Fip??..... :-(

tinafinis

Trådstartare
Ska till vet kl 12 med svärmors katt.
Dom var där för två vekor sen när deras katt hade blivit helt konstig. Upplevde henne som lite uppsvullen, bortkommen, vägrade äta, öm och vinglig.
Lunginflamation konstaterades.
Penicilinen hjälpte inte. Hon är fortfarande slö, konstig (känner typ ej igen svärföräldararna), vill ej bli hålld samt blitt mager. Kommer tydligen lite slem ur munnen nu.
Jag kan inte mycket om kattsjukdomar... men jag tänkte direkt på borelia eller erlichia.
Letade i min kattsjukdomsbok och kom då tänka på kattens virus som liknar människans hiv. Slog upp det (FIP) och det mesta stämde ju in på denna katt.
Men visst, alla sjukdomar man läser om, det brukar man ju finna symtom på en själv.......

Så... vi får se vad vet säger. Det finns ju inte så mycket att göra. Visst, men kan tydligen medicinera katten resten av dess liv, men det tror jag inte dom vill göra!

Om de nu är FIP är jag livrädd att vår katt får det, vi har ju klappat denna katt o sedan våran.

Har ni varit med om FIP? Vilka symtom fick katten?

Sv: Fip??..... :-(

Min fina Sessan(Perser) dog, blott 7 månader gammal av FIP.
Hon fick diaree och magrade jättesnabbt, blev apatisk.
På djursjukhuset fick hon dropp och antibiotika och dom tog prover.
Ultraljudade och såg vätska inne i buken.
Allt tydde pp FIP.
Hon blev sämre trots detta och efter tre dagar gick det inte längre, hon fick somna in.:cry:
Obduktionen visade på FIP.

APatisk, tja, hon brukar ju vara jättekelen, nu är hon ju inte det...
DOm vet inte om hon har diaree då hon vägrar bajsa inne.
Hon var utorkad o fick ju dropp mot det hon oxå.
Men visst borde penicilin hjälpa omgående om det var lunginflamation? När min katt var superdålig då han varit i slagsmål o fått en böld var han pigg dagen efter han fått med.

Just de... Jag har sett en död katt med FIP när jag praktiserade hos en vet. Dom obducerades inte, men där emot så var dom än stack in en kanyl i magen på den så kom det gul vätska. (Den var död innan dom gjorde det).

FIP är en inte helt okomplicerad sjukdom och ska man vara krass så passar i princip varenda sjukdomssymptom in på FIP. De symptom en FIP-katt utvecklar beror helt på vilka vävnader i kroppen det är som angrips.

Ta det lugnt och se vad veterinären säger.

Ja, det kan lika gärna vara en fästingburen sjukdom för dom kan oxå ge utlopp till andra följdsjukdomar. Nu kommer svärmor så de e dags att åka...

Återkommer.

Vi håller tummarna härborta och hoppas att det går bra hos vetten.

Min kompis katt dog av FIP och hennes andra katt bar inte på det när hon testade.

Jag valde att inte testa min katt då kompisens andra katt inte var smittad och min katt bara varit hos dem under ett par dagar.

Tillbaka.
Vetrinären som är expert på katter o hundars sjukdomar var som ett frågetecken efter vårat besök. Vi oxå!

Långt...

Han började att lyssna på lungorna och nu lät det som om hon var fri från vätska. Hon såg fin ut i munnen när han kikade, men eftersom hon lukta så fruktansvärt illa så ville han kika i halsen.
Tog tempen inann hon skulle sövas, den var på 40,6. Så han ville inte söva henne.
Hon skulle nu få dropp då hon var lite uttorkad, samt kortison (trots feber) och en ny kur penicilin ut i fall att. Han var trodde att det rörde sig om ett virus och virus går inte att bota utan man vätar ut dom. Visst det kunde vara FIP, men det fick man ju inte reda på förens efteråt. Men nu verkade hon ju inte ha nån märkbar vätska.
Veterinären gick men då kom vi på att vi skulle fråga så han kunde känna så hon inte var på väg att bli förstoppad då dom inte sett henne bajja. Hade ju visserligen knappt ätit men i alla fall. Han kände och det var bra i magen. Han öppnade hennes mun igen fast höll då på ett annat vis. Katten skrek till. Då såg ha en liten pyttevarbildning vid en av dom mini tänderna i nederkäken. När han tog där blev katten ledsen.
Han bestämde att det var tvunget att ge henne lite grann lugnande som hon kunde väckas ur igen för att undersöka detta.
Det visade sig att alla de små tänderna var lösa och att det var där ifrån doften kom. Han drog bort alla och under så var det stort hål.
Han begrep inte vad som kund eorsakat det, om hon blitt påkörd eller om det varit slagsmål. Svärföräldrarna upplevde ju henne som svullen i huvudet då första gången hon blev dålig.
Vetrinären kund inte koppla ihop hur hela sjukdomsbilden hängde samman.
Kan katten ha blitt påkörd så vätskan runt lungorna varit blod? Hon har ju hostat som hen hund skäller oxå så jag vet då inte.

Ja, så nu ska medicin ge mot denna ev. böld, avvakta 10 dagar o hålla tummarna att hon blir bra.
Nu ligger hon o sover då dom sövde henne riktigt för annars gick de inte att ta bort tänderna. Nu hoppas vi ho tål detta o vaknar upp igen!

Stackars kise...

Ojoj, men det låter ju iaf som det är mer troligt att det är något annat än FIP då iaf.

Vi får hoppas att stackaren blir bättre nu då.

ja verkligen. ALltså, det kunde ju vara det värsta, fip, men när han fann detta vid tänderna blev han som sagt mer förvirrad....

Ja hoppas hon blir bra. Hon e så go!

Förresten; Har ni röntgat huvudet på henne? Det är ju mycket möjligt att hon fått en smäll där av tex en bil och då skadat både käke och skalle, vilket kan förklara slöheten och att hon inte vill äta.

Vet inte hur hon mår idag. Men tror hon mår ok för dom har inte ringt mig. De hade dom nog gjort.
Nej ang röntgen. Dom ville ju först inte söva henne. Men sen fann han dessa lösa tänder. Hon reagera endast när man peta just vid tänderna o läppen på henne och inte nån annan stans på käken.
Någon som vet ifall blod runt lungorna låter lika dant i öronen som vätska o skit i lungorna som vid lunginflamation?
I så fall kan de ju varit det o hon blitt påkörd menar jag.

katten mår fortfarande lika dant trots tvångsvätskning och lite tvångsmatning.
FInns nog bara en utväg om den e lika dan efter helgen.... :-(

Röntga huvudet. Ni har ju inget att förlora. Det kan mycket väl vara en hjärnskada. Ge det en chans.

tja.... Jag har inte en aning hur mycket pengar ägarna vill lägga. Jag tror faktiskt att dom tycker att den lidit tillräckligt.
Men vi får se på måndag. Veterinären är o jagar älg så de e bara djursjukvårdarna som jobbar. De e lite dumt.
Finns klart fler ställen att åka till.
Katten är inte försäkrad.

Röntga huvudet. Ni har ju inget att förlora. Det kan mycket väl vara en hjärnskada. Ge det en chans.
Om vi säger att dom röntgar huvudet (vilket jag tror dom låter vli då katten är så dålig), vad skulle dom kunna göra för att få den bättre, kanske bara en konstation att den ev. blivit påkörd?!

Eventuell svullnad kan avhjälpas med kortison, ser man tecken på någon allvarlig skada kan man låta katten somna in.

Säger inte att en röntgen måste göras. Veterinären har förhoppningsvis koll på läget.

hon fick kortison sist när vi var hos vet. Man ska inte ge det till en febrig katt igentligen.
Men det finns säkert olika teorier om det med.
Såg henne idag. SItter med munnen lite öppen, rinner genomskinligt saliv och tungan sticker ut. Små små skakningar o ibland andas hon fort (vad man kan se på magen).
Tvångsmatas o framför allt tvångsvätskas med en spruta i munnen.
Så mager och eländig, stinker gör hon oxå. Det kommer från munnen.
Reagerar inte på tilltal.
SKa till vet imorgon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V
  • Renrasig katt - Tica

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka