Finns här några ensamstående föräldrar..

V

vicky69

..som har häst/ hästar? Och relativit små barn?

Vet inte om jag lägger tråden på rätt ställe, men den kanske passar här?

Har bestämt mig för att skiljas och funderar på hur jag ska göra med hästarna. Jag kommer inte att ha råd att bo kvar, så frågan är om jag ska flytta till lägenhet:cry: och skaffa stallplats till min häst, får då sälja barnens shettis, men den är ju mest sällskap, de är så små, bryr sig inte så mycket.

Eller försöka hitta ett hus med stall att hyra och ha kvar båda?
Alternativt hitta en vrålbillig (max 150 000) liten hästgård att köpa?

Om jag väljer något av alternativ 2 eller 3 så blir jag ju väldigt låst, vad händer om jag blir sjuk eller om jag måste resa bort?
Kommer jag att klara av att bo så själv? Rent praktiskt då alltså?

Därför undrar jag om det finns någon som befinner sig i denna situationen och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Hoppas på en ljusare framtid...med många hästar på en egen stor gård...

Sv: Finns här några ensamstående föräldrar..

Det är ju en svår situation när man ska dela på sig. Sen beror det ju mycket på hur gamla barnen är.
Ska du bo i lägenhet och hyra stallplats blir det ju mer resor och du kanske inte kan lämna barnen hemma när du åker till stallet. De kanske inte vill följa med varje dag.
Det är nog lättare om man kan få tag på ett litet hästställe att hyra. Oftast behöver man ju inte stå för reperationer om något går sönder. Det blir det ju om man äger själv.
Att hitta ett ställe för 150 000 kr är nog inte så lätt om man inte vill totalrenovera.
Har själv varit ensamstående med småbarn och hyrde då stallplats till min häst. Men man fick ordna barnvakt när man skulle rida i veckorna och hästen fick ibland vila flera dar för att man inte hann med.
Barnen var hos sin pappa varannan helg.
Den helgen fick hästen mycket tid och man fick göra sånt man inte hann med annars. Tex rengöra grejer, fixa manen eller bara rykta igenom henne ordentligt. Red en extra lång runda i skogen och verkligen gav henne tid.
Mina barn var 2 och 5 när vi delade på oss.
Allt beror ju på hur händig du är om du ska ha ett eget ställe. Om man orkar fixa med hagar som går sönder och stall och hus som ska fixas.
Den ekonomiska biten spelar ju också in. Det kan vara svårt att få det att gå runt.
Nu bor ju jag i småland och här finns mycket billiga stallplatser att hyra, annars hade jag aldrig haft råd att ha kvar min häst.
Det är ju bra om man har någon som kan hjälpa till med hästarna om man blir sjuk eller ska åka bort.
Hoppas att du kommer på en lösning.

när jag skilde mig så så kunde jag bara behålla 1 häst och 2 ponnys (kunde inte behålla gården), jag och min vännina som haft sina 3 hästar hos mig arrenderade stall och lite mark av en pensionerad bonde utan djur kvar först, sedan har vi arrenderat på ett annat ställe där vi haft lösdrift men tillgång till stall. foder har vi köpt av bönder i vår närhet till ett bra pris :)

arrendet har vi betalt runt 10.000/år för (5.000/person) det har fungerat fint även om det krävt att vi skött allt själva :) helt låst är det inte heller då vi täcker upp för varandra om någon ska resa bort/blir sjuk :) nu har vänninan köpt ställe så nu kamperar vi där :)

nu är ju inte mina barn så små längre (halvvuxna och vuxna)fast dom har nästan alltid varit med mig i stallet hemma under dagarna och ofta även i dom stall jag jobbade då dom va små :)

Jag har det så. Ensamstående men en 4-åring på "heltid", hyr lägenhet, och har ponnyn inhyrd hos en bonde där ingen skötsel ingår i hyran.
Jag måste alltså dit minst tre gånger/dag under vintern.

Än så länge har det fungerat, men jag fasar för den dagen jag (eller sonen) blir sjuk och inte kan ta mig till stallet.

Jag har inte sonen på barnomsorg, så han får följa med till stallet alla rundor varje dag, och så har vi haft det i 2 år nu.

Så visst kan det funka så länge man håller sig frisk, men jag längtar efter ett eget ställe där man kan ha hästen hemma!

Skönt att höra från andra i samma situation.

Mina barn är 5 och 6, och om jag har hästen uppstallad någonstans måste de följa med varje dag, det kommer nog att bli en del gnäll...

Det bästa vore ju att få hyra en gård med stall, om jag hittar något.

Vill inte bo i lägenhet:(

Priserna på gårdar och stallplatser är varjefall låga här i Norrland, det är ju bra!

Flera erfarenheter?

Liknande trådar

Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 990
Senast: WBanna
·
Träning Donetta går just nu på ett fantastiskt bete. Rinnande vatten,stora träd och vidsträckta ängar. Det finns en stor lada att gå in i vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 786
Senast: Kratus
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 191
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama