Fiser "bajsvatten"

E

Em_E_liE

Jagvet inte hur jag ska förklara det här på bästa sätt, men jag gör ett försök! :)

Det är nämligen såhär att när min häst fiser så blir det "bajsvatten" (min förklaring på vatten som är brunt!), i stället för den luft som annars kommer. Vad beror dettta på? Varför vatten och inte luft? :confused:

Han blir riktigt kletig på bakbenen och på insidan av låren då det rinner ner. :( Men det kan man ju förstå...

Hans bajs är annars och för övrigt fast och fin, normal så att säga.

Förut har hans fisar varit luft och inte vatten, men nu har det helt plötsligt blivit vatten. :o Det har kommit och gått i mycket korta perioder, på bara 1-2dagar, men nu har det varit i någon vecka utan förbättring, snarare försämring... Förut rann det bara, men nu kommer det "med tryck" och kommer iväg en bit ifrån honom... :confused:

Varför blir det såhär?

Hans foderstat är precis som vanligt, som han alltid har haft, vi har inte ändrat i något foder på riktigt länge. Och när vi ändrade så märktes det inte på honom! Var för flera månader sedan vi ändrade, sex månader ganska exakt.

Varför har han blivit såhär nu? Vad kan det bero på? Vad kan man göra åt det? Är det farligt/skadligt?

Sv: Fiser "bajsvatten"

Är ju inte bra att de förlorar vätska på det viset. Har du frågat vet? Gör det innan det går för långt. Är han pigg eller slö? Lite lazy.

Ger du mycke vatten tillsammans med betforen? En jag känner, henne häst gjorde också de och hon minskade ner på vattnet och då blev det bättre. Kanske inte berodde på de men man kan ju testa? ;p

Kan vara många orsaker...

Är det sandiga beteshagar där hästen går i? Kanske att den får i sig sand i samband med betet?

Vad ger du för grovfoder? Hö eller hösilage? Om du ger Hösilage kan det vara en anledning att den hygieniska kvaliten är sämre nu än tidigare. Har du analys?

Hästen kan också ha fått en obalans i tarmfloran, kan hjälpa att prova ge Pro Equo ca 2 veckor för att stabilisera tarmfloran..

Kontakta vet om det inte hjälper, min häst hade både magsår och grovtarmsinflammation...tål inte hösilage överhuvudtaget efter 3 års mag och tarmutredningar, nu med enbart torrt välbärgat, skulltorkat och analyserat hö är magen toppen bra. Går desutom endast i gruspaddock, sanden i våra hagar var ett av hans problem:(

Är ju inte bra att de förlorar vätska på det viset. Har du frågat vet? Gör det innan det går för långt. Är han pigg eller slö? Lite lazy.

Nej, har inte frågat vet. ännu. Trodde det skulle gå över av sig självt igen, men det har det inte... :( Ska ringa på måndag!

Han är pigg som vanligt. Inga förändringar på det.

Ger du mycke vatten tillsammans med betforen? En jag känner, henne häst gjorde också de och hon minskade ner på vattnet och då blev det bättre. Kanske inte berodde på de men man kan ju testa? ;p

Jag ger inge betfor. Han behöver det inte (har energi så det räcker och blir över till måååånga hästar!). Brukade ge betfor förut med mycket vatten i, då han drack alldeles för lite (inte ens en (svart murar-) hink)! Men nu dricker han mycket mer än jag sett honom göra tidigare! :)

Kan vara många orsaker...

Är det sandiga beteshagar där hästen går i? Kanske att den får i sig sand i samband med betet?

Vad ger du för grovfoder? Hö eller hösilage? Om du ger Hösilage kan det vara en anledning att den hygieniska kvaliten är sämre nu än tidigare. Har du analys?

Hästen kan också ha fått en obalans i tarmfloran, kan hjälpa att prova ge Pro Equo ca 2 veckor för att stabilisera tarmfloran..

Kontakta vet om det inte hjälper, min häst hade både magsår och grovtarmsinflammation...tål inte hösilage överhuvudtaget efter 3 års mag och tarmutredningar, nu med enbart torrt välbärgat, skulltorkat och analyserat hö är magen toppen bra. Går desutom endast i gruspaddock, sanden i våra hagar var ett av hans problem:(

Nej, inge sand alls i hagarna, eller jo, en liten hög där det har byggts myrbo, där är han aldrig, har aldrig sett honom i närheten utav den högen(!). Har hagen precis utanför huset.

Jag ger honom hö. Kan det bero på hygieniska skäl även fast det inte är hösilage?

Vad beror grovtarmsinflammation på då? Kan nog vara olika...

Våran häst har varit sådan i magen, normala bajhögar men fisit bajsvatten under många år ( det har alltid varit värst under höst/ vinter). Första året vi hade honom blev han utredd på klinik, men dom hittade inget fel. Vi provade allt möjligt- dyrt blev det. I bland var det ngt som funkade ett tag men sedan lika dant igen. För ngt år sedan började vi ge honom a-fil + vanlig bakjäst ( 1/2 pkt per dag) Och sedam dess hålls magen i form. under sommaren ger vi ingen jäst, men han får sitt fil som han älskar.
I dag vet jag inte om han behöver sin kur, vi har inte provat sluta med den, men tycker inte det är värt att prova heller´, det har blivit en del av hans foderstat och han väntar ivrigt att få fil-jäst blandningen då han tas in på em.Vi blandar med en näve betfor.

Detta är ett tips som du kan prova om veterinären inte hittar ngt fel, det har hjälpt oss nu i flera år. Men för hoppningsvis är det bara ngt tillfälligt hos din häst, vårat problem höll ju i sig ( det finns en eller två gamla trådar om oss med hästar med dåliga magar i forumet)

hej igen...
OM det är så att han inte mår bra, så kan han, som jag skrev tidigare, oxå bli påverkad i ridningen, het, stressad som du skrev.
Jag tycker du bör undersöka detta, hoppas inte det är ngt, men bäst att kolla.

Ang betfor så gav jag förr 1 liter torr(till min heta häst) och drog ner till en halv liter och tyckte jag märkte skillnad. sen tog jag bort helt, men då alla tjatar om hur bra det är för magen m.m så funderade jag och kom på att det inte blev skillnad då jag slutade helt, Ngn här har skrivit att om man häller på extra vatten, som man sen heller av innan man ger så försvinner mkt socker.

Jag ger min havre, det påverkar inte honom negativt heller.
hoppas det ordnar sig med din fisande hetsporre!

hej igen...
OM det är så att han inte mår bra, så kan han, som jag skrev tidigare, oxå bli påverkad i ridningen, het, stressad som du skrev.
Jag tycker du bör undersöka detta, hoppas inte det är ngt, men bäst att kolla.

Ang betfor så gav jag förr 1 liter torr(till min heta häst) och drog ner till en halv liter och tyckte jag märkte skillnad. sen tog jag bort helt, men då alla tjatar om hur bra det är för magen m.m så funderade jag och kom på att det inte blev skillnad då jag slutade helt, Ngn här har skrivit att om man häller på extra vatten, som man sen heller av innan man ger så försvinner mkt socker.

Jag ger min havre, det påverkar inte honom negativt heller.
hoppas det ordnar sig med din fisande hetsporre!

Hej igen. :D

Jag ska ringa vet. i morgon. Nu har dom stängt. :/

Nu vet jag inte hur han kan vara eller hur han har varit längre bak i tiden. Jag vet hur han har varit dom senaste tre åren och då har han varit het och stressad i ridningen...

Men de är nu han blivit konstig i magen. :(

Jag kan inte ge min häst havre! Han blir knäpp i huvudet av det, ser spöken i allt och kastar sig hit och dit och har noll koll på kropp och ben. Kör havrefritt och det funkar super! :laugh:

"Fisande hetsporre" hoppas jag blir frisk och häst som mår bra!

Har hört att fil inte är nå bra för hästar? Så vet inte om det är så bra att ge honom det. Men visst om det funkar så är ju det bra!

Tack för tipset.

Magen har reagerat på något och det kan ju vara några örter i hagen som han har petat i sig som han mår visset av. Hade lite av detta problem i vintras men det gick snabbt över då jag tog bort allt kraftfoder och gav foderjäst. Det är ju betydligt enklare än att kladda med filmjölk och bakjäst. Dock behöver man ju något att lägga det i för att det ska bli smakligt, t ex en liten skvätt betfor och några havrekorn. Foderjäst är billigt och magarna mår finfint av det!

Magen har reagerat på något och det kan ju vara några örter i hagen som han har petat i sig som han mår visset av. Hade lite av detta problem i vintras men det gick snabbt över då jag tog bort allt kraftfoder och gav foderjäst. Det är ju betydligt enklare än att kladda med filmjölk och bakjäst. Dock behöver man ju något att lägga det i för att det ska bli smakligt, t ex en liten skvätt betfor och några havrekorn. Foderjäst är billigt och magarna mår finfint av det!

Gav foderjäst förut då han var dålig men nu hjälpte det inte. :( Han är ju lite kräsen vad gäller foder så kan inte ge honom foderjäst om det luktar foderjäst. Då ratar han fodret...! Och har testat med allt av vårat foder, brukar gå bra om det inte ligger oh "drar sig" med det andra fodret. Får testa igen...!

:devil:
Hej igen. :D

Jag ska ringa vet. i morgon. Nu har dom stängt. :/

Nu vet jag inte hur han kan vara eller hur han har varit längre bak i tiden. Jag vet hur han har varit dom senaste tre åren och då har han varit het och stressad i ridningen...

Men de är nu han blivit konstig i magen. :(

då låter det inte som om magen orsakar hans stress, men tvärtom? han kanske är dålig i magen pga att han är stressad, typ magsår?? kanske inte så illa som det låter, men varför inte, vi människor blir ju tillslut ofta påverkade i magen under långvarig stress.

Jag kan inte ge min häst havre! Han blir knäpp i huvudet av det, ser spöken i allt och kastar sig hit och dit och har noll koll på kropp och ben. Kör havrefritt och det funkar super! :laugh:

hoppla la!! det låter som du har nog med häst UTAN havren

"Fisande hetsporre" hoppas jag blir frisk och häst som mår bra!

Hoppas du får tag på vet imon, påtala då även hans stressade sätt så du får honom ordentigt utredd, och återigen, det kanske bara är en enkel mag åkomma och att han är het/stressad i ridning helt enkelt beror på att han bara är den typen av häst, och måste ridas därefter

hihi, kräsen med foder oxå, de verkar rätt lika våra busar!! Min är D-ponny, welsch cob, 17 år, tidigare tävlad hopp/fält tävlan,vad är din?

Har hört att fil inte är nå bra för hästar? Så vet inte om det är så bra att ge honom det. Men visst om det funkar så är ju det bra!

Tack för tipset.

Alla de veterinärer, jag har varit i kontakt med har ALLTID förordat fil, A-fil, Do-filus och liknande vid tillfälliga mag/tarmbakteriella störningar, såsom flytt, foderbyte och liknande.

Och vi använder oss alltid av detta, alternativt vetekli, vid magproblem, vilket har visat sig fungera bra för våra hästar.

Mvh

IngelaH

Har även sett andra bukefalister, som använt sig av pro-viva. Men det vet jag inte om min dam skulle uppskatta... ^^

Foderjäst och bakjäst har inte samma funktion för magen.
Så jag kan verkligen tipsa om vanligt bakjäst ca 1/2-1 paket om dagen i ca 5 dagar. Det gav jag min foderhäst som hade samma symptom som din och han blev mycket bättre :)

Lite OT och lite trådkap...
Men hur ger man fil?
Min häst kan bli lite rasslig i magen när vi är på tävling, speciellt då meeting då vi är borta längre. Häller man bara i fil i kraften då, eller? Hur mycket?

Min är New forest (pappa)/varmblodig travare (mamma). 15år. D-ponny, förvuxen (152cm). Krutponny som gått riddarspel (vad jag hört så har han kvalat till SM, men gick det aldrig), hoppning, fälttävlan och dressyr... :D

:devil:

Hoppas du får tag på vet imon, påtala då även hans stressade sätt så du får honom ordentigt utredd, och återigen, det kanske bara är en enkel mag åkomma och att han är het/stressad i ridning helt enkelt beror på att han bara är den typen av häst, och måste ridas därefter

Jag hoppas det bara är tillfälligt och att det inte är och/eller har blivit något han får dras med resten av livet...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 297
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 989
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet