C

ChristinA

Är det någon här som har akvarium?
Är det svårt?!
Jag har planer på att skaffa ett som inredning i en relaxavdelning på mitt SPA. Som ni hör har jag själv inte så stort intresse för just fiskar men jag är självklart beredd att sköta om det.
Men dess funktion är att vara rogivande att titta på för folk som har fått eller skall få behandling och sitter i relaxen och väntar.
Min sambos svåger har ett akvarium som jag kan få använda.

Nu vill jag veta om det är svårt att ha fiskar, finns det bra sidor/böcker i ämnet, vilka fisk sorter skall man välja?

Tacksam för svar! Mvh Christin

Sv: Fiskar?!

Jag har två (ett står iofs och väntar på att få bli lagat). Det lilla är det mest jobb med, 35 liter bara. I det har jag guldbarber.. inte särskilt rogivande krabater kan jag säga.. speedy gonzales-kopior.. :p

En regel är; Ju större kar, desto mindre jobb.
Det kan stämma, om man inte som jag, gillar guldfiskar (slöjstjärtar).. Sickna skitgrisar! :eek:

Det är inte särskilt svårt, bara man har rätt redskap... typ en 'slamsugare' för vattenbyten. Jag har kopplat min till en trädgårdsslang så slipper jag bära hinkar med vatten när jag byter i det stora (120 liter). Mycket behändigt att sedan koppla till kranen när man ska fylla på med nytt vatten sen.. :)

En bra sida är Akvarieguiden . Där finns det mesta, finns en annan sida också, men nu kommer jag inte ihåg vad den heter.

Fiskar som är vackra att se på, tycker jag personligen, är guppy. Men välj bara hannar (de har längst stjärtfenor och vackrare färger), annars har du sjutusen inom en vecka... :eek:

Lycka till! :)

Tusen tack! Vilket bra svar!

Det där med slangen hade jag tänk på. Men bara för urtappning. Men det är ju suveränt att ha den även när det skall fyllas!

Vilka fiskar trivs ihop med guppy?

Jag har haft guppy tillsammans med guldbarberna och det funkade bra. Har även sett guppy tillsammans med både molly, platy och svärdbärare.

Sen skulle jag föreslå att du också skaffar en (eller två, beroende på storleken på karet) sötvattenräka. Suveräna reningsverk! :idea:

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 404
Senast: cherie
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 995
Senast: bengeten
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 520
Senast: Lilahnee
·
E
  • Låst
Övr. Barn Jag verkar ha hamnat i nån sorts för tidig 30-årskris och funderar över barn varje dag nu.. En av mina funderingar rör hur olika jag och...
Svar
17
· Visningar
1 349
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama