Finns det samband mellan spatt & artros?

mollyphlox

Trådstartare
En bekant till mig har en ponny till salu. Den har varit på prov hos en intresserad ev köpare i lite mer än en månad. Av någon anledning blev ponnyn halt under prövotiden och koll på klinik med röntgen ordnades. Ponnyn har sedan tidigare konstaterats ha spatt i bägge bak, men inget som orsakat ponnyn några större bekymmer de senaste åren annat än lite stelhelt bak. Nu hittades tyvärr artros i alla fyra ben, vet inte exakt i vilka leder och i vilken grad. Ponnyn är inte heller speciellt gammal, bara 7 år, så jag antar att prognosen inte är den bästa. Började diskutera med några vänner och bekanta om de känner till ifall det finns något känt samband med ökad artrosrisk hos hästar med spatt? Är det någon som vet?

Vågar inte svara på hur det är på djursidan, men hos människor (arbetar som fysioterapeut) tycker jag mig ofta se att de som har artros på ett ställe i kroppen tenderar att ha det på andra ställen med med tiden.

Vågar inte svara på hur det är på djursidan, men hos människor (arbetar som fysioterapeut) tycker jag mig ofta se att de som har artros på ett ställe i kroppen tenderar att ha det på andra ställen med med tiden.
Har själv haft sådana funderingar, ja. Är själv arbetsterapeut så jag har lite hum om hur det kan se ut hos människor. Jag tänkte att en häst med spatt har ju ont när den är i aktiv fas, så jag kan tänka mig att hästen då lätt felbelastar andra leder under tiden och lär sig ett felaktigt rörelsemönster som i sin tur då kan påskynda artros i andra leder. Men har ingen koll på om det finns någon forskning som kommit fram till något liknande. Tråkigt på en sån fin, snäll och i övrigt lovande ponny bara.

Min ena har spatt i vänster bak. När det upptäcktes hade han även en kotledsinflammation på samma ben, sannolikt för att han hade lagt belastningen i kotan när hasen gjorde ont. Hade den inte behandlats i tid så hade det förmodligen blivit pålagringar = artros där. Så på det sättet kan det ju hänga ihop :)

Min ena har spatt i vänster bak. När det upptäcktes hade han även en kotledsinflammation på samma ben, sannolikt för att han hade lagt belastningen i kotan när hasen gjorde ont. Hade den inte behandlats i tid så hade det förmodligen blivit pålagringar = artros där. Så på det sättet kan det ju hänga ihop :)
Ja det kan jag mycket väl tänka mig att det gör. Hur mår din häst nu?

Liknande trådar

Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 446
Senast: Fenestra
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 905
Hästvård Har en 10-årig shettisherre som har satt myror i skallen både hos mig och hos veterinären. Drar en snabb sjukdomshistoria September i...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: bsmx
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Att hata mat
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud