Finns traditionella ridsportgrenar på Island?

Leoni

Trådstartare
Anta att man är en hästsport intresserad person som bor på Island. Är gångarttävlingar det enda man är hänvisad till att syssla med om man vill tävla med sin islänning?

Tänk om är intresserad av trav ? eller hoppning ? eller vanlig dressyr? Eller western? Eller distans? Och så finns det inte andra hästar att tillgå än islänningar. Tager man vad man haver eller det finns bara inte andra inriktingar?
 
Sv: Finns traditionella ridsportgrenar på Island?

Hmmm, intressant att du frågar efter "traditionella" ridsportgrenar.
På Island torde gångartstävlingar vara det traditionella.

Det har ju tidigare funnits - och jag tror att det fortfarande finns i FIPO - dressyr för islandshästar. Har gått till lite som kür med att ryttaren ritar sitt eget program men vissa moment är obligatoriska.
 
Sv: Finns traditionella ridsportgrenar på Island?

Lite smått OT men ändå till ämnet, hoppas det är ok för TS! Jag undrar om det är någon som vet om det finns några isländska ryttare som (utomlands) tävlar i de klassiska ridsportsgrenarna? Någon som har varit framgångsrik? Någon som rent av varit med i ex. OS?
 
Sv: Finns traditionella ridsportgrenar på Island?

Nej då det finns även andra grenar som inte omfattas av FIPO på så sätt, utan tävlas endast på Island. Galopprace barbacka,:D för att nämna en gren. Olika stallområden ordnar med egna tävlingar och där kan även dressyr finnas, men ofta olika typer av kapplöpningar ordnas med.
 
Sv: Finns traditionella ridsportgrenar på Island?

När jag bodde på Island fick jag berättat för mig att "klubben" i närheten ibland arrangerade tex. hopptävlingar. Inte alls ofta och inte officiella tävlingar, men väl små klubbhoppningar. Men överlag är de flesta intresserade av 4 och 5-gång. Träffade aldrig någon som hade tänkt tanken att rida på något annat sätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 866
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 115
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 260
Senast: Totola
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 396
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp