Finsk häst?????

Sv: Finsk häst?????

Ska titta på länken :)

Gaaah, ni får inte lura mig till att titta på annonser... Det kommer att sluta med att det står tio hästar i min trädgård och jag som inte har råd att käka annat än deras hö ;)

Ok, så min finnhäst har antagligen en "flax-gen":) , då han är ljusare på sommaren (på isabeller var vinterpälsen ljusare).

Precis...jag gick också och funderade på det där ett bra tag förut ;)

VILL HAAAAAA!!! :banana:

En dum fråga kanske.. men på vilket sätt skiljer de sig från våra kallblodstravare??

BusenPento skrev:
VILL HAAAAAA!!! :banana:

En dum fråga kanske.. men på vilket sätt skiljer de sig från våra kallblodstravare??

Ursprungligen är ju både nordsvensken/kallblodstravaren, den norska dölehästen och den finska hästen samma slags "lanthäst" som användes till "allt" förr i tiden.
Så ganska lika är dom sinsemellan enligt min uppfattning!

Den svenska och norska delar ju stambok dels brukshästarna sinsemellan och dels kallblodstravarna sinsemellan. Så de är i princip SAMMA numera!
Dessutom tävlar väl både finska, svenska och norska kallblodstravare sinsemellan?

Den finska är inte inblandad på det sättet. De har också indelat den finska hästen i 4 olika kategorier vilket jag tycker är SUPER!

Ok... då är jag med, jag tänkte nästan att det var så. ;)

Precis som Milly sa, så är både finnhästen och de svenska/norska kallbloden en gammal lantras som kommit fram genom att korsa de hästar som funnits i våra länder. Den största skillnaden är nog vilka raser som tidigare korsats in i rasen, t.ex. i svenska kallbloden finns det mycket norsk dölehäst, vilket inte borde finnas i finnhästen. I finnhästen däremot finns det betydligt mera influenser från öst, om man jämför t.ex. med den estniske torin så ser man en stor likhet i utseende.

I dag är den största skillnade i avelsarbetet som har pågått i vardera land. Den finska stamboken är stängd, man får altså inte betäcka med en svensk eller norskkallblod för att få fram ett finsktkallblod, som det går att göra mellan de norska och svenska.
Skillnaden är också att t.ex i sverige har man valt att avla fram en kallblodstravare samt en tyngre draghäst, medan i Finland har man alltid sett det värdefulla med att ha en mångsidig häst, dvs rasen kan stamboksföras i fyra olika riktiningar där man värdesätter dess olika användningsområden. T.ex. så öppnade man stamboken för ridhästar på 70-talet, vilket har fört med sig att man jobbat under snart 40-år med att få fram en bra ridhäst ur det finska kallblodet, det har fört med sig att ridegenskaperna på finnhästen är betydligt mera utvecklade än på de norska och de svenska kallbloden. En stor skillnad är också att den finskahästen kan starta i trav trots att den är stamboksförd som ridhäst eller arbetshäst, det finns inga begränsningar i stamboksförningen utan det viktigaste är bara att hästen klarar av de krav som ställs vid t.ex. provlopp eller ridprov för stambokföring.

Finnhästar får endat tävla mot svenska och norska kallblod i speciella öppna stortävlingar. Dessa finns det inte speciellt många av per år.

I dag är den största skillnade i avelsarbetet som har pågått i vardera land. Den finska stamboken är stängd, man får altså inte betäcka med en svensk eller norskkallblod för att få fram ett finsktkallblod, som det går att göra mellan de norska och svenska.
Skillnaden är också att t.ex i sverige har man valt att avla fram en kallblodstravare samt en tyngre draghäst, medan i Finland har man alltid sett det värdefulla med att ha en mångsidig häst, dvs rasen kan stamboksföras i fyra olika riktiningar där man värdesätter dess olika användningsområden. T.ex. så öppnade man stamboken för ridhästar på 70-talet, vilket har fört med sig att man jobbat under snart 40-år med att få fram en bra ridhäst ur det finska kallblodet, det har fört med sig att ridegenskaperna på finnhästen är betydligt mera utvecklade än på de norska och de svenska kallbloden. En stor skillnad är också att den finskahästen kan starta i trav trots att den är stamboksförd som ridhäst eller arbetshäst, det finns inga begränsningar i stamboksförningen utan det viktigaste är bara att hästen klarar av de krav som ställs vid t.ex. provlopp eller ridprov för stambokföring.

Det där tycker jag är så HIMLA KLOKT! Finnar är inte dumma dom.
Precis sånna tankar har jag haft om att det skulle vara för det svenska kallblodet (nordsvensken) också... men trodde inte att det kunde fungera så. TILLS jag hörde att man gör så med den finska :idea: .
Kanske ändå är svårt att ändra så att an får med travarna numera eftersom de ju är en egen ras idag. Dock skulle man väl kunna göra så med bruksnordisen - att man delar in i drag- och ridtyp, och kanske även ponnytyp då :) . :bump:

Finnhästar får endat tävla mot svenska och norska kallblod i speciella öppna stortävlingar. Dessa finns det inte speciellt många av per år.

Jaha okej. :smirk:

Kanske också ska klargöra att samma häst kan höra till inte bara en, utan flera, typer. Dvs samma häst kan vara bedömd både som arbets- och ridhäst, rid- och travhäst etc.

Det kan också vara intressant att veta att engelsmännen räknar finnhästen som varmblod, inte kallblod.

kem skrev:
Kanske också ska klargöra att samma häst kan höra till inte bara en, utan flera, typer. Dvs samma häst kan vara bedömd både som arbets- och ridhäst, rid- och travhäst etc.

Det kan också vara intressant att veta att engelsmännen räknar finnhästen som varmblod, inte kallblod.

Kan alltså olika länder välja själva vad de kallar olika raser för? Varm- eller kallblod?! :confused:

Jag har sett också variationer vad gäller FRIESERN. Ibland står det kallblod, ibland varmblod...

Hmm jaa jag får nog skaffa mig en tolk.. känner mig helt bakom.. hehe :rofl:

Jaa..., hehe, fattar heller inte så mkt av finskan=) Själv har jag iaf turen att ha halva släkten från finland då:banana: Farmor får vara min tolk då:rofl:

jag har själv en liten finnhäst, han är inte alls den där vanliga typen av finnhäst, min är liten och kort och fet :D

här i finland kryllar det av finnhästar. finnhästar har ett (för det mesta) härligt lynne. finnhästen är för det mesta lungn. de användes som draghästar under krigen förr i tiden i finland vilket de var mycket duktiga på!, nu är de trav och rid hästar. Den vanligaste färgen hos Finnhästen är flaxfuxfärgen med "rödbrun" kropp och ljust gul/ vit man. Huvudet är medelstort men ganska tungt och så har den vänliga, kloka ögon.

egentligen kan man ju inte säga att den och den rasen tycker om det och det, det beror ju helt på själva hästen.. men för det mesta är det såhär ;)

finnhästen är världens mångsidigaset hästras!! och en av de snabbaste kallblods travarna ;)

hoppas du fick lite "fakta" om rasen nu.. kan bidra med ett par bilder:

HIMPPE.jpg

IJ.jpg

P1030464.jpg

vet någon hur man får bilderna minre???

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
867
Senast: Roxy
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 524
Senast: Raderad medlem 149524
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar