Finsk häst?????

N

Noriko

Är nån där ute som vet mycket om dom hästarna, då skulle jag vara jätte tacksam om ni ville berätta ALLT om rasen. Dom är så vackra. :)

MVH Ida

Sv: Finsk häst?????

Menar du finnhäst? De jag har träffat har varit enmanshästar. Jag har tyvärr inga bra erfarenheter av sådana hästar... Jag har träffat ganska många, de flesta har varit tungridna... Sedan finns det ju lite olika typer, även om de inte benämns olika. Det är ingen hästras som jag skulle skaffa mig iaf.

Hejsan! här där jag bor (längs finska kusten) är finnhästar den absolut vanligaste rasen! jag ser finnhästar som lugna och mycket trevliga hästar, inte alls som föregående skrev! Jag själv har ett varmblod men min kompis har en finnhäst. Våra hästar är som natt och dag! Min är hetsig, humörshäst, sprallig, het..medans finnhästen är lugn, stadig i humöret, mindre "hoppig och tittig". Men de kan vara riktigt envisa och är oftast riktigt starka!:d Sök på finsk häst på google, finns många bra sidor!

Jag har köpt för 2 år sedan en finnhäst.
Det var lite grisen i säcken, inte skolad men inriden.
Jag ångrar inte en sekund av köpet (förutom vissa dagar:smirk: )
Min dam är klok, förvånar mig vissa gånger. Hon är lugn, blir inte rädd för små saker. Hon är en speciell dam.
Det är flera som har ridit henne som tycker att hon är väldigt speciell och klok.

Man brukar säga att finnhästen är den mångsidigaste hästen i hela världen. Finnhästarna är de bland de snabbaste kallblodstravarna, klarar av dressyr i svåra klasser, hoppar öppna hoppklasser på 130 cm. Den häst som klarat sig bäst internationellt i distans i Finland tom år 2004 är en finnhäst och det är den häst som klarar av att dra mest i när man tänker på dess egen vikt! Den finns i olika storlekar från ponnymått till stora kraftiga kallblod. Finnhästen är även väldigt lätthanterig och lugn och därför populär på ridskolor och i handikappridning. Stamboken är delad i fyra delar, dvs man hittar fyra olika typer av finnhästar; finnhäst av ponnystorlek, arbetshäst, travhäst och ridhäst. Numera är ridhästar och finnhästar av ponnystorlek riktigt populära men fortfarande finns det mest av travhästarna.

Populariteten på ridsidan kommer fram t.ex. genom att man ordnar egna klasser för finnhästarna i dressyr och hoppning. Mästerskapen avgörs alltid på hösten vid Ypäjä.

De finnhästar jag ridit och mött har alla varit pigga och väldigt samarbetsvilliga. De är för de mesta lugna vid all hantering samt väldigt "coola" dvs hetsar inte upp sig i onödan. Jag har aldrig mött en lat finnhäst.

Finnhästarna är fortfarande rätt så billiga, speciellt om man köper en outbildad häst. Om du är intresserad så skicka pm så kan jag söka reda på lite roliga sidor åt dig! :)

Lite fina bilder att titta på:
E.V Jovankka

Jaime

Lastun Leka

Pilven Poika

Pantse R

Hittar man vakrare hästar? :love:

Som någon annan skrev, så har jag heller aldrig träffat på en lat finnhäst. De är i allmänhet otroligt samarbetsvilliga och pigga, nästan arbetsnarkomaner:) ! Däremot är de sällan "svättiga" och rädda, utan stannar hellre och kollar, och går sedan vidare. De kan dock vara ganska "skarpa" i temperamentet, men det varierar förstås mellan individerna. Speciellt travstammade finnhästar vill ofta bara springa fort:bump: :bump: , speciellt om de inte fått lära sig annat, men de är lättlärda och trevliga att jobba med, så när man väl får dom med sig, då kan de gå genom eld för en! När man får en finnhäst att verkligen sätta under sig, eller när man rider i svår terräng, då kan man verkligen känna att man har den finska urkraften mellan benen!

En sak som jag har funderat på angående E.V. Jovankka, och hans far E.V Johtotähti (var det så han hette?)...jag trodde inte det var tillåtet med skimlar?

Jag vet inte om skimlar någonsin har varit förbjudna, men förut så arbetade flera iaf hårt för att utrota skimmeln ur stamboken. Det samma hände med svarta och isabellfärgade finnhästar. Det är därför man nästan bara ser fuxar, förut ansågs det att fuxar var finast till färgen och man valde att avla på dessa.
Nu mera jobbar man hårt på att bevara dessa gamla stammar med annorlunda färggener.

Aha, det förklarar varifrån jag fått tanken, och varför det finns så få skimlar. Tycker att brunt också är rätt sällsynt, ovanligare än svart, men det kanske bara är en tillfällighet att jag inte sett de bruna? Vet du nån sida med bra information om just färgerna (får även vara på finska)?

Ojj jäklar vilka fina hästar :love:

Vart kan man få tag på en finnhäst om man skulle få för sig att köpa en? Det är ju inte så ofta man ser dem annonseras ut.
Antar att det är lättast att hitta dem i finland men svårt att läsa annonser om man inte kan språket.Någon som har ett förslag??

Jag har inte bara ett, utan flera förslag ;)

Pröva http://www.ratsutori.fi/SWEnavikointi.htm

Lär dig det viktigaste på finska så du kan sålla bland annonserna, kör på engelska och försök förstå vad säljaren säger... (Nej, jag mobbar inte finnarnas brytning...skulle jag?? ;))

Använd någon som kan finska som mellanhand.

Lägg ut en egen annons på svenska (en del kan ju faktiskt svenska fastän jag inte lyckats hitta nån sida :o)

Hmm jaa jag får nog skaffa mig en tolk.. känner mig helt bakom.. hehe :rofl:

:rofl:
Denna häst har jag kikat väldigt länge på ( om man får göra smygreklam:angel: ) Bara man hade lite extra pengar och mera boxar i stallet så...

En dum fråga:o ... Vad är skillnaden på isabell och ljus fux? Min finnhäst ser ut så här
stormnov052.jpg

och i hans registerpapper står det fux (punarautias) om jag ej kommer ihåg fel.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
867
Senast: Roxy
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 524
Senast: Raderad medlem 149524
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka