fisande häst

Jofta

Trådstartare
Min häst har haft flera små koliker under hösten och för drygt fyra veckor sedan diagnostiserades han med magsår. Magsåren är nu borta och peppar peppar har han inte haft några fler kolikkänningar.
Sedan jag började ge honom Gastrogard har han börjat småfisa, vad kan det bero på? Har ju slutat med medicineringen men fisandet fortsätter.
Jag har ägt hästen ifråga i ca ett år och vad jag vet har jag aldrig tidigare sett honom fisa. Svansen brukar alltid hänga rakt ner. Nu Håller han upp svansen lite grann mest hela tiden. Han fiser så att det låter utan det är små smygfiser om ni förstår vad jag menar. :)
Har påpekat det för veterinären men de har inte direkt något svar. Hästen är alltså undersökt och friskförklarad!
Vad tror ni fisandet kan bero på? Min tanke är att han tidigare har knipit pga magsåren men att han nu slappnar av? Jag är ju rädd att det ska tyda på stt något är fel, men det är kanske snarare så att det är ett friskhetstäcken? Det är sån tydlig skillnad på före och efter magsårsbehandlingen!!

Det är ju normalt att en häst fiser men inte så konstant som din verkar göra. Spontant tänker jag att det är det något som ger honom gaser/jäser och det måste vara jobbigt för honom att vara gasig mest hela tiden? Finns det inget annat du kan ge istället för Gastrogard?

Jag hade en som var uppblåst och gick och fes mycket, bajsarna såg fina ut men fisarna luktade som om de kom direkt från helvetet.
Fick tips om Succeed, det är som en pasta man gav dagligen 30-60 dagar, typ beroende på hur mycket man gav. Jag gav halva dosen så att jag kunde ge under längre tid. En "laddning" kostade typ 1600 kr och den gav effekt ganska snabbt. Gav resten av kuren ändå och han har inte haft problem efter det.

Min häst har haft flera små koliker under hösten och för drygt fyra veckor sedan diagnostiserades han med magsår. Magsåren är nu borta och peppar peppar har han inte haft några fler kolikkänningar.
Sedan jag började ge honom Gastrogard har han börjat småfisa, vad kan det bero på? Har ju slutat med medicineringen men fisandet fortsätter.
Jag har ägt hästen ifråga i ca ett år och vad jag vet har jag aldrig tidigare sett honom fisa. Svansen brukar alltid hänga rakt ner. Nu Håller han upp svansen lite grann mest hela tiden. Han fiser så att det låter utan det är små smygfiser om ni förstår vad jag menar. :)
Har påpekat det för veterinären men de har inte direkt något svar. Hästen är alltså undersökt och friskförklarad!
Vad tror ni fisandet kan bero på? Min tanke är att han tidigare har knipit pga magsåren men att han nu slappnar av? Jag är ju rädd att det ska tyda på stt något är fel, men det är kanske snarare så att det är ett friskhetstäcken? Det är sån tydlig skillnad på före och efter magsårsbehandlingen!!
Kanske är det så att han nu har börjat kunna jäsa fodret ordentligt som en häst ska göra och det då i omställningen blir väl mycket gaser? Gaser har alla friska hästar men det kan ju bli för mycket också. Jag hade gett mag-tarmstabiliserare för att hjälpa tarmen att få och bibehålla en bra tarmflora om han nu är friskförklarad från veterinärt håll. Har han haft magsår så kan han behöva lite extrahjälp så att mage och tarm börjar fungera som de ska. Jag hade gett yea-sacc då det enligt forskning är verksamt.

Min gammelman som var en maghäst, fes mkt. Hade problem med koliker och diarrér, och fisningar.
Åt ProFeed och Foderjäst - varje dag året runt

Det kan ju vara så att han ändå har lite magkatarr eller är känslig för gaser. Fick rådet till min förra häst av vet att ge Acid ease som minskar gaserna i magen.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst som är under utredning för magsår - ska göra gastro i nästa vecka på klinik. Har hittills på veterinärens inrådan gått på...
2
Svar
32
· Visningar
8 999
Senast: Livi
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 703
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 554
Gnägg Jag har för ett tag sen köpt en ny häst och han är på alla sätt en fantastisk individ, den finaste hästen jag någonsin har ägt och...
Svar
11
· Visningar
2 100
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama