Finns det "vidare studier" som liknar gymnasieupplägget?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag fattar förstås att det beror på vad man ska utbilda sig till och så, men... Generellt.
Högskolestudier är ju upplagda helt annorlunda mot för hur gymnasiet var. Inte bara det ökade egna ansvaret utan också för att man (iallafall på de kurser jag läst) läser en kurs/ett ämne åt gången och oftast en hel del egenstudier.

Jag har efter långa funderingar kommit fram till att det inte passar mig. För mig passar det mycket bättre att läsa flera ämnen parallellt och inte lika intensivt, så som man gjorde i gymnasiet. Men finns det över huvud taget någon eftergymnasial utbildning (folkhögskola? ya? utomlands...?) där studierna är upplagda mer på det sättet, alltså flera kurser/ämnen samtidigt och gärna mer föreläsningar/projekt/liknande och mindre egna studier.

Som sagt, jag är inte helt tappad så jag fattar att det förstås beror på vad man vill utbilda sig till också så det behöver ni inte säga. Men generellt, eller om man vill utbilda sig till vad som helst. Finns det någon vuxenutbildning/vidareutbildning då med mer sånt upplägg?
 
Sv: Finns det "vidare studier" som liknar gymnasieupplägget?

På de tekniska utbildningarna (civilingenjör) läser man ofta fler ämnen samtidigt, men det är knappast mindre intensivt för det tyvärr ;)
 
Sv: Finns det "vidare studier" som liknar gymnasieupplägget?

Lite så är det väl på mitt universitet i Skottland skulle jag säga. Det är förvisso fortfarande mycket eget arbete (endast ca 2-3 timmars föreläsning per vecka och ämne), men man läser minst 3 (ofta 4-6) kurser parallellt och tentar av samtliga i slutet av terminen. Under terminen är det mest föreläsningar, egen läsning och seminarier med lite småuppgifter/presentationer som gäller, samt ett stort projekt (typ uppsats, rapport eller så) som brukar lämnas in ca 1 månad innan terminens slut.

Det är skönt på ett vis då det som du säger blir mindre intensivt och lite mer variation. Jag personligen tyckte dock att det var väldigt jobbigt första året då jag läste 6 kurser parallellt och därmed hade uppgifter, läsning, rapportskrivning, presentationer etc. i 6 olika ämnen att hålla koll på samtidigt. Men jag vet att många av mina kurskompisar uppskattade det just för att de fick en bra helhet och inte liksom "snöade in" på en sak i taget, så det beror nog mycket på hur man är som person tror jag.
 
Sv: Finns det "vidare studier" som liknar gymnasieupplägget?

Så skulle jag också vilja ha det. Eller egentligen så är det inte så noga med antalet ämnen, men föreläsningar vill jag ha. Jag lär mig jättelätt sånt jag hör och jag minns det oftast bra också om jag bara har lite enkla stödanteckningar. Däremot om jag ska läsa in något på egen hand så tar det mycket längre tid innan jag förstår och jag har jättesvårt att koncentrera mig och få in det i huvudet. Dessutom glömmer jag det fortare också eller minns bara bitar.

Jag fattar att de måste prioritera med resurserna och att lärartimmarna inte är obegränsade. Men jag hade gärna sett att de filmade föreläsningarna så hade de ju fått fler föreläsningar på ett par år och kan sen byta ut efterhand. Men en del saker hade ju räckt att ha på film. Så har vi haft det på en del föreläsningar när jag pluggade distans. Men jag tycker det kunde utnyttjats mycket mer!
 
Sv: Finns det "vidare studier" som liknar gymnasieupplägget?

Håller med, civilingenjörsprogram är ofta mer gymnasielika, med tre kurser parallelt ungefär, lärarledda övningar utöver föreläsningar där man får hjälp med räknetal, och i de mer teoretiska ämnena har iaf vi ofta instuderingsfrågor + övningar där lärare går runt och diskuterar med mindre grupper. Laborationer + labbrapporter och även en del grupparbeten och projekt.

Men mycket egenarbete blir det ändå, för man hinner inte göra allt på schemalagd tid. Och det är tufft, om man nu inte har superenkelt för matte. Och det trodde jag att jag hade, men inte tillräckligt uppenbarligen :p.
 
Sv: Finns det "vidare studier" som liknar gymnasieupplägget?

Tänkte oxå säga ingenjörsutbildning eller tekniska överlag har ju mer som är schemalagt.
Vi läste 3 kurser parallellt ett tag var av en var en projektkurs (mkt egen planering osv) och det var kämpigt när man samtidigt läser en mattekurs och en till kurs.
Beror ju på vad som passar en själv :) att ha mkt schemalagt passar mej, blir lätt oeffektiv annars, men sen är jag ju oxå intresserad av det område jag läser.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 496
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 539
Senast: Tulip
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp