Finsele eller maratonsele till denna hästen?

M

madeleine71

Hej!

Antar att alla som läser här inne börjar bli väldigt trötta på frågor om vilka selar som är bäst, billigast osv. Och här kommer ytterligare en i mängden :D
Mitt problem är att jag för det första inte ens är säker på ifall min häst kan ha en fin/maratonsele med tanke på hur han är bygd. Jag är helt grön när det kommer till körutrustning så jag vore jättetacksam om ni som kan detta lite bättre ville titta på bilderna på hästen och se ifall han har en för lågt ansatt hals och om det vore bättre med en loksele? Jag har tittat på honom och tror inte att det skulle vara några problem men vill vara helt säker innan jag bestämmer mig för vilken modell jag skall köpa.
Mitt problem är att jag VILL verkligen inte ha en loksele eftersom jag tycker att de är alldeles för tunga (jag har problem med ryggen och kan inte lyfta tungt) plus att jag förmodligen aldrig kommer att köra tungt med honom så för den delen känns det som om behovet inte finns heller.
Har tittat på den billiga hobbyselen från Exuilex men tycker nog att den kanske blir lite för klen på honom (rent estetiskt blir det nog lite fel med så tunna remmar på en så kraftig häst) och dels så är bröstan 120 cm lång bara och det är nog aningen för kort. 2850:-
De andra alternativen jag kikat på är följande:
Körsele de Luxe från Ideal Harness, finns tyvärr bara upp till storlek full. 5750:-
Körsele Leather Tack, fån samma som ovan. Finns ingen bild på selen på Börjes hemsida men på Idealequistrians hemsida får jag det till att vara denna selen: http://www.idealequestrian.com/images/stories/leathertech02.jpg Den finns dessutom i ardennerstorlek och ligger ganska bra i pris, 4500:-

Sidan till fotona på min häst :love: :
http://urax.fotogalleriet.se/

Tack så jättemycket på förhand om någon orkar läsa igenom allt, kika på bilderna och komma med åsikter!

/Madeleine

Sv: Finsele eller maratonsele till denna hästen?

Jag har kört en bruksnordis med maratonsele och den passade utmärkt. Så det borde inte vara nåt problem på din.

Tack för snabbt svar! :bow:
Jag har läst någonstans att hästar med lågt ansatta halsar kan ha svårt att få platsen att räcka till för bröstan, det är mest det jag är rädd för, att den skall klämma på strupen och bli väldigt obekväm för hästen :crazy:
Tycker iofs inte att min häst har speciellt lågt ansatt hals men det vore så tråkit om man upptäckte att det inte funkade, det är ju trots allt en ganska stor investering.

Fler åsikter?!

/Madeleine

Gör som jag gjorde, jag köpte min första westernsadel efter att bara ha ridit i dem på hästar jag visste kunde ha sadeln. Jag ska få hem ett varmblod som är 4 har inte sätt henne i verkligheten. Hittade en sadel som jag ville ha. (Ljusbrun billig och knappt använd.) Precis vad jag letade efter till den svarta hästen som ska komma. Jag ringde på annonsen och berättade vad jag hade för häst och hon var jätte trevlig och förklarade allt hur man skulle se att den passar och om den skulle passa mej. Det är ju inte samma storlekar på vanliga sadlar och westernsadlar. Sadeln har kommit och jag är skit nöjd men vet ännu inte om den passar hästen. Så ring på några beg. annonser och hör dej för. Då kanske du får riktlinjer för vad du ska tänka på. Den selen som användes på nordisen jag körde satt jätte bra. Nu var den från Tärnsjö har jag för mej

Jag hade jätteproblem med att hitta en dressyrsadel till hästen i fråga. Tog hjälp av en duktig sadelmakare och fick efter mycket provande och lååång leveranstid en sadel som passade. Detta var absolut inget som jag skulle våga bedöma själv. Tyvärr red jag bara ett par månader i nya sadeln innan min rygg pajade och som det ser ut nu vet jag inte om jag någonsin kommer att kunna rida igen, det är därför jag gett mig in på att försöka köra in hästen istället men av erfarenhet vet jag att han är grymt svår att hitta utrustning till. :crazy:
Han är STOR och det som normalt passar andra nordsvenskar är oftast alldeles för smått till honom.
165 hög och ca 115 cm i bröstomfång.
Just därför tror jag inte att det fungerar att enbart gå på vilka hästar som tidigare haft selen om det rör sig om begagnad och vad gäller ny utrustning så har jag otaliga gånger stått i affärer och fått förklarat av personalen att "jodå, dessa benskydden är enorma, de måste gå på din häst även om han är stor". Samtliga gånger förutom en har jag fått åka tillbaka med skydden.:crazy:
Tror nog att det är enklare att hitta en sele än en vettig dressyrsadel men eftersom jag inte känner mig säker på detta området så skulle det vara skönt med hjälp.
Tack för dina tips ändå!

/Madeleine

/Madeleine

Nä då är det inte lätt.:crazy:
Men om du har tänkt att lägga lite pengar på sele så kontakta tärnsjö. Dit kan man åka om man vill ha hjälp med att hitta sele och du kan få hem vilka mått du ska ta. De ligger lite högre i pris men du lär aldrig ångra att du köpte en tärnsjösele. Den kommer hålla hela livet. Han jag körde för hade haft sina typ 30 år och de var i fint skick fortfarande.
Men lycka till!:)

Det finns finlokselar som inte är speciellt tunga.

Frågan är, vad ska du dra med hästen? Typ av vagn? Ska du tävla och i så fall i vilken typ av körning?

LIA

Jag såg ingen bild där man såg riktigt ordentligt (kanske kollade slarvigt?) men nog tror jag han kan ha en bröstsele, annars finns det på www.equilex.se en sele med ergonomisk brösta, om du helst vill ha en bröstsele. Den fanns i kallblodsstorlek!

Hej!

Det finns ju en hel del nordsvenska hästen sällskap runt om i Sverige. Bland annat http://www.nordsvenskdalarna.com/.

Skicka iväg ett mail till nån av dem och hör vad de använder på sina nordisar. De om någon borde ju ha erfarenhet av ditt problem!:idea:

/Sofia

Tack för alla svar!

ConfettiCavat: Tärnsjö har säkert väldigt fina selar men tyvärr inte i min prisklass. Måste hitta ett billigare alternativ. Tanken är ju att jag skall köpa en vagn så småning om också (om allt går som det skall med inkörningen och min rygg pallar med detta) och ekonomin är inte direkt på topp när man går sjukskriven.

LIA: Ok, det låter ju bra fast isåfall blir det väl en i något konstmaterial eller en av de smäckrare modellerna och det skulle nog se lite konstigt ut på en såpass kraftig häst, eller?
Jag körde tidigare en ardenner med loksele och det var innan jag förstörde ryggen men redan då tyckte jag att selen var tung. Som det är nu så får jag ont direkt när jag belastar ryggen för mycket och eftersom jag vill tillbringa så mycket tid som möjligt med min häst så känns det extra viktigt att hitta en lätt sele så åtminstone den biten kunde fungera nu när jag inte kan rida.
Jag har enbart tömkört ännu så länge men målet är att köra in honom under sommaren och det kommer antagligen bara att bli med en rockard (Drive Out eller en hemmabygd som är lik i modellen) med bildäck. Vill ha tyngden från bildäcken så att vagnen blir stabil. Jag kommer antagligen enbart kunna köra på hyfsat plana vägar men vill så småning om (ifall resultatet efter en steloperation/rygg blir till belåtelse) kunna köra lite i terrängen med, mindre stigar osv. Eventuellt kan min medryttare köra hästen på andra underlag redan från början men jag/vi kommer nog enbart att hålla oss till "hobbykörning". Går allt bra så kunde det nog vara roligt att testa lite "dressyr" men knappast i några tävlingssammanhang! :D Hoppas att du blev lite klokare av detta svaret även om det blev lite svamligt.

Nora: Jag har sneglat på den anatomiska från Equilex men 7000:- är tyvärr för dyrt för mig :crazy:

Sofian: Tack för tipset, jag skall maila!

Fler åsikter/förslag?
I nuläget lutar det nog åt detta hållet: http://www.idealequestrian.com/images/stories/leathertech02.jpg

Mvh
Madeleine

Hejsan! måste bara få säga "gud vilken läcker häst" :love:

Tack!

Jo, han är fin men tyvärr så har han tappat en del muskler denna vinter (över rumpa och rygg mest) men han har ju inte varit igång helt det senaste 1,5 året så mer kanske man inte kan begära.
Jag hoppas att han skall ta sig under våren och sommaren då han kommer att ridas mer och förhoppningsvis också köras in :)

/Madeleine

Liknande trådar

Körning Jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips inför förestående köp av diverse utrustning, främst sele då. Jag har en shirevalack som...
Svar
4
· Visningar
1 108
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka