Finns mitt jobb?

Coop

Trådstartare
Jag skulle vilja gå vidare i livet men vet inte med vad. Jag har arbetat med människor och känner att jag skulle vilja göra något helt annat. Jag har ingen utbildning att falla tillbaka på heller.

Vad kan det finnas för utbildningar/arbeten där man inte behöver träffa massa människor hela dagarna?

Coop

Utan utbildning tänker jag typ städare på hotell eller bil rekond tex...
Jobba på lager eller nattjobb i större butiker med att fronta hyllor och fylla på varor. Diskare i resturang kanske?

Securitas nattjobb kan också vara en idé att kolla upp...

Kyrkogårdsvaktmästare? (Vet inte om det kräver nån utbildning?)

Lokförare? Gissar att det är en utbildning erbjuden via företag där... torde vara bra betalt när man är "färdig"

Finns säkert många fler men det var de första som kom upp i huvudet..

Jag träffar inte folk hela dagarna (dock ibland) men har rätt mycket utbildning. Jag är webbredaktör och forskningskommunikatör.

Jag skulle vilja gå vidare i livet men vet inte med vad. Jag har arbetat med människor och känner att jag skulle vilja göra något helt annat. Jag har ingen utbildning att falla tillbaka på heller.

Vad kan det finnas för utbildningar/arbeten där man inte behöver träffa massa människor hela dagarna?

Coop
Brevbärare?

Det kan vara ganska socialt, beroende på var man bor. Såklart inte samma sak som att jobba med människor inom tex vård eller så, men på mitt jobb så är rundorna vi kör ca 3 timmar långa, resten av arbetsdagen är vi inne på kontoret och sorterar post eller sköter lite administrativa grejer och då jobbar vi tillsammans. Kör man lägenhetsrundor kan man också hamna att prata med folk då och då eftersom man möter boende som gärna pratar lite (eller som skäller ut en, om de misstänker att man gjort fel :cautious: ). Ute på landet lär det dock vara betydligt mer ensamt!

Coop
Vad för typ av utbildningar tänker du dig? Alltså hur långa, på vilken "nivå" osv? Har du gått klart gymnasiet och kan plugga något mer avancerat eller behöver du gå någon utbildning som inte kräver sådant?

Om du kan plugga på något sätt så ökar ju absolut dina chanser att få jobb. Jag själv är inne på att byta jobb nu och det jag gjort är att först fundera på vilka delar av nuvarande jobbet jag gillar mest. Sedan kollat igenom alla annonser för min kommun på arbetsförmedlingen, för att se lite vad som alls finns. Efter det har jag haft en ganska bra bild av vilka jobb som låter intressanta och vad som är absolut nej. Eftersom jag funderat lite på att plugga också så har jag kollat om det finns utbildningar som skulle göra det lättare för mig att få de jobb som verkar roliga, och så har jag läst om några helt andra utbildningar på de olika skolornas hemsidor bara för att lära mig mer om vad som finns och inte råka missa något.

Efter allt det så har jag nu väldigt bra koll på vad jag vill söka för typ av jobb, och då är det "bara" att sätta igång, och hålla utkik bland annonser som kommer ut på olika hemsidor.

När jag velat byta yrke har jag börjat med att kolla hur arbetsmarknaden ser ut och sökt mig till ett "bristyrke" eller åtminstone där det är lätt att få jobb och att prognosen är att det kommer vara så under överskådlig framtid.

Lokförare? Gissar att det är en utbildning erbjuden via företag där... torde vara bra betalt när man är "färdig"
Åh lokförare :love: Fortfarande ett drömyrke för mig. Tänkte bli det innan jag utbildade mig till nuvarande yrke, det föll på att de ofta är borta väldigt många dygn i sträck. Det blir svårt att ha djur då. Men nån gång i livet kanske jag kan få bli det om jag har en annan livssituation med tanke på djur :o

Coop

Jag är drifttekniker/processoperatör. Jobbar med maskiner. Tidigare jobbade jag inom vården och det går ju ej att jämföra... Det krävs ett tekniskt intresse men i min nuvarande tjänst är det bra att vara asocial, jobbar skift ensam större delen av året. Om du kan tänka dig att jobba dagtid på mindre anläggningar kanske det kan vara lite ensamt med också, men hamnar du på större industrier så är det mkt kollegor i större skiftlag.
Jag har en YH/KY-utbildning på 2 år. Det finns även högskola på 3 år. Vet ej hur det är med YH numera, jag läste för mer än 10 år sedan.

Jag tänker spontant på lastbilschaffis? Jag har CE-kort med men har inte jobbat pga att jag saknar yrkesbehörighet pga coronaskiten. Om du kör fjärr och ligger borta träffar du bara folk när du lastar/lossar vilket är mer sällan än om du kör kortare turer med fler stopp. Flisbil är också ganska asocialt, det är vad jag brukade köra när jag höll på med CE-kortet. Vill man undvika folk går det utmärkt. Tänker detsamma med timmerbil, men det är inget nybörjarjobb att köra i skogen...

Coop
Vad menar du med "massa människor"?
Är det att det är olika människor varje dag, som i vården? Eller är det att det är många arbetskamrater?
Hur många är många? 1-10? 10-100?

Det är ju stor skillnad på att träffa många men samma personer bara vid fika och lunch t.ex, mot att träffa nya männsikor hela tiden.

Åh lokförare :love: Fortfarande ett drömyrke för mig. Tänkte bli det innan jag utbildade mig till nuvarande yrke, det föll på att de ofta är borta väldigt många dygn i sträck. Det blir svårt att ha djur då. Men nån gång i livet kanske jag kan få bli det om jag har en annan livssituation med tanke på djur :o

Drömyrke för mig med, men jag klarade inte ens dom första testerna :o

@pepp Kom på att jag nån gng läst att utbildningen i Ängelholm tar in främst på arbetslivserfarenhet. Vet inte om det gäller längre eller hur det isf påverkar uttagningsproverna. Det är ju längesen det var aktuellt för mig, kan ha ändrats.

@pepp Kom på att jag nån gng läst att utbildningen i Ängelholm tar in främst på arbetslivserfarenhet. Vet inte om det gäller längre eller hur det isf påverkar uttagningsproverna. Det är ju längesen det var aktuellt för mig, kan ha ändrats.
Det ska vara samma test/krav oavsett var man utbildar sig. :) Det är Transportstyrelsens regler som gäller. Dock vad jag har förstått kommer fler in på utbildningen nu, 20% jämfört med typ 14% när jag läste.

kl
Jag berättar lite då eftersom att det dök upp i tråden :p

Jag har varit lokförare i 6,5 år(haaah holy shit) nu, på både gods och persontåg. Jag gick från persontåg delvis för att jag inte orkade med människor. En "ensam" dag nu träffar jag avbytande förare 2-4 gånger per pass, då säger man "hej, det här är trasigt", eller "hej, allt är bra" och så går man. :p En "social" dag träffar jag växlare, depåförare(som ställer i ordning loket), träffar folk i fikarummet osv. Men, det rör sig om en bråkdel av arbetsdagen. Jag har oftast körtid på 4-5:30 h enkel väg och då är jag själv, om jag inte har med mig en kollega som behöver skjuts(i tjänsten). Det är en sån liten del av helheten att det för det mesta bara är trevligt. :) Oftast har jag ett eget rum att gömma mig i på längre vilor(kvartstid: 2-16 h med 0-25% betalt/räknad arbetstid). Jämfört med på persontåg där jag hade sällskap 80% av tiden, mest av tågvärdar men även resenärer som kommer fram på plattformen, folk i fikarummet osv. Introvert som jag är var jag helt dränerad efter en arbetsdag. Dock var både arbetstider och lön(i förhållande till arbetsbörda) betydligt bättre. Det här med sällskap av tågvärdar varierar oerhört mycket mellan arbetsplatserna ska tilläggas, på en del ställen är dom aldrig framme och där jag var var dom inne så fort tillfälle gavs.

Arbetstider:
Jag får schema för nästa månad den 15 e varje månad. En dator lägger turer så arbetsmiljömässigt är det bitvis bedrövligt. Jag är borta MINST 20 h över heltid VARJE månad, eftersom att vi har nämnda kvartstid på bortastation. Det värsta jag varit med om är 80 h obetald tid på jobbet(alltså utan möjlighet att gå hem) en månad. Turer på uppemot 28 h från start till slut förekommer, men oftast ligger dom kring 13-18 h från start till slut. Oftast upplagt på 4-5:30 h jobb i början och slut och vila i mitten.
Vän på persontåg: fasta scheman över fyra veckor större delen av året, max en timme obetald tid(rast) per dag. Max 12 h långa turer.
Lön: Jag har ca 35000 i grundlön + OB, enkelt ca 21 kr, helger och natt ca 46 kr per timme. Mest nattjobb på gods. Mycket förseningsövertid på gods :p Får ut ca 27-30000 varje månad.
Vän på persontåg på samma ort: grundlön på ca 38000, mycket dagtid, mindre OB, färre förseningar, får ut ca 25-29.

En del företag erbjuder komprimerad tjänst; har en kursare som jobbar 7 dagar i sträck, oftast är hen då hemifrån hela veckan och bor på hotell i tjänsten. Därefter ledig 7 dagar i sträck.

Och jag skulle väl INTE rekommendera att söka en utbildning där du betalar för testerna själv oavsett om du klarar dom eller inte, tycker det är ett jäkla oskick från företagen när så pass få kommer in. TCCs tester är gratis förutom läkarundersökningen som görs när du kommit in på utbildningen(Transportstyrelsens krav).

@Linta Tack för info :) Jag fattar att testerna är samma överallt, men fick uppfattningen att dess resultat vägdes in i nån kvot kontra arbetslivserfarenhet. Kan ha fel.

Jag var mer inne på godståg, tyckte det verkade drygt med persontåg så jag siktade på att gå nån utbildning hos Green Cargo eller LKAB men de hade inga just då. Sen insåg jag detta med arbetstiderna, blir svårt med häst och hund (hund verkar ju väldigt sällan få följa med). Så jag blev annat istället. Lönemässigt ser vi ut att ligga lika. Med den skillnaden att jag är hemma nån del av dygnet då jobbet är ytterst stationärt.

Om jag kommer på att jag ska vara utan djur är det ju ett annat läge. Har aldrig kunnat förlita mig på djurvakter.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
726
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 215
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka