Finns det verkligen nåt som heter albino?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
G

Gisburne

Läste på Aftonbladets websida om hästens färger. Saxat därifrån:

//

ALBINO
Albinos saknar helt färgpigment. Ögonen är stålgrå eller blå, hud och hovar är ljusa. För att en häst skall bli albino måste den ärva albinoanlag från båda föräldrarna. Albinohästar får oftare än andra problem med t.ex. soleksem och därför är det en färg som man inte vill ha. Många raser tillåter därför inte albinos och albinohästar får heller inte premieras.

ISABELL
Isabellfärgade hästar har ljusgula täck- och skyddshår i olika nyanser. Isabellen är en halvalbinistisk färg som helt saknar svart pigment. En fux med albinoanlag blir således isabell. Fölen föds som isabeller.
I framförallt Amerika avlar man på isabellfärgade hästar och kallar dem för palominos. Det kan ibland vara svårt att avgöra om hästen har albinoanlag eller inte eftersom det finns olika nyanser av gulbrun och isabell och att färger kan mörkna när hästen blir äldre. Det kan också hända att hästen fötts gulbrun eller isabell och sedan bleks av till skimmel, och när hästen sedan är vuxen kan man inte se vilken färg den haft som föl.

HALVALBIN
Andra halvalbina färger förekommer förutom isabell. En brun häst med ett albinoanlag blir gulbrun med gulaktig hårrem och svart man och svans och svarta ben. En svart häst med albinoanlag blir svartgulbrun som är svart med inslag av gulbruna hår i hårremmen, denna svartalbin är en mycket ovanlig färg.

//

Jag har ju hört (bland annat här) att albino inte finns, att färgen man förut trodde var albino egentligen heter cremello. Men så läste jag det här... Hur är det egentligen, finns det nåt som heter albino?
 
Sv: Finns det verkligen nåt som heter albino?

Ja, men blåögda hästar är inte albino. Och en svart häst med gulanlag blir inte alls svartgulbrun (så självklart så det är skrattretande ju) utan gulsvart.

Men hur ofta är det rätt i sånna där artiklar? Inte ens hästböcker kan ju få det rätt på alla ställen.
 
Sv: Finns det verkligen nåt som heter albino?

Jag reagerade också på det där med svartgulbrun och halvalbino, men det var bara för att det ringar illa för mig, men jag kan ju inget om färg... Så det var bara "på ren instinkt" som jag rynkade på näsan när jag läste det.
 
Sv: Finns det verkligen nåt som heter albino?

Furthermore, har hört att man inte kan korsa två isabeller, för att man då får albino. Vad tycker ni om det påståendet?
 
Sv: Finns det verkligen nåt som heter albino?

Du KAN få en dubbelgul (50%?) (25% isabell 25% fux tror jag resten blir, osäker!) eftersom båda är gulblekta fuxar. Men det gäller ju gulbruna och gulsvarta också.

Men någon albino, det kommer det inte ut...

/lil-sis, som har en alldeles egen gulvit/BEC/CREMELLO utan vare sig sommareksem eller annt sådant tjaffs. Varit frisk i 15 år. Näsan kräver lite solskyddsfaktor men det gör ju somliga bläsar också.

Jo just det, en albino torde ju bli VIT, min är gul och har pigmentfläckar lite här och var. Hon är registrerad som albino med stjärn och vita tecken bak!! Det faller liksom på eget grepp eller vad man ska säga. För hur kan en pigmentlös varelse ha vita tecken?!
 
Sv: Finns det verkligen nåt som heter albino?

Hihi! Undrar hur den kontrollanten tänkte när h*n skrev så i papprena!

Men vad är en dubbelgul då? Är det något negativt? Hur ser de ut?
 
Sv: Finns det verkligen nåt som heter albino?

Dubbelgul = dubbel blekning på fux svart eller brun. Dvs det de kallar albino men som ju inte är det. Eftersom hästar inte kan bli det (det finns iaf som jag har förstått det ingen som har sett en ÄKTA albino, vad jag hört så är det letalt på häst...?)

Alltså ett gult anlag från mamma och ett från pappa och sedan någon av föräldrarnas grundfärg som sedan nästan helt bleks bort. Gulvit, sotvit eller pärlvit kallas det också.

Bo Furugren har skrivit en kanonbra bok om hästens färger! Lätt att förstå är den också, ibland blir det himla bökigt...

Min ponny är alltså det som kallades albino och är således inte stamboksberättigad (inte heller hennes avkomma). Fånigt.

nr54P1Co.jpg

nr54P2Co.jpg

neffi10.jpg


Min förra var brun med ett gulanlag - gulbrun - "halvalbino"
sover5.jpg

a0c730ad.jpg
 
Sv: Finns det verkligen nåt som heter albino?

Hon som skrivit kan inte helt enkelt. Halvalbin är ett gammalt uttryck för hästar med gulanlag.

Dessutom är en svart häst med gulanlag GULSVART och inget annat, och att den är ovanlig är mest för att svarta hästar varit ovanliga.

Dessutom kan man döda ett av påståendena på "albino" genom att visa lil-sis bild. Hennes hästar har mörkt på hovarna!!

Kan vi inte mailbomba med fakta, att det numera heter GULANLAG och att äkta albinism inte finns dokumenterat hos häst. Dessutom kommentera att det heter gulsvart och inte gulsvartbrun (som också finns, men är en helt annan färg).
 
Sv: Finns det verkligen nåt som heter albino?

det finns faktiskt inga albinohästar i världen över huvudtaget som ni skriver. Vi kallar dom det men det är finns inte. jag kallar färgerna för perlino och cremello men de namn ni har kanske är den svenska översättningen för jag är inte jätteinsatt i detta. kollade runt lite bara för ett tag sedan eftersom jag funderade på att köpa en perlinohingstföl från Estland. Hans föräldrar var "buckskin" båda två.

bild på honom och föräldrarna finns på www.akhalteke.ee (Kambarbay heter han )

mer info om färgerna finns på http://www.doubledilute.com/ mycket bra sida om dessa färger! Dr tar de även upp alla myter det finns om dessa hästar.......

http://www.horses-etc.com/Cremello_Perlino_Horses.shtml är ännu en sida jag snubblade in på då.

http://www.equusite.com/articles/basics/colors/colorsCremelloPerlino.shtml en kort artikel om färgerna.


bilder på hingstar www.freewebs.com/horses_of_gold/


är det bara vi i sverige som kallar dom för albino? För utomlands tycker jag att de använder perlino och cremello mycket mer! Har aldrig hört dem prata om albinos... När en häst är till salu där så är den perlino eller cremello, aldrig albino eller hur ?
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det verkligen nåt som heter albino?

Fast visst kallas dom albino utomlands? Många raser får ju inte vara blåögda för att man tror att dom är albino. Hade man förstått att det var en vanlig färg så borde dom också få vara det?
BEC är väl samlingsnamnet utomlands, här i Sverige kallas dom gulvit, pärlivit och sotvit.
 
Sv: Finns det verkligen nåt som heter albino?

Vi här protesterar ju mot att kalla det albino. För många år sen kallades de albino och halvalbino, men det är ändrat sen flera år tillbaka. Dock verkar det ta tid för vissa att fatta. Just på t.ex. Aftonbladet tycker jag det är förkastligt att inte ta åt sig nya benämningar (särskillt där det gamla ordet hänvisar till något som inte finns inom hästvärlden). Men det är väl artikelförfattaren i ett nötskal? :crazy:
 
Sv: Finns det verkligen nåt som heter albino?

Det klarnar, det klarnar... Tack för alla bra förklaringar! :bow:

Inom vilka raser är pärlvit, sotvit och gulvit INTE tillåtna då? Eller, det kanske är lättare att svara på inom vilka raser det ÄR tillåtet? :crazy:
 
Sv: Finns det verkligen nåt som heter albino?

Om artikelförfattaren är den jag tror att det är så har jag ridit för henne, men jag kan inte få grepp om vad hon vet och inte vet om färger. Men om hon har dessa "kunskaper" om färger, då kan man ju fråga sig vad mer som är uppåt väggarna i hennes artiklar...?
 
Sv: Finns det verkligen nåt som heter albino?

jag har sett en ponny med RÖDA ögon... den var importerad ifrån något öst stats land och det var säkert 15-20 år sedan... jag reagerade på det extra eftersom jag hade en albino kanin i famnen som hade samma sorts ögon... en äkta albino ?
 
Sv: Finns det verkligen nåt som heter albino?

Flashjack skrev:
jag har sett en ponny med RÖDA ögon... den var importerad ifrån något öst stats land och det var säkert 15-20 år sedan... jag reagerade på det extra eftersom jag hade en albino kanin i famnen som hade samma sorts ögon... en äkta albino ?
Bild? Jag har hört ett par andra säga samma sak, men aldrig har någon kunnat visa med t.ex. bild på det. Alltså, NÅGON måste ju ha bild på en sån häst om det finns.

Sen skillnaden mellan äkta albinism och det som felaktigt kallas albino hos häst är att gulanlaget är ett dominant anlag (eller semi-dominant, eftersom det påverkar olika i enkel och dubbel upplaga), medan albinism är recenssivt.
 
Sv: Finns det verkligen nåt som heter albino?

sorry.. ingen bild... tyvärr.. före digital kamerans tid..;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Avel I senaste Ridsport läste jag om att få fram ett isabellfärgat föl. Vilket är det jag är ute efter eller ngn annan kul färg,har givetvis...
Svar
3
· Visningar
1 572
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Svullen pung efter kastrering. Bild
  • Hundbur bil
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp