Finns mitt täcke?

doleron

Trådstartare
Sorry för ännu en täckestråd men jag som i princip aldrig köper täcken har inte så mycket koll..

Idag när jag hämtade in hästen hade hon slitit sönder det enda täcke jag använder så det är dags för ett nytt... Det jag önskar är

Helhals, löstagbar eller fast har jag inte riktigt bestämt mig för än
200-300 g
Regntätt
Dold bogknäppning
Och med andasfunktion då hon ofta blir svettig efter ridning

Så alla ni som har koll, finns det täcket?

Sorry för ännu en täckestråd men jag som i princip aldrig köper täcken har inte så mycket koll..

Idag när jag hämtade in hästen hade hon slitit sönder det enda täcke jag använder så det är dags för ett nytt... Det jag önskar är

200-300 g
Regntätt
Dold bogknäppning

Jag har testat horseware, hööks, bucas, equest, sverigetäcket... Det bästa täcket jag haft var ett från börjes. 300g (kändes mer m 200-250) med helhals, ingen söm vid halslinningen, halt innerfoder. Inget skav, 1680 deniers tyg. Höll i typ 3-4 år. Min häst kan klyva ett höökstäcke på två dagar. Men... Tror inte det säljs längre.

Så jag vill också hitta ett som du beskriver, fast bogknäppningen behöver inte vara täckt. :)

En nätbutik kör extrapris på Bucas samtex turnout extra bara idag. endast 1795.
PMa om du vill veta vilken

Det bästa täcket jag haft var ett från börjes. 300g (kändes mer m 200-250) med helhals, ingen söm vid halslinningen, halt innerfoder. Inget skav, 1680 deniers tyg.

Det jag haft nu är ett 200g från Charlies med halt innerfoder. Tror dock att typ fleece eller ull (?) Är bättre om hästen är svettig

Det jag haft nu är ett 200g från Charlies med halt innerfoder. Tror dock att typ fleece eller ull (?) Är bättre om hästen är svettig

Mitt börjestäcke kostade typ en femhunka. Mkt bättre än equest och horseware som båda kostat 1300-2000.

Tycker fleece och ull som innerfoder gör att det dras bak av hästens rörelser så det trycker mot bogen. Aldrig fått det att sitta skönt.

Bara att torka hästen hyffsat innan. Alla lite bättre täcken som andas funkar. :) näst bästa täckena enligt min smak är shires helhalsmodeller. Blir nog ett sånt för min del om jag inte får andra tips :) kostar ca en tusing.

Täckt bogknäppning fixade en granne själv med hjälp av en handduk. Hon helt enkelt vek in en helt vanlig frottehandduk över bogspännena, såg lite roligt ut men det hindrade hästen från att bita i spännena.

Mitt absoluta favorittäcke har inga bogspännen alls. Man drar det bara över huvudet. Sitter kanonbra!
Tror det är ett gammalt sverigetäcke, köpte det av en stallkompis som inte använt det på tvåhundra år ungefär :angel: Har inte sett några nya såna.. Men hittar du ett så köp!
Tror att tough-1 har nån sån modell, men då blir det väl USA som gäller.

200-300 g
Regntätt
Dold bogknäppning

Z täcket har, men priset stämmer inte. Det kostar ca 1900 med hals.

Mitt absoluta favorittäcke har inga bogspännen alls. Man drar det bara över huvudet. Sitter kanonbra!
Tror det är ett gammalt sverigetäcke, köpte det av en stallkompis som inte använt det på tvåhundra år ungefär :angel: Har inte sett några nya såna.. Men hittar du ett så köp!

Haha. Hade en kompis som hade ett sveatäcke som också skulle dras över huvudet. Men det var inte grundande utan spännena hade pajat haha

Liknande trådar

Utrustning Någon som har nån erfarenhet av vintertäckena Tyfon FL/DL? Från B**jes. Passform osv? Sitter och kollar på nya vintertäcken till min...
Svar
13
· Visningar
2 451
Ekonomi & Juridik Skriver åt en kompis eftersom hon inte är medlem! Kompisen heter A och hennes häst B. De står uppstallade på en ridskola med... 2 3
Svar
45
· Visningar
5 847
Senast: Efwa
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux... 2
Svar
27
· Visningar
5 450
Senast: MattiZ
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 075
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Har du en åsna?
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Akvarietråden V