Jag har sådana boxlås med cylinder man drar ut, vad det heter står still. Haft i alla år utan problem. Vi talar 30 år utan problem, flera olika hästar. Tills den dag en häst lyckades, hur kan jag inte ens med facit i hand förstå, fastna med täcket. Det gick sönder - vilket jag tackar för.
Så, det här med ett helt säkert stall, det är lite en utopi, naturligtvis ska man göra vad man kan, men vissa saker ser man inte risken med förrän den dag den där udda olyckan händer. Som aldrig behöver upprepas på 30 nya år t ex.
Eller inackorderingsstallet där min (!) häst som aldrig stökat i sitt liv på okänt vis lyckades sparka ut ett fönster en natt. Fönstret satt ca 1.80 upp, och det var galler på insidan. Min ca 150 cm höga häst lyckas sparka mellan gallret, sparka ut fönstret och få tillbaka foten. När vi sen provade med hennes sko mot gallret gick skon inte emellan på något vis som kändes rimligt att ett sparkande hästben kunde komma. Men hänt hade det ju oavsett hur..
Helt skadefritt så inga hinkar, inga vattenkoppar, inga galler, inga fönster. Etc. För förr eller senare kan the odd accident hända. Ska man skydda sig mot det är det som nån skrev helt slätt som gäller.