Fisig lillkatt

Spexit

Trådstartare
Hallå!
Har nu en 14 veckor gammal kattunge som ger ifrån sig rent av dödliga fisar. När hon kom till oss (för 2 veckor sedan) var hon inte avmaskad (visade tydliga tecken på mask). Vi märkte direkt att hon var ganska mager med väldigt rund mage samt att hon luktade ordentligt illa i rumpan. Det vi gjort är att byta foder från Katty till Natures protection kitten samt avmaskat. Hon verkar må mycket bättre överlag samt luktar inte alls ur rumpan längre. Problemet som kvarstår är dessa vansinnigt vidriga fisar. Har haft katt förut men aldrig varit med om att katter fiser?! Känns ju som att hon har en obalans i tarmarna. Min fråga är hur lång tid det kan ta för hennes mag att bli "stabil" efter mask/kass mat/byte av foder? Vi bytte foder för ganska exakt en vecka sedan.

Bytte ni foder rakt av kan det vara det som magen reagerar på. En övergång från ett foder till ett annat ska man låta ta flera veckor. Mina katter har bara varit fisiga om de fått foder de inte är vana vid eller att magen helt enkelt inte gillar den typen av foder. För att hjälpa magen kan man ge dem canicur/pro kolin samt Fortiflora. Det tycker jag brukar fungera bra för att återställa balansen.

Bytte ni foder rakt av kan det vara det som magen reagerar på. En övergång från ett foder till ett annat ska man låta ta flera veckor. Mina katter har bara varit fisiga om de fått foder de inte är vana vid eller att magen helt enkelt inte gillar den typen av foder. För att hjälpa magen kan man ge dem canicur/pro kolin samt Fortiflora. Det tycker jag brukar fungera bra för att återställa balansen.

Okej, då ska vi testa det. Tack för tipset!

Kan katter få zoolac? (Förlåt för lån av tråd, men känns som att det är innanför ämnet..)
Jag har aldrig hört talas om det till katt, men om man googlar på det står det bara att det är för "husdjur", så det fungerar säkert för hund också. Pro-Kolin, Canicur och Diarsanyl som kan man köpa på apotek är ju både för katt och hund, och detta verkar ju vara något liknande.

Jag har aldrig hört talas om det till katt, men om man googlar på det står det bara att det är för "husdjur", så det fungerar säkert för hund också. Pro-Kolin, Canicur och Diarsanyl som kan man köpa på apotek är ju både för katt och hund, och detta verkar ju vara något liknande.

Ja, vi ger det till hundarna, men vet inte med katten. Kan kolla med veterinär annars. :)

Alla katter fiser precis som människor! Mina katter fiser också och jag håller med dig, de luktar riktigt illa. Men det är sånt man måste stå ut med!

Alla katter fiser precis som människor! Mina katter fiser också och jag håller med dig, de luktar riktigt illa. Men det är sånt man måste stå ut med!
Mina katter fiser bara så att det luktar när magen inte är i balans. Visst kan katter fisa, men det är inte alltid normalt.

Liknande trådar

Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 433
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 508
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 229
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Den röda galenpannan som flyttat in här sedan en månad tillbaka är alldeles för lös i magen tycker jag. Dessutom fiser han illa och...
Svar
5
· Visningar
4 697
Senast: Darkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama