Finns det rent proteintillskott att ge hästen?

Scarry

Trådstartare
Nu ger jag snart upp med denna foderstat! Har suttit hur länge som helst och ingenting stämmer i slutänden! Finns det rent proteintillskott att ge hästen? Alltså, något som inte innehåller MJ? Har provat med en hel massa olika preparat och grejer, saker som jag vet att jag får tag på och saker som jag inte har den blekaste aning om vart jag ska få tag på, men i slutänden så har jag ett stort överskott på MJ vareviga gång jag har fått upp proteinet till en rimlig nivå. Skulle vara tacksam för alla tips!

Och en sak till: vart i hela världen kan man köpa bryggerijäst? Skulle jag få tag på det så skulle foderstaten se rimlig ut, men jag har ingen aning om var man kan köpa något sådant och ge hästen :confused: Foderjäst eller soja är inte att tänka på, har jagat runt i alla sorters affärer och hos foderhandlare här och ingen har dessa saker. Och en sak till, ni som ger sojamjöl, är det sojamjöl för grisar ni ger? Det är enda sojamjöl som jag har sett, har aldrig hittat något till hästar :confused:

Sv: Finns det rent proteintillskott att ge hästen?

Kolla på krafft muskel, sojamjöl eller potatisprotein. Det är tre relativt rena proteinkällor.
Finns bara en typ av sojamjöl, inget speciellt till häst.
Bryggerijäst har jag ingen aning om var man hittar.

Kolla andra trådar på det här forumet. Proteinfrågan är en väldigt vanlig fråga och du hittar massor med info om du använder sökfunktionen.

Kan rekomendera Vitafor Proteinmineral. Per kilo foder så innehåller det 300g protein och 9,1 MJ.
På förra stället jag stod så var proteinet i höt så jäkla lågt så jag fick ge 300g av Proteinmineralet och 300g soja för att få ordning på staten...

Samma har jag också grubblat på den senaste veckan :confused:
Skulle behöva nåt som var 100 % protein för att få det att fungera, tyvärr lär det inte ska finnas.

Potatisprotein verkar vara det som har största andelen protein, men tror ni man får tag på nåt sånt här i Finland? Förstås INTE! :devil:

Nu får vi nöja oss med soja och lusern + så lite hö man vågar ge hästarna för att magen ska fungera, men ligger fortfarande på för lågt protein och för hög energinivå. Suck...

Men lusern är ju oxå "hö". Så det räknas ju in TS-givan. Fast du kanske redan gjort det?

Jo, det har jag gjort.

Med en ytterst lättfödd häst som får magproblem av för lite tuggtid men inte skulle få vara alltför tjock pga dåliga ben är det minst sagt knepigt att få nåt vettigt till stånd med årets hövärden.

Skulle ju helst ge annat hö men med hästen inackorderad får man nöja sig med det som bjuds :(

Alltså, jag blir alltid så förvirrad när jag läser om foderstater till hästar. Jag har god koll på kost och näringslära för människor, men så fort man börjar prata häst så förstår jag ingenting.

Är det så att hästens matsmältningssystem och energiomsättning skiljer sig från människans på fysikalisk nivå? Så att den inte tar upp kalorier som vi människor gör?

Mig veterligen, när man tittar på människor, innehåller protein, kolhydrater, fett och alkohol energi, dvs kalorier/joule. Enligt livsmedelsverkets sida innehåller 1gram protein 17 kilojoule (KJ) (1 megajoule (MJ) = 1000 KJ. Så vad gäller människor så är det fysiologiskt omöjligt att få i sig proteiner utan att få i sig kcal/KJ/MJ. Är det annorlunda på hästar?

Livsmedelsverkets förklaringar till Kalorier, kilojoule och energi:

Jo, det har jag gjort.

Med en ytterst lättfödd häst som får magproblem av för lite tuggtid men inte skulle få vara alltför tjock pga dåliga ben är det minst sagt knepigt att få nåt vettigt till stånd med årets hövärden.

Skulle ju helst ge annat hö men med hästen inackorderad får man nöja sig med det som bjuds :(

Inte kul när det blir så där. Hur är det med halm, då? Har du tillgång till det?

Klart att även hästar får i sig joule av protein. Protein utnyttjas som energikälla. Bindningar som bryts och frigör energi och allt sånt.

Det finns inget sätt att fodra utan att ge MJ, och tur är väl det! Utan att fodra energi skulle ju hästen dö..

TS
Det finns potatisprotein, kontakta ex kvarnbyfoder närmaste återförsäljare. Mycket proteinrikt och låg energi, behövs inte mycket för att få upp proteinet i foderstaten. Fodrar själv med enbart halm och pp.

Bryggerijäst har jag köpt i lokala foderbutiken (Svenska foder). De tar in om man ber dem. Jag har kunnat köpa i lösvikt, ganska dyrt. Men bra för magen och ger fin päls.

Samma har jag också grubblat på den senaste veckan :confused:
Skulle behöva nåt som var 100 % protein för att få det att fungera, tyvärr lär det inte ska finnas.

Potatisprotein verkar vara det som har största andelen protein, men tror ni man får tag på nåt sånt här i Finland? Förstås INTE! :devil:

Nu får vi nöja oss med soja och lusern + så lite hö man vågar ge hästarna för att magen ska fungera, men ligger fortfarande på för lågt protein och för hög energinivå. Suck...

Vad har du för värden på ditt hö?

MJ 9,3
Socker 159 gr/kg ts
SRP 18 gr/kg ts

Redan ca 5 kg hö ger tillräckligt med energi för ponnyn som sådant, medan proteinet behöver tillsättas i mängder o därmed ger ännu mer energi :(

Nä, hoppas verkligen att nästa sats hö har ens lite bättre värden, men proteinvärdena är överlag väldigt låga i år åtminstone här i vårt kära hemland....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 228
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama