Bejbie

Trådstartare
Varför använder man fiskolja till hästar?
Gör ni det?

Sedan undrar jag om någon har hört talas om "relax me"
hur mycket kan man ge och vad gör det egentligen föra "nytta"
Vet en häst i stallet som får väldigt mycket av det (inte frågat något om det,)
Men hästen har väldigt blanka ögon och flackande" blick? (överdos??) av relax me?

Sv: Fiskolja?

Varför använder man fiskolja till hästar?

Fiskolja innehåller de långkedjiga omega-3 fettsyrorna EPA och DHA vilket förmodligen är de omega-3 fettsyror som kroppen behöver. Vissa växter som t.ex. linfrö innehåller en annan slags omega-3 fettsyror, ALA, som är kortkedjig. Kroppen kan omvandla ALA till DHA men hos människor är denna omvandling inte särskilt effektiv. Studier tyder på att endast ca. 15% av ALA omvandlas till DHA. Om hästar är bättre på att omvandla ALA till DHA vet man inte eftersom detta inte har studerats.

Nej, jag ger mald linfrö och lite linfröolja.

Okej, frågade henne och sa hon att hon använde det bara för att hästarna skulle få blank päls?:p

Nej det skall man inte göra, hästar är växtätare och skall inte äta fisk.

Linfröolja är en utmärkt omega 3 källa för hästar (människor också för den delen.) :)

Och det finns studier som visar på att fiskolja har visat sig gynnsam på hästar med luftvägasproblem genom att ha en viss antiinflammatorisk effekt. Det kan också vara mycket möjligt att den kan vara gynsam på andra inflammationer också men inget som man vet/känner till.

Det kan också vara mycket möjligt att den kan vara gynsam på andra inflammationer också men inget som man vet/känner till.

Jodå, det finns andra studier på hästar som också visar på gynnsamma anti-inflammatoriska effekter vid tillskott av omega-3 fettsyror bl.a. i samband med laminitis och allergier.

Essential Fatty Acid Supplementation as a Preventative for Carbohydrate Overload-Induced Laminitis
Kelly A. Neelley, DVM and Douglas J. Herthel, DVM

“To summarize briefly, the use of anti-inflammatories in the treatment of laminitis and the histologic evidence that inflammation plays a major role in the pathology of laminitis provide evidence that EFA’s may decrease signs of laminitis by inhibiting inflammatory mediators.”

Flaxseed (Linum usitatissimum) supplementation associated with reduced skin test lesional area in horses with Culicoides hypersensitivity
Wendy O’Neill, Sharyn McKee, Andrew F. Clarke

“The purpose of this study was to quantify the effect of flaxseed (Linum usitatissimum) supplementation on the skin test response of atopic horses. Six horses that displayed a positive skin test for allergy to extract from Culicoides sp. participated in the 42-day, placebo-controlled, double-blind, cross-over trial. Results showed that supplementation with flaxseed for 42 days in our experimental horses reduced the mean skin test response to Culicoides sp. This observation was concurrent with a significant decrease in the long-chain saturated fatty acids; behenic acid (22:0) and lignoceric acid (24:0), in the hair of horses receiving
flaxseed. There was also a significant decrease in aspartate aminotransferase, and increase in serum glucose in the treatment animals at specific sampling points. It was concluded that; in this small pilot study, flaxseed was able to reduce the lesional area of the skin test response of atopic horses, alter the fatty acid profile of the hair, reduce inflammation, and did not elicit any negative side-effects in the experimental horses.”

Jo det vet jag, men just fiskoljan eller fodertran, eller Lysi. Så visst vet jag att just linfröoljan som innehåller stora andelar omega fetter är gynnsam vid bl a fång. Man har ju sett i studier att just fiskoljan ska ha en bättre effekt vid t ex luftvägsåkommor vilket inte linfröoljan har i samma utsträckning.

Så är det väl så att fiskoljan innehåller mer omega 6 än linfröoljan, medan den har ett bättre värde när det gäller omega 3.

Jag har länkat otaliga gånger till just den studien du referera till.

Ofta i butiker med "islandshästutrustning". Sök på Lysi.

Dock tycker jag det är bra med linfröolja, producerad i Sverige. Fisken som ger fiskolja är i risk för utfiskning och många fiskemetoder är inte bra för vattenmiljön/fiskarna och däggdjuren som lever i vattnet. Vi bör tänka på vad vi köper globalt. Allt vi gör (köper) påverkar miljön, antingen här eller någon annanstans.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V