Fisig i magen

Emale

Trådstartare
Min ponny har alltid varit väldigt fisig i magen.

HAr hört att det kan bero på för mycket kraftfoder, men jag har svårt att tro det då hon inte får särskilt mkt kraft i jämförelse med många andra ponnys, hon får 1,5 l Hippo Basic, 4 dl betfor, chevinal och b-vitamin samt fem kilo hö. Hon verkar i övrigt må väldigt bra, lagom pigg, arbetsvillig och glad. Tränas och tävlas på LA-nivå i dressyr med sikte på högre, LC-LB i hoppning.

Tror ni fisigheten kan ha med fodret att göra?
Bör kanske nämnas att hon är lika fisig på sommaren då hon får 0,5 l basic och 2 dl betfor, står då också på ett någorlunda magert bete, så hon inte ska svälla för mkt.

Några tips ang foderstat? borde jag testa ett annat kraftfoder?

Sv: Fisig i magen

Hästens matsmältnig producerar en massa gas som måste ut.
Jag skulle vilja säga att allt som inte ger gaskolik är naturligt o ok.
'PL

Vårt gamla nf sto har alltid varit extremt fisig om jag jämför med de andra hästarna. Vi slutade med betfor och, voila! Inget mer fisande!

vi har en stor häst i vårt stall o han är oxå väldigt fisig men de beror nog på att han äter så snabbt så han får i sig så mycket luft med maten o någon stanns måste de ju ut ...

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 569
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 497
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.