockande i mina öron, jag har inget emot att bli skitig. Men jag skulle se till att hålla resten av inbjudan så lättsam som möjligt, de som inte vill måla kan ju sköta grillen under tiden, eller se till att alla har något att dricka. Bara så det inte känns som ett krav på att man måste göra något för att få komma, då tror jag det kanske blir lite avskräckande, att man måste arbeta för att få ta del av gemenskapen så att säga.
Då tror jag det kan bli en bra uppslutning, och säkert några trevliga sommarkvällar! :)

att man måste göra något för att få komma

Vi vill så klart inte tvinga någon till något men att man bidrar på något sätt är tanken med det hela, ja. Vi vill inte ha presenter, vin, blommor, chokladaskar - vi vill ha ett par timmar av våra vänners tid. Kan det uppfattas som fräckt att be om det menar du?

Njae, men jag tänker mig att det kanske kan göra att det känns jobbigt att komma. Att det förväntas att man ska måla en hel lada/snickra en farstu/lägga ett tak när man kommer, vilket såklart kan avskräcka en del. Jag gissar att det inte alls är tanken, så om man håller inbjudan lättsam och kravlös så kan man nog få med fler som kan mer än vad de själva kanske tror! :)

Jag tycker det var en bra idé :)

Jag skulle absolut komma om jag blev bjuden till det :)

Men det krävs nog en lättsam inbjudan så att det inte framstår som att man måste måla 100 kvadrat vägg på en kväll ensam eller ngt annat trist...
För att sen bli bjuden på en grillad dennis korv eller två...

Men framstår det som att vi målar och grejar lite tillsammans och avslutar med en rejält god middag så är man ju knasig om man tackar nej :d

Jag tror att man får fråga sig vilka vänner man egentligen har, och sedan ta ställning till frågan. Personligen skulle jag bli mycket förvånad om någon som känner mig väl tänkte sig att jag skulle komma och lägga tak eller tapetsera. Arbetsuppgifter som vem som helst kan klara av, tex kratta löv eller dra spik ur virke som ska återanvändas, räknar jag inte heller med att behöva befatta mig med.

Om det var en mycket nära vän som jag är väldigt familjär med, skulle jag nog gärna delta om jag fick laga maten - förutsatt att maten skulle bli en riktig middag, inte enbart utfodring för att arbetarna ska kunna arbeta vidare. Under liknande villkor kan jag också tänka mig att ställa upp på att passa barnen, förutsatt att de är max tre stycken och helst ganska små.

Men jag känner många som skulle tycka att en fixarfest vore toppentrevlig, och jag kan lätt tänka mig att det skulle kunna bli en kedja av sådana event i delar av umgängeskretsen om någon började, men jag vill inte ingå i den kedjan. (Det pågår kanske redan sådana fester omkring mig, vad vet jag?)

Personligen skulle jag bli mycket förvånad om någon som känner mig väl tänkte sig att jag skulle

Och lika förvånad skulle jag bli om någon som känner mig väl skulle tro att min femtioårsfest skulle bli en galatillställning... Vi har undanbett oss traditionell uppvaktning så den som inte vill komma och måla vår lada har fullgott alibi. Frågan till vår vänkrets blir helt enkelt: vill du? Och om du vill är du välkommen att skänka några timmar. Den som inte vill får gärna avstå men inte bli sur över att inte bli bjuden på en traditionell fest eftersom vi redan sagt att det inte blir någon sådan.

Men jag blir nervös över era svar, måste jag säga. Det låter som risken är stor att folk tar illa vid sig. Och det är ju inte tanken.

Och lika förvånad skulle jag bli om någon som känner mig väl skulle tro att min femtioårsfest skulle bli en galatillställning...

Fast jag skulle inte bli sur över att någon inte vill ordna en galatillställning (vad det nu är), och jag skulle heller inte bli vare sig sur eller förvånad om någon helt enkelt inte firar sin femtioårsdag nämnvärt, eller om firandet inte inkluderade mig.

För mig är det just renoverandet som känns som problemet. Jag bor själv i hyreslägenhet, bland annat för att slippa allt vad renoveringar heter. Men du skulle heller inte ha någon nytta av min tid på en fixarfest. :p Och det hade du ju vetat om vi hade varit vänner.

Jag tror fortfarande att ditt upplägg är helt ok, förutsatt att dina vänner är av rätta virket.

Jag tycker det är en jättemysig idé, så borde man göra oftare! Men om det är just lägga tak på en lada skulle jag aldrig i livet våga varken anlita vänner eller våga göra ett sådant jobb åt någon annan (både för att jag är ordentligt höjdrädd och för att jag skulle vara rädd att göra något fel och förstöra alltihop i stället).

Jag har själv haft ett par sommarfester de senaste åren med delvis långväga gäster som bott över några dagar. Själva festdagen har vi bara roat oss och ätit och haft lekar. Men sedan har de som bott kvar fått jobba lite, förra året med röjsåg runt hagarna och året dessförinnan med att lägga innertak i vardagsrummet.

Så har jag stått för mat och logi i lantlig miljö och lite allmänna glada tillrop. Skulle kunna tänka mig projekt som gräva en ny rabatt eller måla ridbanestaketet eller en logvägg eller något sådant också. Men inte något som någon skulle kunna uppleva som obehagligt eller farligt.

Det vill säga har du rätt sorts arbete och rätt sorts vänner, så kan det bli jättebra! Och så något riktigt gott att äta och dricka när man sitter och känner sig duktiga tillsammans efteråt:-) Och gärna övernattningsmöjlighet och frukostpassning nästa dag för långväga gäster.

Aha! :idea:

Du har helt enkelt tänkt arrangera ett äkta gammaldags finskt "talko".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Talko

Man samlas, jobbar ihop och värdfolket bjuder på mat och dricka och när allt är fördigt för dagen har man stor fest.

Bästa sättet att lägga ett tak, måla ett hus, etc etc.

Jag skulle gärna komma. Det är sjukt roligt att jobba ihop.

Vi vill så klart inte tvinga någon till något men att man bidrar på något sätt är tanken med det hela, ja. Vi vill inte ha presenter, vin, blommor, chokladaskar - vi vill ha ett par timmar av våra vänners tid. Kan det uppfattas som fräckt att be om det menar du?

Beror ju på hur du lägger fram det. "Vi vill inte ha något annat, bara några arbetstimmar från våra vänner" lämnar inte många alternativ. Min mamma gjorde en sån grej för något år sedan, hon bjöd till "fest" och sa "Ni behöver inte köpa några presenter, det enda jag vill ha är en altan!" Jag som inte alls är road av att snickra tyckte det kändes jättetrist, min present blev ett bidrag till virket istället. Väl på plats vet jag att hon fungerar som en arbetsledare och sätter en hammare i näven på en, så "festen" lämnade jag återbud till.

Vill du bara ha deras tid så bjuder du väl till vanlig fest och umgås utan att sätta dem i arbete..?

Min mamma gjorde en sån grej för något år sedan, hon bjöd till "fest" och sa "Ni behöver inte köpa några presenter, det enda jag vill ha är en altan!"

Vi kanske skulle byta mammor :idea:, en sån fest hade jag tyckt var jättetrevligt. Så kan du gå på värdshus och äta smörgåsbord med mina päron och åka hem till dom och bjudas på fikabord med sju sorters kakor och två sorters tårtor efteråt... :eek:

Vill du bara ha deras tid så bjuder du väl till vanlig fest och umgås utan att sätta dem i arbete..?

Nej, det är ju det jag inte gör. Jag är inte särskilt förtjust i fest som umgängesform och en stor fest typ en femtioårsmiddag med dans :eek: är bara stress och plåga för mig, vem ska bjudas, vad ska ätas, var ska folk sitta, musik etc. Hemskt. Så det jag är ute efter är inte slavarbetare utan att få träffa folk jag tycker om på det sätt som jag trivs med. Komma ut som mig själv helt enkelt :) Jag löser hellre världsproblemen över en burk falu rödfärg än en pava rödvin.

Vi kanske skulle byta mammor :idea:,

Gärna! :D

Nej, det är ju det jag inte gör. Jag är inte särskilt förtjust i fest som umgängesform och en stor fest typ en femtioårsmiddag med dans :eek: är bara stress och plåga för mig, vem ska bjudas, vad ska ätas, var ska folk sitta, musik etc. Hemskt. Så det jag är ute efter är inte slavarbetare utan att få träffa folk jag tycker om på det sätt som jag trivs med. Komma ut som mig själv helt enkelt :) Jag löser hellre världsproblemen över en burk falu rödfärg än en pava rödvin.

Fast en vanlig fest innebär inte automatisk bordsplacering osv för mig. Knytis faller under samma kategori. En fest kan man ha hur man vill.

Men som många skriver, det beror ju på vad du har för vänner. I min krets skulle det inte funka, men det kanske gör det i din? :)

Du är varmt välkommen tanten :love: :love:
Flixon, Lillgrådis, pulkaskurk, ni är också jättevälkomna!
Och Petruska - kom du också vetja! Du slipper måla och får gärna laga maten!!

Härligt!

Du får säga till när det blir av! ;)

Hoppas du inte bor långt borta i tjottahejti bara...

Liknande trådar

Kropp & Själ Här sitter jag och gråter igen...:( För 5 år sedan flyttade jeg till utomlands pga karriär, träffade min pojkvänn och flyttade ihop...
Svar
2
· Visningar
1 251
Senast: Allavarlika
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: escodobe
·
Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka