Fixa fjädring = byta axel????

Sv: Fixa fjädring = byta axel????

+ pulkaskurk

Ska försöka få tid att åka till verkstaden igen och leta efter typskylt på axlarna. Tips på var den kan vara belägen (antar att jag i vilket fall som helst måste vara klädd för att kräla under släpet, så att göra det på väg till/från jobbet blir nog inte aktuellt :p)

Funderar på.... om dessa axlar är dyra pga att de är ovanliga, vad skiljer det i pris på ett ungefär mellan denna typ av axel och en vanligare typ? Skulle man kunna byta till en annan typ av axlar (givetvis isf byta båda axlarna)? Lönar det sig? Är det öht möjligt/tillåtet? (och isf, finns det någon annan sorts axlar som fortfarande kan ge "äkta boggie"?)

Tänkte mest på att om denna axel behöver bytas nu så är det väl inte helt otroligt att även bakre axeln snart har gjort sitt (släpet är ju trots allt 24 år gammalt), och då kanske det kan vara värt att byta båda samtidigt? (räknar fram och tillbaka på hur mkt det är värt att kosta på detta släp eller om jag ska se mig om efter ett annat släp istället... Gillar mitt släp, men samtidigt känner jag att jag inte vill lägga ut reparationssummor högt över vad släpet är värt)

du gör nog rätt i att göra dig av med det.

men om det är dämpningen som är stum, släpp dämparna och se att axeln inte rostat fast, försök slå lös den då med slägga eller dyl.. släpper det, smörj, smörj, smörj.. sedan besiktiga och sälj, för att sedan köpa en nyare så du slipper besvären.

Har inte lyckats hitta någon typskylt på axlarna :(
Kan man få fram det numret på något annat sätt?

Har tagit hem släpet från verkstaden igen, får se vad vi beslutar oss för att göra med det.... Får hyra/låna släp tills det löser sig.

Har hittat ett annat släp som jag är lite sugen på just nu, bra pris och bra skick... Problemet är lastvikten, detta släp MÅSTE typas om ifall jag ska kunna köra häst i det. Begriper inte vad man haft för häst i ett sådant släp, (boj sadelkammarvagn med boggie) Tjänstevikt 710 maxlast 340 Totalvikt 1050 kg...:crazy:

Är det svårt att typa upp släp? Vad krävs? (utgår från att detta släp ursprungligen haft högre totalvikt ;))

Det låter ju bra men ehh det släpet får man ju knappt köra en höbal i :crazy:

Vem sätter sån konstig och låg vikt på släpet?

Får man inte dra mer än 1050kg på B-kort är det nog läge att se sig om efter en annan bil som får dra mer eller ta sig ett BE-kort...

Svårt och svårt, det beror lite på.

Frågan är vad de har gjort för att lägga det på en så låg vikt. Och vad som då krävs att återställa det till en högre vikt.
Ett nytt tillverkarintyg kostar också pengar, sen kostar regbesiktningen.

Har man otur så kan en ändring av vikt kosta en hel del pengar.

Har hittat ett annat släp som jag är lite sugen på just nu, bra pris och bra skick... Problemet är lastvikten, detta släp MÅSTE typas om ifall jag ska kunna köra häst i det. Begriper inte vad man haft för häst i ett sådant släp, (boj sadelkammarvagn med boggie) Tjänstevikt 710 maxlast 340 Totalvikt 1050 kg...:crazy:

Är det svårt att typa upp släp? Vad krävs? (utgår från att detta släp ursprungligen haft högre totalvikt ;))

Ring boj och kolla. Såg också den annonsen, ett sånt släp blir ju inte helt lättsålt om man inte gör prisavdrag för omtypningen (som enligt boj landar på ca 4800 när jag pratade med dem för nån månad sen, men det kanske kan variera även via dem beroende på vad som behöver göras).

Låter som om det klan kosta mer än det smakar att typa om det släpet, då lägger jag hellre lite mer pengar på ett släp som redan från början har rätt lastvikt. :) Såå mkt billigare var inte detta...

Har eventuellt lyckats hitta ett typnummer på axeln. :)
355 754 ST 52.3 (tror jag det stod, jättesvårt att tyda....)

Har precis nu varit inne på en sida där man kan söka reservdelar till sitt släp mha regnr. När jag sökte på mitt släp så kom det upp axlar (2 olika, det som skiljer mellan dem verkar vara vilken vikt de är godkända för), men jag är osäker på ifall det verkligen är rätt typ av axel (eller rättare sagt, jag tror INTE att det är rätt axel...)

Det är inte den axeln som du har, de axlarna du har är axlar som har ståltorosionsfjädring. De di tittade på var med största sannolikhet vanliga axlar.
Finns grejer att köpa för att renovera dina axlar, men då skall man hitta nån som kan göra detta.
Har ej fått svar från mina kontakter ännu.

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka