fiskar i skål?

Mammadutt

Trådstartare
Jag påpekade i en blogg att det var olagligt att ha fiskar i rund skål och det blev ett jävla liv. Men sen undrar jag, vad kan man göra om personer har fiskar i skål men inte fattar att brott mot djurskyddslagen är ganska illa :confused: Jag lämnade diskussionen därhän men undrar nu, vad säger djurskyddsombudet om man ringer och säger "hej, den och den har guldfisk i en liten skål" :rofl: Åker dom dit med polisen och räddar fisken/fiskarna? Jag ville veta vilken djuraffär som var skyldig det kanske hade varit lättare gå på dom. Och ifrågasätta, men fick aldrig något svar.

Såhär lät konversationen (jag är "gandalf"):

Hildur bloggar:
blablabla...
Vi fick även fin besök av X gudfar X, X och gullungen X, X fick nämligen världens bästa present i hennes ögon!
En glasskål med tre livs levande fiskar, som numera går under namnen: Lilla gubben ,Prickis och sjörövarfabbe.
Bilder på detta kommer imorgon, då blir det även bilder från X piratkalas..

Gandalf kommenterar:
Hej ville bara säga att glasskålar är olagliga för fiskar (såna där snygga mindre runda tex), vilket jag själv lärde mig nyss :-O skålarna som säljs i fiskaffär är till växter. Illa att dom inte informerar bättre :(

Minimum för alla slags fiskar är 40 liter vatten (enligt djurskyddslagen) och det är förbjudet att ha fisk i skål. (nyhet för mig då jag funderade på guldfisk i skål för en tid sedan skäms)http://www.regeringen.se/sb/d/6382/a/57875

Hildur kommenterar:
vad SNÄLLT att du informerar mig om detta, men eftersom dom köpt den i en djuraffär och dom visat hur vi ska sköta fiskarna så känns din komentar grymt onödig!!!!!

Gandalf kommenterar:
Jag håller med om att det är knäppt, jag visste själv inte om detta förrän jag var in på Djurmagazinet och frågade vad minimum var för fiskarna... verkar vara som att frågar man inte är det helt okej. Så jag frågade sen en fisk-nörd, ni vet sån som har massor med fiskar i stora "riktiga" akvarium och denna sa att det stämde, och enda anledningen till att skålar säljs och får säljas i djuraffär är för att man ska kunna ha växter i dom. Tyvärr är jag så laglydig så jag avstod fisk i skål hade tänkt mig en "Nemo" till dottern eftersom så många har så.... hurvida fiskar har rättigheter osv, jag är inte direkt en fiskekämpe tycker bara det är märkligt att något som är förbjudet är så vanligt. Illa av djuraffären inte av de som köper och inte vet. :)

Sv: fiskar i skål?

Hänvisa tilll paragraf x och y i djurskyddslagen, förklara även kort varför det är olagligt.

Eller tryck in dom i ett litet klotformat rum och se hur lång tid det tar innan de utvecklar stereotypa beteenden :idea:

Jag tycker nog att något av det värsta med guldfiskskålar är att många inte syresätter vattnet med tex pump. Finns det inte skålar som kan uppfylla storlekskraven? För övrigt kan inte jag hitta en lag som förbjuder att ha fiskar i skålar mindre än 40 L, men däremot står det "Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt...". Och därefter står en rekommendation "Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk."

Hade inget bättre för mig ikväll ;)

Förstår inte varför alla regler ska vara så luddiga. "bör" betyder ju inte att man inte får.. Är likadant har jag hittat en paragraf som gäller hästar. Den lydde så här att man bör inte binda fast en häst i dragkroken på bilen.:crazy:

helt sjukt..

i dagsläget skulle jag aldrig skaffa en fisk i en sån skål, men jag hade när jag va mindre dock levde dom två guldfiskarna i nästan tio år vardera utan särskild syresättning?

jag har själv haft guldfiskar i en sån stor skål. jag pratade med djuraffären först om det var tillåtet att ha det, och dom sa att det var det. men man kan endast ha guldfiskar i en sån rund skål p.g.a att de klarar av detta, de förstår själva att de ska simma upp till ytan för att ta luft. detta förstår inte de andra fiskarna..
men man ska ha en växt och kanske en liten rolig "sak" där i vattnet för att göra det extra hemtrevligare, och för att de behöver det.
så MAN får och KAN ha guldfiskar(inte bara EN guldfisk!!)i en STOR skål! och man måste ha en växt! jag har sett vissa som inte har det.. =/

Och en pump som syresätter vattnet och ger lite cirkulation. Tycker det är hemskt med folk som inte har det, även till guldfiskar. Visst kan de simma upp till ytan och ta luft, men alla fiskar mår bättre av syresatt och cirkulerande vatten. Dessutom hålls cirkulerande vatten lite renare av sig själv, medan stillastående lätt bli algigt och ofräscht.

Nej jag vet, det är alldeles för mycket rekommendationer. Det värsta är ju att det finns människor som inte gör mer än det måste, dvs följa lagen. Rekommendationerna skiter dem i, samtidigt som de som är djurvänner ofta uppfyller rekommendationerna vare sig de finns skrivna eller inte. Därför finns risk för att rekommendationerna inte fyller någon funktion och blir överflödiga, det vore bättre om man skrev in dessa i en lag.
Hästar är ju en typiskt sånt djur där det finns alldeles för mycket rekommendationer för och för lite lag. De flesta följer rekommendationerna som en självklarhet, men problemet blir när det för många andra är självklart att en person missköter sin häst, men enligt lagen inte gör något fel. Lagen omfattar för lite.
Usch nu blev det svamligt kände jag :(

Vad rörigt det verkar. Jag har i alla fall lagt ner mina fiskplaner :rofl:
Min man berättade hur mkt skötsel och kunskap man behöver för att ha akvarium, det är en hel vetenskap!

Vad händer eg med fiskarna om man får strömavbrott eller pump slutar fungera pga något fel? :eek: En del har väl fiskar för åtskilliga tusenlappar...

Akvariet klarar sig ju utan pump ett par dagar, utan att vattnet ballar ur om man har en någotsånär stabil miljö i akvariet. Har du tillräckligt snurr på växterna så kan man ju till och med se syret som bubblar från dem, utan pump.

Utan ljus är värre, men det är ju sällan man har strömavbrott i flera dagar. Inte för fiskarna, men växterna tar ganska fort mycket stryk.

En hel vetenskap är det kanske inte, jag skulle säga att det inte är mer avancerat än att du skulle kunna sammanfatta det på en A4. Problemet är väl möjligen att samla ihop den informationen, men det är inte värre än att det går att lära sig. Det är ju väldigt kul också, och vackert med ett välfungerande akvarium.

så MAN får och KAN ha guldfiskar(inte bara EN guldfisk!!)i en STOR skål! och man måste ha en växt! jag har sett vissa som inte har det.. =/

Nej och nej. Man SKA inte alls ha guldfiskar då de blir 30 cm stora, och att tro att man ska ha ett gäng 30 cms fiskar i 25 liter går givetvis inte. Det finns heller ingen regel som säger att en växt gör det bättre.

Ja det är vackert med akvarium.... :love:

Min dotter är ju jättefaschinerad men jag har insett att det kan likaväl bli pannkaka om man övervägde det seriöst, har två galna katter och två hundar varav ena i alla fall skulle kunna få för sig bada eller välta ett akvarium för att få tag i fiskarna tror jag :angel:

Jag undrar om inte det fanns en guldfisk på mitt högstadium för sisådär 15 år sedan i en liten skål med en liten ynka växt i mitten, vill minnas det.... det känns som det är ganska "vanligt" kanske är därifrån guldfiskens 3-sek minne har spridit sig? Att den skulle ha 3 sek minne så då minns den ändå inte då den simmat ett varv..... :rofl:

Jag måste läsa i alla regler nu, jag undrar om det finns massa nya regler för mått på gnagares burar och hur det ska se ut :idea:

jag har själv haft guldfiskar i en sån stor skål. jag pratade med djuraffären först om det var tillåtet att ha det, och dom sa att det var det. men man kan endast ha guldfiskar i en sån rund skål p.g.a att de klarar av detta, de förstår själva att de ska simma upp till ytan för att ta luft. detta förstår inte de andra fiskarna..
men man ska ha en växt och kanske en liten rolig "sak" där i vattnet för att göra det extra hemtrevligare, och för att de behöver det.

Var har du fått detta ifrån, vilka källor har du? Fiskar får inte hållas i sfäriska akvarium och det finns ingen anledning till varför just guldfiskar ska skötas sämre än andra. Det rätta sättet att hålla guldfiskar är i en damm eller bassäng så att de kan växa så mycket som de ska.

De får visst hållas i klotformade akvarium, om kraven på syresättning, volym och inredning uppfylls. Läs mitt inlägg #3, utdrag från lagtexten. Däremot är det ju inte att rekommendera, men det är iaf inte olagligt. Jag håller med dig om att guldfiskar inte ska skötas sämre än andra, och med tanke på hur mycket de växer i normalt tillstånd bör de gärna hållas i en dammliknande bassäng.

Jo, det faller på detta:

3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte
kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.

Utrymmen
5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.

Akvariet FÅR vara klotformat OM volymen är tillräcklig, och eftersom den skålen som har volym tillräcklig för ett gäng guldfiskar inte finns, så faller det alltid där.

Nej och nej. Man SKA inte alls ha guldfiskar då de blir 30 cm stora, och att tro att man ska ha ett gäng 30 cms fiskar i 25 liter går givetvis inte. Det finns heller ingen regel som säger att en växt gör det bättre.

jag har int sagt att man ska ha ett helt gäng med guldfiskar i en skål. utan att man ska iafall ha två st för att dom int ska känna sig ensamma. då jag köpte guldfiskar så hjäpte dom i djuraffären att välja rätt skålstorlek till mina två fiskar.
nej, det finns ingen regel att växter gör det bättre. men tänk själv, lite trevligare borde det ju bli om man har en växt i skålen;) och dessutom så behövde fiskarna växten, typ näringen ifrån den sa dom på djuraffären. (konstatera att detta är det vad dom sa på djuraffären, bli int arg på mej!)

Jag rekomenterar iallafall ett vanligt akvarium med pump åt fiskarna:D

jag har int sagt att man ska ha ett helt gäng med guldfiskar i en skål. utan att man ska iafall ha två st för att dom int ska känna sig ensamma. då jag köpte guldfiskar så hjäpte dom i djuraffären att välja rätt skålstorlek till mina två fiskar.
nej, det finns ingen regel att växter gör det bättre. men tänk själv, lite trevligare borde det ju bli om man har en växt i skålen;) och dessutom så behövde fiskarna växten, typ näringen ifrån den sa dom på djuraffären. (konstatera att detta är det vad dom sa på djuraffären, bli int arg på mej!)

"näringen" som kommer från växten är syre. Och en växt räcker garanterat inte till för att syresätta vattnet för två guldfiskar - det är därför de kippar vid ytan.

Det stämmer inte heller att just guldfiskar skulle passa bättre i dåligt syresatt vatten, det finns flera arter som kan snappa luft ifall de håller på att kvävas. Just guldfiskar är ju stora fiskar som smutsar ner vattnet mycket, så de är väldigt olämpliga att ha i en skål. Jag har ett hundralitersakvarium med mycket växter och luftpump, men jag skulle aldrig sätta dit guldfiskar, de blir alldeles för stora. För guldfiskar behöver man ett ordentligt stort akvarium, helst en damm.

tycker att dom i djuraffären borde informera lite mera för allt folk som köper...

Jag är inte arg på dig, jag kan bara konstatera att de på djuraffären inte kunde något och att de tutade i dig massa dumheter.
Jag behöver inte "tänka själv" för jag vet precis vad guldfiskar behöver för att må bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka