Fixa svängel - vad använda, hur montera?

D

daysi

Har köpt en rockard i trä med järnskaklar.
Hur högt upp ska svängeln fästas? Hur fäster ni den, en del har den i kohalsband, men hur gjorde ni mer exakt (varje moment i detalj, alltså :) )? Vilket material, hur fick ni tag på det, svetsa fast eller skruva fast? I träet eller i järnet?
Hur bred ska svängeln vara - ska man mäta efter hästen och isåfall vart på hästen?

Tacksam för utförliga förklaringar!

:)

Sv: Fixa svängel - vad använda, hur montera?

Hakar på! vill gärna veta detta jag med eftersom jag ska motera svängel på min rockard.

Ingen som har en massa bra tips? Hittar en del trådar om svänglar, men inga med riktigt utförliga beskrivningar!

Hej!

På mina vagnar har det alltid funnits en öggla eller ett hål för skruv man kunnat använda för att fästa svängeln. Annars är det rätt enkelt om man är stadig på hand att själv borra både i trä och i järn men kom i håg att det är olika borrar! :crazy: :D

Draglinjen ska vara rak annars finns risk för skav på hästen och selen får ett högre tryck på utsatta ställen.
Om man kör med en loksele slutar draglinjen lågt och det är mycket svårt att få bra draglinje om man inte har en lågt sittande svängel.
På bröstselar kan man antingen ha högt sittande svängel eller lågt det går bra att ställa om selen efter svängeln. Man har draglinor ända från svängel till brösta, altså en lös brösta.
Bilden visar hur draglinjen går på 1; en bröstsele med högt sittande svängel 2; bröstsele med låg svängel 3; en låg svängel till en loksele 4; en låg svängel till en dålig lågpris sele, som i värsta fall bara har en bukgjord. Då blir det brytning på draglinjen så man ska endast ha 5; högt sittande svängel till en sådan! 6; Loksele med hög svängel, brytningen kan orsaka skavsår vid bukgjorden!

Bild som visar draglinjen

Att svängeln är bred är bara en fördel så länge den inte tar i, sticker ut eller på nått annant blir skrymmande.
Man kan mäta hästen på det bredaste stället, rumpan eller magen.

Mvh Lisa

Nr 2 är det flest använder, så satsa på att ha svängeln en halvmeter under skaklarna minst.

kolla in cliffords sida.
eller Roslagsvagnar http://www.roslagsvagnar.se/
eller tidaholmsvagnar! http://www.tidaholmsvagnar.se/startsida.htm många vackra svänglar o vagnar.

Bäst är de svänglar som sitter fast med bult så de inte kan tippa upp och ner utan bara fram och tillbaka i takt med bogarna. Sån har inte jag, snyft* för jag vill inte svetsa i min vagn :)

/jenny

vilka bra bilder! jag kommer att ha som bild nr 2...var lite orolig över att det kanske inte skulle bli något bra men då gör det alltså inget?! *glad*

Hej!

Dom flesta har som sagt som på blir nr 2. Jag antar att det går sämre om hästens bogspetsar eller luftstrupe kommer i kläm (men vem vet inte det ;) ) men det har inte så mycket med själva svängeln att göra tror jag?

Jag har kört min en släde med svängel i en korem men den slänger alldeles för mycket, tycker inte det funkar bra :( .
Jag har hål och bult annars, tycker en svängel inte ska slänga hit o dit o upp o ner :D!

(Jag har loksele och som på bild nr 3 :D )

Mvh Lisa

Jättebra bilder och svar! :bump:

Kan man fästa svängeln i träet där framme?
Jag har nämligen inget järn i fronten på min rockard (funderar iof på att svetsa dit en "tvärslå" för att stabilisera, men det kanske jag inte gör direkt).

Hur skulle man isåfall gå till väga?
Vad har ni gjort svängeln av? Köpt färdig eller tillverkat en egen av något slag?

Dessutom har jag inga bakselefästen på rockarden. Skaklarna är inte i runt järn, utan fyrkantsjärn, så skakeln är fyrkantig. GÅr att svetsa dit, men kan man även fästa i remmar på något sätt? Har sett en tråd om slangklämmor, men då måste man ju ha runda skaklar, eller? Andra tips?
Iof har jag broms på rockarden, faktiskt, så bakselen kanske inte är supernödvändig, men ändå.....

Om jag kan fästa svängeln i träet i fronten på rockarden, hur gör jag då mer exakt? Om man använder kohalsband borde man ju kunna fästa det i båda ändar, då far det inte hit och dit. Men då kanske man inte får någon bra effekt av svängeln?

Som ni förstår är utförliga material- och monteringsbeskrivningar MYCKET välkomna! :)

Är det någon som fäst svängeln i bultar i träet framtill på rockarden?

Det gjorde man ju förr , då var ju svängeln i trä oxå. Har du bra trä så ska det väl gå.

/jenny

Jag ska nog ta en bild på rockarden, så kan ni kanske ge tips efter det?

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 851
Senast: -Catherine-
·
F
Körning Hej hopp! Det var länge sen jag var här men det är kul att se att jag fortfarande känner igen vissa namn här sen när jag började med...
Svar
16
· Visningar
2 193
Senast: flickancarra
·
T
Körning Jag har massor med häst-o ridvana men är novis inom körning. Har tömkört i dressyrsyfte i många år men ej vågat att spänna för. Vill nu...
Svar
17
· Visningar
3 221
Senast: agtatoon
·
P
Körning ok, here´s the deal; shettis, ny sele, draglinor för första gången, shettisrockard. Och svängel. Och svängel fattar vi noll med. den ska...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: MadicDomino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka